SylabUZ
Course name | Projektowanie detalu architektonicznego |
Course ID | 02.1-WI-ArchP-PDA-S21 |
Faculty | Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering |
Field of study | Architecture |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Engineer's degree in Architecture |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Project | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Lecture | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta ze sposobem opracowania projektu budowlanego i wykonawczego w zakresie prostego lub złożonego obiektu architektonicznego, które jest rozwinięciem rozwiązań projektowych zawartych w architektonicznym projekcie koncepcyjnym opracowywanym na przedmiotach Projektowanie architektoniczne III, Projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku I , Projektowanie architektoniczno-budowlane III oraz Projektowanie architektoniczne IV, Projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku II , Projektowanie architektoniczno-budowlane IV – obejmujące projekt zagospodarowania działki, projekt koncepcyjno-budowlany i wykonawczy, oparty na wymogach technicznych, ergonomicznych, sanitarnych, ochrony przeciwpożarowej, energetycznych i innych specjalistycznych wynikających ze specyfiki funkcji, wyposażenia i rozwiązań technicznych budynku. Wiedza ta obejmuje zasady i ramy spójnego architektonicznego opracowania projektowego ze wskazaniem na zastosowanie złożonych rozwiązań architektoniczno-budowlanych dostosowanych do poziomu skomplikowania i rangi projektowanego obiektu.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania projektu wykonawczego w branży architektonicznej, z elementami opracowania wielobranżowego.
3. Celem w zakresie kompetencji społecznych jest przygotowanie studenta do zaprezentowania i obrony w zespole wielobranżowym własnego rozwiązania projektowego.
brak wymagań
Projekt opracowywany jest w oparciu o wcześniej wykonany projekt koncepcyjny, budowlany lub wykonawczy na przedmiotach Projektowanie architektoniczne III (w korelacji z przedmiotami Projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku I , Projektowanie architektoniczno-budowlane III) lub Projektowanie architektoniczne IV (w korelacji z przedmiotami Projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku II , Projektowanie architektoniczno-budowlane IV).
Szczegółowa analiza przestrzenna wybranego terenu i wykonanie projektu zagospodarowania terenu w skala 1:500 z uszczegółowieniem detali urbanistycznych, małej architektury (z opisem wszystkich elementów działki i wykonaniem rysunków detali). Wykreślenie rzutu głównego obiektu (rzut parteru), rzutów posadzek i sufitów, przekrojów, elewacji w skali 1:50 z oznaczeniem rodzaju elementów, szczegółów, detali i uwag wyjaśniających dla wykonawców projektu. Szczegółowa analiza wymogów ochrony przeciwpożarowej dla obiektu. Dobór istotnych pod względem przyszłego wykonawstwa oraz przyjętych charakterystycznych rozwiązań architektonicznych punktów węzłowych w obiekcie. Opracowanie wybranych detali rozwiązań.
Praktyczne zapoznanie studenta z etapami tworzenia wykonawczej dokumentacji projektowej, zasadami rysunku architektoniczno-budowlanego, oznaczeniami oraz opisem technologicznym dla rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych charakterystycznych dla obiektów architektonicznych o dużej złożoności.
METODY PODAJĄCE: Przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny;
METODY POSZUKUJĄCE: Kształcenie interaktywne i kreatywne; zajęcia projektowe, kształcenie interdyscyplinarne; kształcenie postawy twórczej; dyskusja; praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Weryfikacja prac projektowych według przyjętych założeń co do zakresu i stopnia trudności poprzedzone uzyskaniem w semestrze zaliczeń opracowań cząstkowych warunkujących poprawne wykonanie projektu wykonawczego, w tym części architektonicznej, konstrukcyjnej i ogólnobudowlanej.
Zaliczenie kolokwium końcowego.
Złożenie do oceny kompletnego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z przepisami Prawa i stosownymi normami.
PN-B-01025:2004 Rysunek budowlany – Oznaczenia graficzne na rysunkacharchitektoniczno-budowlanych;
PN-B-01027:2002 Rysunek budowlany – Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu;
PN-B-01029:2000 Rysunek budowlany – Zasady wymiarowania na rysunkacharchitektoniczno-budowlanych;
PN-ISO 9836: 1997 Właściwości użytkowe w budownictwie – Określanie i obliczanie wskaźników powierzchniowych i kubaturowych;
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U.2018.1202, j.t.- z późn. zm.);
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 września 2014r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie. (Dz.U.2014.1278);
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz.U.2012.462, - ze zm.);
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U.2015.1422 j.t. zpóźn.zm.);
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 grudnia 2015 r. w sprawie uzgadniania projektu budowlanego pod względem ochrony przeciwpożarowej (Dz.U.2015.2117);
Praca zbiorowa red. Dregen M., Bezpieczeństwo pożarowe. Znowelizowane warunki techniczne budynków – dział VI, Wyd. Polcen, 2018;
Malec T., Projektowanie architektoniczne. Wprowadzenie do zawodu architekta Wyd. Helion Gliwice,2018
Markiewicz P., Budownictwo ogólne dla architektów, Wydawnictwo Architektoniczne i Wydawnictwo Markiewicz, 2018;
Ast R. Aktualne problemy budownictwa. Architektura, projektowanie, technologia, Wydawnictwo PWSZ, 2014;
Biliński T., Kucharczyk E.: Prawo budowlane z omówieniem i komentarzem- stan prawny na 1 stycznia 2016r.;
Podręcznik dla studentów kierunków: budownictwo i architektura oraz uczestników procesu budowlanego. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2016.
Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.
Sala laboratoryjna powinna być wyposażona w programy do projektowania wskazane przez prowadzącego na początku semestru.
Modified by dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (last modification: 26-04-2022 12:52)