SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru - Pacjent z niepełnosprawnością w placówce służby zdrowia |
Kod przedmiotu | 14.9-WL-LekAM-PNPSZ |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie |
Zapoznanie ze specyfiką świadczenia pomocy medycznej pacjentom z niepełnosprawnościami:
- obsługa pacjenta z niepełnosprawnością ruchową,
- obsługa pacjenta z uszkodzonym słuchem,
- obsługa pacjenta niewidomego,
- obsługa pacjenta z niepełnosprawnością intelektualną,
- obsługa pacjenta ze spektrum Autyzmu,
- obsługa pacjenta z zaburzeniami komunikacyjnymi.
Brak.
1. Podstawy prawne dotyczące świadczenia usług medycznych pacjentom z niepełnosprawnością.
2. Szczególne uprawnienia pacjentów z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu znacznym.
3. Zadania Rzecznika ds. Osób Niepełnosprawnych.
4. Znaczenie rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawnością w procesie leczenia i rekonwalescencji.
5. Specyfika obsługi w placówce służby zdrowia pacjenta z:
- niepełnosprawnością ruchową,
- uszkodzonym słuchem,
- niewidomego,
- niepełnosprawnością intelektualną,
- spektrum Autyzmu,
- zaburzeniami komunikacyjnymi.
Wykład, metoda ćwiczeniowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają kolokwia sprawdzające wiedzę. W przypadkach nieobecności, student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia, podczas wyznaczonych konsultacji. Dopuszczalny limit dozwolonych, usprawiedliwionych nieobecności to 4 godziny dydaktyczne.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1.Włodarczyk A., Głuchy pacjent. Wyzwania i potrzeby. Konin 2018.
2. Nosko-Goszczycka M., AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Gdańsk 2019.
3. Nauczmy się rozumieć nawzajem. Poradnik dla słyszących o niedosłyszących i głuchych. PZG 2018.
4. Błeszyński, J., Kochan K. B., Skorek E. M,, Edukacyjne oblicza komunikacji. dyskurs interdyscyplinarny. Zielona Góra 2016.
1. E. M. Skorek, K. B., Kochan, Komunikacja. Zaburzenia. Terapia. Zielona Góra 2014.
2. Konopka-Nowina M., Komunikacja lekarz-pacjent. Teoria i praktyka. Kraków 2016.
3. Zasępa E., Psychospołeczne funkcjonowanie osób z zespołem Downa. Kraków 2012.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Kochan (ostatnia modyfikacja: 05-08-2021 15:38)