Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne
Kod przedmiotu
12.2-CM-6-PSYCH-S20
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Pielęgniarstwo
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr
6
Liczba punktów ECTS do zdobycia
8
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Jolanta Chmielowiec
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Samokształcenie
15
1
-
-
Zaliczenie
Zajęcia praktyczne
80
5,33
-
-
Zaliczenie na ocenę
Praktyka
80
5,33
-
-
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia
35
2,33
-
-
Zaliczenie na ocenę
Wykład
15
1
-
-
Egzamin
Cel przedmiotu
Opanowanie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu profesjonalnej opieki nad chorym psychicznie i jego rodziną.
Wymagania wstępne
Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu podstaw pielęgniarstwa.
Zakres tematyczny
Wykłady:
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania zdrowia psychicznego;
Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych;
Podstawowe funkcje psychiczne człowieka i ich patologie;
Zespoły psychopatologiczne
Proces leczenia w psychiatrii.;
Nerwice;
Samobójstwa i zaburzenia psychiczne (depresje)
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży;
Zagadnienia psychogeriatrii;
Proces pielęgnowania w psychiatrii;
Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego oraz zasady stosowania przymusu bezpośredniego.
Ćwiczenia
Podstawowe pojęcia z zakresu pielęgniarstwa psychiatrycznego: psychoterapia, psychoedukacja, psychoprofilaktyka;
Cykle życia rodzinnego – wyzwania i zagrożenia każdego etapu;
Poznanie chorego (błąd maski, postawy, sędziego);
Uzależnienie od alkoholu i innych związków psychoaktywnych mechanizmy uzależnienia;
Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania pacjenta chorego na schizofrenię;
Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania pacjenta chorego na nerwicę;
Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania pacjenta chorego na psychozę maniakalno – depresyjną;
Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania pacjenta uzależnionego od alkoholu;
Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania pacjenta z depresją
Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania pacjenta z fobią;
Zaburzenia odżywiania – anoreksja nervosa, bulimia – rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania;
Diagnostyka – kwestionariusze i testy do badania osobowości oraz diagnozowania zaburzeń psychicznych (np. skala kontroli emocji, audit, lista wartości osobistych, skala ekspresji gniewu itd.).
Zajęcia praktyczne
Nawiązywanie kontaktu, zbieranie informacji o chorym, tworzenie relacji terapeutycznej, wrażliwe i aktywne słuchanie, empatia.
Efektywne obserwowanie stanu psychicznego pacjenta, jego zachowań, relacji z innymi chorymi, rodziną, personelem.
Interpersonalne komunikowanie się z pacjentem, jego rodziną, zespołem terapeutycznym.
Organizowanie pracy własnej w czasie dyżuru, organizowanie współpracy. Integrowanie własnych działań z celami zespołu, w którym członkiem jest chory (podopieczny i opiekujący się nim). Organizowanie opieki nad chorym zgodnie z założeniami procesu pielęgnowania.
Wrażliwe spostrzeganie ludzi, przyjmowanie informacji zwrotnych, odkrywanie własnych mocnych stron i sposobu korzystania z nich dla celów terapeutycznych.
Podejmowanie elementarnych interwencji psychoterapeutycznych w relacji z pacjentem psychotycznym, depresyjnym, maniakalnym, autystycznym, wycofującym się, przeżywającym lęk.
Różnicowanie relacji społecznych (międzyludzkich) i terapeutycznych. Rozpoznawanie przeżyć pacjenta i własnych w trakcie zajęć terapeutycznych.
Organizowanie społeczności leczniczej.
Kształtowanie i rozwijanie u pacjenta podstawowych umiejętności społecznych.
Tworzenie środowiska zapewniającego bezpieczeństwo choremu i jego otoczeniu. Przestrzeganie praw pacjenta. Udzielanie wsparcia psychicznego choremu hospitalizowanemu. Przygotowywanie leków psychotropowych dla chorych.
Organizowanie różnych form socjalizacji pacjenta w oddziale. Prowadzenie relaksacji.
Przestrzeganie procedur w przypadku agresji i gróźb. Ocena strategii postępowania. Stosowanie unieruchomienia osoby z użyciem pasów, uchwytów, prześcieradeł lub kaftana bezpieczeństwa. Prowadzenie obserwacji i dokumentacji pacjentów unieruchomionych.
Prowadzenie poradnictwa odnośnie trybu życia z chorobą psychiczną. Psychoedukacja rodziny oraz udzielanie jej wsparcia psychicznego.
Praktyka zawodowa
Pomaganie pacjentowi w adaptacji w placówce.
Zakładanie i prowadzenie niezbędnej dokumentacji.
Zastosowanie metod gromadzenia danych o chorych.
Zastosowanie procedur pielęgnowania, diagnostycznych, medycznych, standardów pielęgniarskiej opieki oraz procedur sanitarnych.
Sporządzenie planu pielęgnacji i realizowanie opieki w różnych stanach chorobowych.
Różnicowanie objawów chorób, umiejętność wykorzystywania ich w procesie pielęgnowania, przygotowanie chorego do badań diagnostycznych.
Uczestniczenie w badaniach diagnostycznych.
Obserwacja i współpraca z chorym i jego rodziną.
Uczestniczenie w działaniach profilaktycznych i edukacyjnych wobec chorego i jego rodziny, ocena wyników podejmowanych działań.
Gromadzenie i analizowanie danych o kliencie/pacjencie, rozpoznawanie, realizowanie i ocenianie indywidualnej opieki z uwzględnieniem możliwości chorego do samoopieki. Dokumentowanie procesu pielęgnowania.
Samokształcenie
przygotowanie pracy z zakresu psychiatrii (forma: esej, studium przypadku, prezentacja multimedialna)
Metody kształcenia
Metoda przypadków, praca w grupach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej w formie testu składającego się z 60 pytań. Pozytywną ocenę uzyskuję student który otrzymuje 75% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, zaliczeniu 100% obecności i napisaniu pracy pisemnej. Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Praktyka zawodowa- warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem psychiatrycznym, 100% obecności na zajęciach, złożenie prac zaliczeniowych. Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych.
W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z opiekunem praktyki.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25
stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie i formie uzgodnionej z prowadzącym zajęcia. W sprawach spornych dotyczących zaliczeń, studentowi przysługuje prawo odwołania się do Koordynatora przedmiotu. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem rozpatruje indywidualnie Koordynator przedmiotu lub odpowiednio zastosowanie mają wewnętrzne akty prawne
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Literatura podstawowa
Bilikiewicz, A., Strzyżewski, W. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. PZWL, Warszawa 2005.
Bilikiewicz A., Landowski J., Radziwiłłowicz P.: Psychiatria. Repetytorium. PZWL, Warszawa 2003.
Heitzman J. (red.): Psychiatria. PZWL Warszawa 2005.
Namysłowska I. (red.): Psychiatria dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2005.
Literatura uzupełniająca
Pitt, B.: Psychogeriatria. PZWL, Warszawa 1986
Ugniewska, C.: Pielęgniarstwo psychiatryczne i neurologiczne. PZWL, Warszawa 1998.
Jakubik A.: Zaburzenia osobowości. PZWL, Warszawa 2003.
Carr A.: Depresja i próby samobójcze młodzieży. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Aleksandrowicz J. W.: Psychopatologia zaburzeń nerwicowych i osobowości. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002.
Aleksandrowicz J.: Psychoterapia. PZWL, Warszawa 2000.
Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jolanta Chmielowiec (ostatnia modyfikacja: 31-07-2021 00:25)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.