SylabUZ

Generate PDF for this page

Introductory Course to Thesis Writing and Editing - course description

General information
Course name Introductory Course to Thesis Writing and Editing
Course ID 15.0-WK-IDP-WPD-Ć-S15_pNadGen9VH25
Faculty Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics
Field of study Data Engineering
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Radosław Sztyber, prof. UZ
  • dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zasadniczym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi wymogami, których spełnienie pozwala na właściwe opracowanie tekstów o charakterze dyplomowym (naukowym) zarówno w aspekcie treściowym, jak i formalnym. Na zajęciach studenci winni wykształcić umiejętności, dające szanse na poprawne skomponowanie wypowiedzi naukowej (struktura i jej składowe), wyposażonej w: 1) stosowne ekspozycje (np. tezy, konkluzje, wiedza o tzw. stanie badań), 2) egzemplifikacje (np. a. przedstawianie niezbędnych ekscerptów, ilustrujących badany fenomen, b. przywoływanie spostrzeżeń „autorytetów”, które dodatkowo mogą przekonać o słuszności pełnego dowodu lub jego części), 3) dokumentację źródłową (sposoby organizacji przypisów, bibliografii). Podczas laboratoriów studenci – jak się planuje – będą mieli okazję, by zyskać i następnie doskonalić kompetencje w zakresie technicznego opracowania tekstu przy użyciu narzędzi komputerowych, czemu posłużą konkretne zadania.

Prerequisites

Brak wymagań.

Scope

W czasie cyklu zajęć omówione zostaną zagadnienia związane ze strukturą kompozycyjną typowych studiów (rozpraw, monografii, a także studiów różnoimiennych): a) partie wstępne (tezy, hipotezy, założenia metodologiczne, zarysowanie obszaru namysłu, stan badań, niezbędne definicje itp.), b) rozwinięcie (dowodzenie, egzemplifikacja, elementy polemiki), c) zakończenie (wnioski, ewentualne postulaty). Ponadto zajmą inne aspekty, jak np. relacja (adekwatność) tytułu względem tematyki zawartej w treści studium, ukształtowanie językowe wypowiedzi uprzywilejowującej analizowany fenomen, nie zaś opinie piszącego. Podczas kolejnych spotkań studentom przybliżone zostaną również inne aspekty wypowiedzi naukowej, decydujące o jej kompletności (streszczenie, słowa kluczowe, indeksy, zestawienia itd). Zainteresują także fragmenty prac o proweniencji innej niż autorska inwencja – cytaty, parafrazy oraz formy dokumentacji źródłowej zaczerpniętych informacji (przypisy i ich rozmaitość). Sporo czasu planuje się poświęcić technicznej stronie opracowania tekstu naukowego (na przykładzie wybranych wytycznych formułowanych przez redakcje istniejących w rzeczywistości czasopism bądź wydawnictw akademickich).

Teaching methods

Wykład, wykład konwersacyjny, analiza tekstów źródłowych i przykładowych prac naukowych, dyskusja, realizacja zadań z wykorzystaniem edytora tekstu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział; przedstawienie projektów cząstkowych i projektu końcowego.

Recommended reading

  1. BOGUSŁAWSKI L., Korekta drukarska i wydawnicza, Warszawa 1964.
  2. CHWAŁOWSKI R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002.
  3. MALINOWSKA T., Syta L., Redagowanie techniczne książki, Warszawa 1977.
  4. MARSZAŁEK L., Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986.
  5. OSUCHOWSKA B., Poradnik redaktora i autora. Nauki ścisłe i technika, Warszawa 1988.
  6. TRZASKA F., Podstawy techniki wydawniczej, Warszawa 1987.
  7. TRZASKA F., Poradnik redaktora, Warszawa 1976.
  8. TRZYNADLOWSKI J., Autor – dzieło – wydawca, Wrocław 1979.
  9. TRZYNADLOWSKI J., Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa 1978.

Further reading

wybrane prace przykładowe

Notes

Przedmiot oferowany również w semestrze VII.


Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 05-05-2021 13:03)