SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Neonatologia |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LekAM-N |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Zajęcia kliniczne | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Seminarium | 5 | 0,33 | 5 | 0,33 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 10 | 0,67 | 10 | 0,67 | Zaliczenie na ocenę |
Cele w zakresie wiedzy:
- poznanie podstaw fizjologii i patologii noworodka.
Cele w zakresie umiejętności:
- badanie podmiotowego i przedmiotowego noworodka
- informowanie o zasadach i celowości korzystania z badań przesiewowych
- planowanie postępowania diagnostycznego, w tym podstawowych badań obrazowych
- wykonywanie podstawowych procedur lekarskich i zabiegów diagnostycznych, w tym pobierania materiału diagnostycznego do badań
- planowanie leczenia najczęstszych chorób okresu noworodkowego.
Cele w zakresie kompetencji społecznych:
- rozwijanie umiejętności pracy w zespole
- rozwijanie umiejętności informowania rodziców chorego dziecka z empatią i szacunkiem.
Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii i patomorfologii. Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu fizjologii okresu noworodkowego (przebieg adaptacji noworodka do życia pozamacicznego).
Umiejętność zbierania wywiadu i przeprowadzania badania przedmiotowego.
Tematyka wykładów:
1. Fizjologia i patologia okresu noworodkowego.
2. Wcześniactwo.
3. Żywienie noworodka.
Tematyka seminariów:
1. Badanie przedmiotowe i adaptacja do życia pozamacicznego.
2. Powikłania wcześniactwa.
3. Resuscytacja noworodka.
4. Żółtaczki okresu noworodkowego.
5. Analiza przypadków.
Tematyka ćwiczeń:
1. Badanie noworodka.
2. Karmienie, pielęgnacja, szczepienia noworodka.
3. Podstawy intensywnej terapii noworodka.
Program nauczania neonatologii realizowany jest w ramach wykładów, seminariów oraz ćwiczeń praktycznych, które odbywają się w grupach 5-osobowych w Oddziale Neonatologii Szpitala Uniwersyteckiego w Zielonej Górze, poradni specjalistycznej - patologii noworodka oraz Wieloprofilowym Centrum Symulacji Medycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Do zaliczenia wymagane są obecność na wszystkich formach zajęć.
Zaliczenie części praktycznej obejmuje sprawdzenie umiejętności w zakresie badania przedmiotowego oraz resuscytacji noworodka (w ostatnim dniu zajęć ćwiczeniowych). Wiedza z zakresu wykładów oraz seminariów jest sprawdzana na teście zaliczeniowym, który obejmuje 20 pytań.
Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na 1 ćwiczeniach student może odrobić zajęcia z inną grupą. W razie nieobecności na > 1 zajęć ćwiczeniowych student zobowiązany jest do odrobienia całości bloku z inną grupą. W razie lub braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć.
Test końcowy-zaliczeniowy obejmuje 20 pytań (10 z zagadnień poruszonych na wykładach oraz 10 z tematyki seminariów). Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi. Student otrzymuje oddzielnie ocenę z wykładów oraz seminariów (dla każdej części obowiązuje próg 60%). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczna ocen z wykładów, seminarium oraz ćwiczeń. W przypadku nie zaliczenia testu końcowego student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia testowego lub ustnego po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu.
Uzyskane punkty z zaliczenia testowego są przeliczane na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
Sposób wyliczanie oceny końcowej:
Średnia 2,75-3,24 = ocena 3,0
Średnia 3,25-3,74 = ocena 3,5
Średnia 3,75-4,24 = ocena 4,0
Średnia 4,25-4,74 = ocena 4,5
Średnia 4,75-5 = ocena 5
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-09-2021 22:50)