SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Strategie bezpieczeństwa narodowego |
Kod przedmiotu | 14.1-WZ-BezD-SBN |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Bezpieczeństwo narodowe |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z problematyką z zakresu identyfikacji strategii bezpieczeństwa, typologii strategii bezpieczeństwa w różnych obszarach państwa oraz kształtowanie umiejętności praktycznych przygotowujących do wykorzystania zdobytej wiedzy podczas przyszłej pracy zawodowej.
Uzyskanie zaliczenia z przedmiotu Teoria bezpieczeństwa oraz Polityka bezpieczeństwa.
Wykład: geneza, istota i zakres strategii bezpieczeństwa, źródła wiedzy i wiarygodności strategicznej, znaczenia strategii bezpieczeństwa w dziejach Polski, środki strategii bezpieczeństwa, strategie w systemie bezpieczeństwa narodowego: w zarządzaniu kryzysowym, systemie obrony, systemie informacyjnym państwa.
Ćwiczenia: Bezpieczeństwo polityczne państwa – bezpieczeństwo polityczne i jego uwarunkowania; organizacja bezpieczeństwa politycznego RP; polityka zagraniczna i jej założenia; Strategia BN RP 2020 – środowisko bezpieczeństwa oraz interesy narodowe; strategia obronna RP; Bezpieczeństwo społeczno-ekonomiczne państwa – definicja pojęć; organizacja bezpieczeństwa społecznego i ekonomicznego RP – podmioty odpowiedzialne; Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej oraz Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej – programy i projekty; Bezpieczeństwo energetyczne państwa – definicja bezpieczeństwa energetycznego i jego uwarunkowania; źródła energii; polityka energetyczna RP w świetle założeń Unii Europejskiej; analiza założeń Polityki energetycznej Polski do 2040; projekty i programy Ministerstwa Aktywów Państwowych; Bezpieczeństwo ekologiczne państwa – definicja bezpieczeństwa ekologicznego; ekologiczne zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa; organizacja bezpieczeństwa ekologicznego w Polsce; rozwój zrównoważony; założenia Polityki ekologicznej państwa 2040; programy i projekty Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – egzamin- lista pytań z zakresu tematycznego wykładów przesłana studentom z miesięcznym wyprzedzeniem (KW_01, K_W02, K_W03) ; pytania otwarte z progami punktowymi. Z zakresu podanych pytań na egzaminie studenci udzielają odpowiedzi na 3 pytania wybrane przez prowadzącego. Progi punktowe dla poszczególnych ocen z kolokwium:bardzo dobry (28-30 pkt.), dobry plus (25-27 pkt.), dobry (22-24 pkt.), dostateczny plus (20-21pkt.), dostateczny (17-19 pkt.), łączna suma punktów 30.
Ćwiczenia - pozytywna ocena z prezentacji wybranego tematu ćwiczeń – studenci otrzymują listę zagadnień omawianych na ćwiczeniach, wybierają temat, do którego są zobowiązani przygotować prezentację z użyciem dostępnych narzędzi dydaktycznych (np. projektor multimedialny, rzutnik) (K_U01, K_U02, K_K01, K_K02, K_K06) ; pozytywna ocena z kolokwium – lista pytań z zakresu tematycznego ćwiczeń zostaje studentom przesłana z miesięcznym wyprzedzeniem, pytania otwarte z progami punktowymi. Z zakresu podanych pytań na kolokwium studenci udzielają odpowiedzi na 3 pytania wybrane przez prowadzącego. Łączna suma punktów do zdobycia – 30. Suma punktów uzyskanych z egzaminu decydować będzie o ocenie: bardzo dobry (28-30 pkt.), dobry plus (25-27 pkt.), dobry (22-24 pkt.), dostateczny plus (20-21pkt.), dostateczny (17-19 pkt.).
Na ocenę końcową składają się następujące elementy:
Prowadzący zajęcia korzysta także z materiałów własnych oraz źródeł internetowych.
Zmodyfikowane przez dr Magdalena Dalecka-Zaborowska (ostatnia modyfikacja: 28-05-2021 10:04)