SylabUZ
Course name | Fundamentals of Logic and Quantitative Analysis |
Course ID | 11.1-WK-IDP-PLAI-W-S14_pNadGenC99R6 |
Faculty | Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics |
Field of study | Data Engineering |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Engineer's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 6 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Exam |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawami logiki (ogólnej i formalnej), kształcenie umiejętności logicznego myślenia, analizy tekstów naukowych, konstruowania spójnych i uporządkowanych własnych wypowiedzi (pisemnych i ustnych). Rozumienie przez studentów podstaw modelowania matematycznego i analiz ilościowych, zapoznanie ich z teorią i zastosowaniami metod twórczego rozwiązywania problemów.
Brak wymagań.
Wykład/ćwiczenia:
1. Elementy logiki ogólnej (podstawy teorii języka, nazwy, zdania, definicje, twierdzenia, pytania, rozumowania, dedukcja i indukcja, kanony Milla, błędy logiczne).
2. Logika formalna (prawa logiki, rachunek zdań, kwantyfikatorów, relacji i zbiorów).
3. Metody ilościowe i ich zastosowania. Język ilościowy w nauce i komunikacji potocznej.
4. Modelowanie matematyczne – metody, możliwości zastosowań i ograniczenia.
5. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji, techniki twórczego myślenia.
Rozwiązywanie zadań – samodzielne i przy tablicy. Analiza tekstów. Przygotowanie własnych wypowiedzi pisemnych i ustnych. Dyskusja. Projekt grupowy.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie udziału w projekcie grupowym (30%), referatu pisemnego (30%), sprawdzianu pisemnego (30%), aktywności na zajęciach (10%). Egzamin ustny (50%) i pisemny (50%).
1. B.Stanosz, Wprowadzenie do logiki formalnej, PWN, Warszawa, 2010.
2. G.Malinowski, Logika ogólna, PWN, Warszawa, 2010.
3. J.Such, M.Szcześniak, Filozofia nauki, Wyd. Naukowe UAM, Poznań, 2002.
4. J.Antoszkiewicz, Metody heurystyczne. Twórcze rozwiązywanie problemów, PWE, Warszawa, 1990.
5. G.Polya, Jak to rozwiązać, PWN, Warszawa, 1993.
6. Z.Michalewicz, D.B.Fogel, Jak to rozwiązać czyli nowoczesna heurystyka, WN-T, Warszawa 2006.
1. T. Hołówka, Kultura logiczna w przykładach, PWN, Warszawa, 2005.
2. Białynicki-Birula, I. Białynicka-Birula, Modelowanie rzeczywistości, Prószyński i S-ka, arszawa, 2002.
3. Góralski, Twórcze rozwiązywanie zadań, PWN, Warszawa, 1989.
4. J.A. Paulos, Analfabetyzm matematyczny i jego skutki, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk, 1999.
Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 05-05-2021 13:03)