SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychology in emergency treatment - course description

General information
Course name Psychology in emergency treatment
Course ID 14.4-WL-RAT-PS
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical Rescue
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęć jest przekazanie studentowi wiedzy na temat psychologicznych mechanizmów funkcjonowania jednostki w sytuacjach trudnych (kryzysowych, traumatycznych).

Przedstawienie wiadomości dotyczących powstawania i przebiegu stresu. Przekazanie informacji związanych z radzeniem sobie ze stresem. Ukazanie roli wsparcia psychologicznego.

Prerequisites

brak

Scope

Treść wykładów

  • Podstawowe koncepcje psychologiczne a rozumienie zdrowia i choroby.
  • Wybrane zagadnienia funkcjonowania psychicznego człowieka: procesy poznawcze, emocjonalne, motywacyjne.
  • Różnice indywidualne: temperament, osobowość, inteligencja a praktyka lekarska.
  • Czynniki psychospołeczne a zdrowie: emocje, rola osobowości, czynniki sytuacyjne, wsparcie społeczne.
  • Stres i radzenie sobie z sytuacjami trudnymi. Psychologia człowieka chorego somatycznie: reakcja pacjenta na chorobę, ból, śmierć.
  • Specyfika kontaktu ratownika z pacjentem: wyzwania i zagrożenia, efekt placebo, błędy jatrogenne.

 

Treści ćwiczeń:

  • Psychologia zdrowia: psychologiczne aspekty promocji zdrowego stylu życia.
  • Relacja ratownik – poszkodowany, rodzina poszkodowanego
  • Zachowanie ratownika w trakcie wykonywania działań wobec otoczenia
  • Sytuacje trudne dotyczące poszkodowanych i uczestników akcji ratunkowej
  • Rola wsparcia w sytuacjach trudnych
  • Techniki radzenia sobie ze stresem związanym z akcją ratunkową
  • Zapobieganie występowaniu paniki
  • Świadomość własnych kompetencji i ograniczeń

Teaching methods

Wykład klasyczny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, omówienie przypadku, analiza przypadku klinicznego, gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna („burza mózgów”), film, pokaz czynności  z objaśnieniem, instruktaż, ćwiczenia  w parach i małych grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 50% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 50% uzyskanych punktów, test praktycznych umiejętności. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Recommended reading

  1. Badura-Madej W. Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Katowice: Wydawnictwo Śląsk 1999.
  2. Będkowska- Korpała, B., Gierowski J. (red.) Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. WUJ, 2007
  3. Bishop, G.D.  Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało. Wrocław: Wydawnictwo Astrum 2007.
  4. Doliński,D. Strelau J. Psychologia. GWP
  5. Jakubowska-Winecka A., Włodarczyk D. Psychologia w praktyce medycznej. PZWL, Warszawa 2007
  6. James R I, Gilliand B., Strategie interwencji kryzysowej, PARPA, Warszawa 2005.
  7. Kliszcz J. Psychologia w ratownictwie. Wyd. Difin 2012
  8. Kubacka – Jasiecka D. i Lipowska-Teutsch A. Oblicza kryzysu psychologicznego i pracy interwencyjnej. Wydawnictwo ALL, Kraków 1997.
  9. Lis-Turlejska M. Traumatyczny stres – Koncepcje i badania. Instytut Psychologii PAN,  Warszawa 1998.
  10. Makara-Studzińska, M. Komunikacja z pacjentem. Wyd. Czelej, 2012
  11. Steciwko, A. Barański J., Porozumiewanie się lekarza z pacjentem i jego rodziną. Elsevier, Wrocław 2012
  12. Syrek E., Zdrowie i wychowanie a jakość życia, Wyd. UŚ, Katowice 2008

Further reading

  1. Sheridan Ch. L., Radmacher S.A., Psychologia zdrowia: wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia.  IPZ PTP, Warszawa 1998.
  2. Wrona-Polańska H. (red.),  Psychologia zdrowia w służbie człowieka, Wyd. UP, Kraków 2012

Notes


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 13-09-2022 14:25)