SylabUZ

Generate PDF for this page

Projektowanie architektoniczne I - course description

General information
Course name Projektowanie architektoniczne I
Course ID 02.1-WI-ArchP-PAI-S21
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree in Architecture
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 7
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. arch. Justyna Juchimiuk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Project 45 3 - - Credit with grade
Laboratory 20 1,33 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Exam

Aim of the course

W zakresie wiedzy: 
poznanie podstaw kształtowania przestrzeni architektonicznej w zakresie teorii jej elementów i cech oraz praktyki tworzenia nowej jakości przestrzeni, opanowanie wiedzy w zakresie teorii, zasad projektowania, warsztatu projektowego, interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego

W zakresie umiejętności: 
rozwijanie umiejętności w zakresie korzystania  z literatury polskiej i zagranicznej; doboru, oceny i studiów przykładów; umiejętność korzystania z warsztatu projektowego, w tym cyfrowych narządzi  do projektowania architektonicznego, umiejętność oceny technicznych i pozatechnicznych problemów wpływu decyzji projektowych na środowisko materialne, niematerialne i człowieka

W zakresie kompetencji personalnych i społecznych: 
kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań architektonicznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, uwrażliwienie na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego

Prerequisites

brak

Scope

Wykład:
PROJEKT A1 Podstawy projektowania architektonicznego (aranżacja przestrzeni)

Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu "Teoria projektowania i ergonomia I" oraz "Projektowanie architektoniczno-budowlane I"

W części teoretycznej prowadzący objaśnia sposób realizacji projektów, zakres normalizacji prawnej oraz parametryzacji elementów z zakresu tematu, pokazuje przykłady zrealizowanych obiektów przestrzeni publicznych, studenci dyskutują jakie powinny być cechy przestrzeni publicznej w krajobrazie otwartym oraz miejskim w relacji do istniejących zasobów przyrodniczych i kulturowych. Omawiane są relacje zachodzące między człowiekiem a architekturą i między architekturą a środowiskiem ją otaczającym oraz potrzeby dostosowania architektury do ludzkich potrzeb i skali człowieka, wątki problemowe takie jak archetypy architektury, zaznaczenie miejsca,  negatyw i pozytyw przestrzeni architektonicznej, i warsztat projektowy: faza twórcza projektu, zapis wizji, idei, tradycyjne techniki zapisu, zapisy rysunkowe mistrzów architektury, integracja zapisu tradycyjnego odręcznego z komputerowym, rysunek jako zapis twórczy architektury, grafika wizualizacji, komponowanie prezentacji.

PROJEKT A1 Podstawy projektowania architektonicznego (aranżacja przestrzeni )

W części projektowej studenci rozwiązują kolejno projekty cząstkowe w technice rysunku odręcznego, oraz modelu cyfrowego, oparte na ideowym, uniwersalnym i humanistycznym myśleniu koncepcyjnym (np. abstrakcyjna kompozycja przestrzenna, kompozycja w zadanym kontekście, najlepiej o cechach znaczeniowych, z zastosowaniem wybranych - lub wskazanych – cech kompozycji np. skala, symetria, rytm, proporcje, akcent, kontrast) a następnie przechodzą do aranżowania niewielkich wielofunkcyjnych przestrzeni w krajobrazie otwartym oraz publicznych przestrzeni miejskich z dominującą funkcją ruchu pieszego. Mogą to być elementy  szlaków turystycznych, miejsc widokowych i miejsc do odpoczynku, place i targi miejskie,  place zabaw i struktury przestrzenne, parklety, bulwary,  plaże miejskie, dziedzińce wewnętrzne obiektów biurowych i handlowych, strefy wejściowe, atria, itp.

W części projektowej studenci rozwiązują koncepcyjne projekty cząstkowe w technice odręcznej, lub kolażu, oraz opracowują  projekt końcowy PROJEKT A1 wybranego zadania projektowego w technice odręcznej oraz modelu cyfrowego lub mieszanej (kolaż). Wykonanie koncepcji w formie ideogramów, diagramów i makiet wraz z opisem teoretycznym problemu projektowego (część ideowa pracy).

Elementem programu jest wprowadzenie do projektów wody i zieleni.  W programie przedmiotu przewiduje się krótkie wykłady eksperckie dopasowane do stopnia trudności zadań studentów I roku o tematyce projektowania terenów zielonych, rozwiązań instalacji wodnych takich jak fontanny, poidła, oświetlenia zewnętrznego, materiałów itd.

Studenci indywidualnie opracowują własne projekty. Podstawa zajęć to korekty indywidualne i  grupowe. Studenci przedstawiają rozwiązania koncepcyjne oraz materiały  pośrednie gromadzone w trakcie pracy w teczkach zajęciowych / plikach. Korekty indywidualne i grupowe dają możliwość wykazania błędów, kierunków poszukiwań lepszych rozwiązań na różnych płaszczyznach: formalnej, funkcjonalnej, technicznej.

20 godzin zajęć odbywa się w pracowni komputerowej, gdzie studenci na własnym  projekcie uczą się technik graficznych i profesjonalnych programów architektonicznych  przydatnych dla ideowego projektowania architektonicznego  (CAD i BIM)  (autocad, revit, archicad, sketch-up, inne).  Podstawy pracy z programami do projektowania, przegląd programów, praca 2D i 3D, omówienie zasad i funkcji przydatnych do projektowania na poziomie projektu A1.

 

Teaching methods

Metody podające: wykłady wprowadzające na zajęciach projektowych – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny (zdalny)

Metody poszukujące: zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Złożenie do oceny kompletnych opracowań cząstkowych i końcowego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z wytycznymi prowadzącego.

