SylabUZ
Nazwa przedmiotu | System wojskowy państwa |
Kod przedmiotu | 14.1-WZ-BezP- SWP |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Bezpieczeństwo narodowe |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest posiadanie przez studentów wiedzy z zakresu funkcji i zadań systemu bezpieczeństwa narodowego, a także przeznaczenia jego poszczególnych szczebli. Studenci powinni samodzielnie identyfikować zadania terytorialnych struktur w odniesieniu do wszystkich poziomów organizacji systemu bezpieczeństwa narodowego.
Uzyskanie zaliczenia na min. ocenę dostateczną z przedmiotu Podstawy strategii bezpieczeństwa realizowanego w semestrze III.
Wykład:
Istota bezpieczeństwa narodowego. Podmiotowy i przedmiotowy zakres bezpieczeństwa narodowego. Organizacyjna systemu bezpieczeństwa narodowego. Organizacja oraz zadania struktur kierowania oraz podmiotów wykonawczych systemu bezpieczeństwa narodowego.
Ćwiczenia:
Przeznaczenie, zadania i organizacja terytorialnych struktur bezpieczeństwa narodowego. Rola gminnych, powiatowych oraz wojewódzkich systemów bezpieczeństwa w zakresie reagowania kryzysowego, a także funkcjonowania organizacji terytorialnych w stanach nadzwyczajnych.
Laboratorium:
Organizacja systemu wojskowego państwa: misje, funkcje i zadania realizowane przez Siły Zbrojne RP w systemie obronnym państwa; Siły Zbrojne RP w strukturach NATO; cel i zadania profesjonalizacji sił zbrojnych; siły zbrojne w operacjach pokojowych (operacjach innych niż działania wojenne); zadania Sił Zbrojnych RP w kontekście obowiązujących akt normatywnych – krajowych i międzynarodowych; siły wojskowe w wielonarodowych operacjach niesienia pomocy ofiarom klęsk żywiołowych; kierunki transformacji systemu obronnego państwa; Narodowe Siły Rezerwowe w systemie obronnym państwa; przeznaczenie i zadania taktyki w sztuce wojennej; rola i zadania Inspektoratu Wsparcia w Siłach Zbrojnych RP; Wojska Obrony Terytorialnej.
Wykład konwencjonalny: dyskusja, prezentacja,
Ćwiczenia w grupach: praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach 2-4 osobowych, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacja.
Laboratorium w grupach: praca z literaturą przedmiotu, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa. Efektem końcowym powinna być prezentacja projektu w formie graficznej - schematy, przebiegi, wykresy wielowariantowe wraz z uzasadnieniem pisemnym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Efekty kształcenia będą weryfikowane trzema sposobami: poprzez systematyczną kontrolę wykonania zadań przewidzianych programem (prezentacja), okresowe sprawdziany (kolokwium) oraz przeprowadzenie kolokwium pisemnego z tematyki wszystkich wygłoszonych referatów i prezentacji.
Warunki zaliczenia dla wykładów: kolokwium pisemne – lista pytań z zakresu tematycznego wykładów przesłana studentom z miesięcznym wyprzedzeniem; pytania otwarte z progami punktowymi. Z zakresu podanych pytań na kolokwium studenci udzielają odpowiedzi na 3 pytania wybrane przez prowadzącego. Progi punktowe dla poszczególnych ocen z kolokwium: 1,55-1,85 punktów-3,0; 1,86-2,16 punktów-3,5; 2,17-2,47 punktów-4,0; 2,48-2,78 punktów-4,5; 2,79-3 punkty-5,0.
Ćwiczenia – pozytywna ocena z prezentacji wybranego tematu ćwiczeń – studenci otrzymują listę zagadnień omawianych na ćwiczeniach, wybierają temat, do którego są zobowiązani przygotować prezentację z użyciem dostępnych narzędzi dydaktycznych (np. projektor multimedialny, rzutnik); pozytywna ocena z kolokwium – lista pytań z zakresu tematycznego ćwiczeń zostaje studentom przesłana z miesięcznym wyprzedzeniem, pytania otwarte z progami punktowymi Z zakresu podanych pytań na kolokwium studenci udzielają odpowiedzi na 3 pytania wybrane przez prowadzącego. Progi punktowe dla poszczególnych ocen z kolokwium: 1,55-1,85 punktów-3,0; 1,86-2,16 punktów-3,5; 2,17-2,47 punktów-4,0; 2,48-2,78 punktów-4,5; 2,79-3 punkty-5,0.
Laboratorium: przygotowanie i wygłoszenie eseju z danej problematyki zadanego tematu.
Miarą zaliczenia przedmiotu jest ocena końcowa, która jest wypadkową oceny z wykładów, ćwiczeń i laboratorium.
Zmodyfikowane przez dr Paweł Szudra (ostatnia modyfikacja: 05-05-2021 12:07)