Student zdobywa zaliczenie na podstawie zdanego kolokwium (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecności na wykładach i laboratoriach.

Wykłady: Oceną osiągniętych efektów kształcenia z wykładu jest zestawienie kryteriów na podstawie pozytywnej oceny z egzaminu wg skali ocen min. 3,0 (dst) i maks. 5,0 (bdb) oraz obecności.

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach i wykładach, aktywność, kreatywność, zaangażowanie oraz systematyczność.

Recommended reading

  1. Alexander C., Pattern Language: Towns, Buildings, Construction, Oxford University Press, New York 1997.
  2. Bańka A., Społeczna psychologia środowiska, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2002;
  3. Ballenstead J. Architektura historia i teoria, PWN 2000
  4. Baranowski A., Projektowanie zrównoważone w architekturze. Wydaw. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 1998;
  5. Basista A., Architektura. Dlaczego jest, jaka jest, Znak, Kraków 2009;
  6. Basista A., Kompozycja dzieła architektury, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2006;
  7. Basista A., Nowakowski A., Jak czytać architekturę, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2012;
  8. Gehl  J., Miasto dla ludzi, Wyd. RAM, Kraków 2014;
  9. Gehl  J., Życie między budynkami, RAM, Kraków 2013;
  10. Giedion S., Czas, przestrzeń i architektura. Narodziny nowej tradycji., PWN, Warszawa 1968;
     i perspektywy rozwoju, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2010;
  11. Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne: udostępnieni osobom niepełnosprawnym,Centrum Badawczo-Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, 1996;
  12. Le Corbusier — W stronę architektury, Fund. Centrum Architektury, Seria Fundamenty, Warszawa 2012;
  13. Lenartowicz K.L., Słownik psychologii architektury, Politechnika Krakowska, Kraków 2010;
  14. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa 2000;
  15. Rybczyński W., Jak działa architektura. Przybornik humanisty, Wydawnictwo Karater, Kraków 2014;
  16. Rybczyński W., Dom. Krótka historia ideii, Wyd. Karakter,Kraków 2019
  17. Schneider-Skalska G. — Kształtowanie zdrowego środowiska mieszkaniowego. Wybrane zagadnienia, Wyd.PK, Kraków, 2004;
  18. Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, Warszawa 1955;
  19. Włodarczyk J.A. — Żyć znaczy mieszkać, Warszawa, 1997, PWN
  20. Zumthor P., Myślenie architekturą, Wydawnictwo Karater, Kraków 2010;
  21. Żórawski J., O budowie formy architektonicznej, Arkady, Warszawa 1973;

Portale internetowe, katalogi branżowe  i opracowania konkursowe;
Normy, rozporządzenia i ustawy:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U.2015.1422 j.t. z  późn.zm.);

Laboratorium komputerowe :

Materiały ogólnodostępne online m.in.
Podręcznik online  AUTOCAD, REVIT ARCHITECTURE 
Podręcznik użytkownika ARCHICAD dostępny na stronie internetowej producenta:  https://helpcenter.graphisoft.com/user-guide-chapter/76124/

 

Further reading

  1. Arnheim, R. (2016) Dynamika formy architektonicznej, Wydawnictwo Officyna;
  2. Ben van Berkel, Carolin Bos — Niepoprawni wizjonerzy, Warszawa, 2000;
  3. Gzell S.,(red.)  Architektura urbanistyka  nauka, Wyd. PWN, Warszawa 2019;
  4. Monestiroli  A., Osiem definicji architektury, (Otto definizioni di architettura) publikacja [w:] PRETEKST, Zeszyty Katedry Architektury Mieszkaniowej nr 1, Kraków, 2004, PK KAM Kraków;
  5. Juchimiuk J., Golański M., Jarzyna J., Floating prosumer habitats [w:]  Theory of habitat : the contemporary context, 2019. / ed. Z. Bać, Wrocław : Oficyna Wydaw. Politechniki Wrocławskiej, s. 223--233, ISBN: 9788374931144;
  6. Juchimiuk J., Eksperymentalne piękno. Habitaty aktywne energetycznie [w:] Habitaty : mój piękny habitat, 2016. / red. Z. Bać, Wrocław : Oficyna Wydaw. Politechniki Wrocławskiej, s. 272--286, ISBN: 9788374939690
  7. Prokopska A., Metodologia projektowania architektonicznego. Fazy wstępne procesu architektonicznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015;
  8. Palej A., Kształtowanie przestrzeni dla dzieci w miejskim środowisku mieszkaniowym, Kraków, 1991, Wyd. Politechniki Krakowskiej;
  9. Palej A., Schneider-Skalska G., Architektura od abc ... czyli jak rozumieć świat ,który nas otacza, Polska Akademia Nauk, Oddział w Krakowie, Kraków 2008;
  10. Rasmussen S., E., Odczuwanie architektury, Wyd. Murator, Warszawa 1999;
  11. Tatarkiewicz W., Historia estetyki, Warszawa 1962;
  12. Wejchert K.,  Elementy kompozycji urbanistycznej, Warszawa, 1984, Arkady;
  13. Yi-Fu Tuan Przestrzeń i miejsce Warszawa 1987;
  14. Aktualne magazyny architektoniczne, czasopisma branżowe, strony internetowe poświęcone krytyce architektonicznej.

 

Notes

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala laboratoryjna powinna być wyposażona w programy do projektowania wskazane przez prowadzącego na początku semestru.


Modified by dr inż. arch. Justyna Juchimiuk (last modification: 15-09-2021 15:31)