SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia urbanistyki I |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-HUI-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1.Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z historią budowy miast europejskich od czasów antycznych do końca epoki renesansu, w aspektach czynników oddziałujących na kształtowanie miast: -politycznego, -społecznego, -gospodarczego, -warunków przyrodzonych, -technicznego, -warowności, -obyczajowo-prawnego
i kompozycji urbanistycznej.
2.Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta pozyskiwania informacji z literatury oraz innych źródeł, a także analizowania, rozpoznawania interpretowania
i wartościowania układów urbanistycznych historycznych miast lub ich fragmentów, jak również formułowanie wniosków.
3.Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do samodzielnej oraz zespołowej pracy studialnej i projektowej w szczególności związanej z rewitalizacją zespołów urbanistycznych oraz wyrobienie świadomości społecznej roli architekta.
Formalne: zaliczenie przedmiotu Historia architektury powszechnej.
Program wykładów:
1. Czynniki miastotwórcze. Założenia urbanistyczne w epoce kultury kreteńskiej i mykeńskiej.
2. Założenia urbanistyczne w starożytnej Grecji w okresach: archaicznym, klasycznym i hellenistycznym. Okręgi święte, miasta, agory, akropole, budowle publiczne.
3. Miasta starożytnego Rzymu. Dominacja czynnika militarnego w procesie kształtowania miasta. Zagadnienie centuriacji. Fora, budowle publiczne.
4. Upadek Rzymu. Osadnictwo wczesnośredniowieczne w Europie. Miasta średniowieczne. Typy miast, elementy planu, fortyfikacje.
5. Osadnictwo wczesnośredniowieczne na terenach Polski. Reforma urbanistyczna, miasta lokacyjne, prawo miejskie. Elementy planu miasta, rynki, budowle miejskie, fortyfikacje.
6. Miasta w Europie epoki Odrodzenia. Miasta idealne, traktaty urbanistyczne. Fortyfikacje nowożytne. Miasta w Polsce XVI-XVII w. Jurydyki. Kalwarie.
Program seminariów:
W czasie zajęć seminaryjnych, skorelowanych z tematyką wykładów, dokonywana jest analiza porównawcza oraz odręczne szkice szczegółowych przykładów założeń urbanistycznych charakterystycznych dla poszczególnych epok, pod kątem: rozplanowania, funkcji i kompozycji.
Miasto greckie a castrum romanum. Teatr grecki a teatr rzymski. Agora a forum. Osadnictwo wczesnośredniowieczne. Typy planów miast średniowiecznych. Rynki w mieście średniowiecznym i renesansowym. Fortyfikacje średniowieczne i nowożytne. Plany i realizacje miast renesansowych w Europie zachodniej i w Polsce.
Metody podające:
wykłady problemowe realizowane są w sposób konwencjonalny z wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych.
Metody poszukujące:
seminaria realizowane są w sposób interaktywny, jako studia przypadków, z prezentacjami audio-wizualnymi i dyskusją, bazującą na analizie porównawczej. Ponadto student sporządza odręczne szkice analizowanych przykładów, w celu wyrobienia umiejętności syntetycznego ujmowania charakterystycznych cech kompozycji urbanistycznej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Student zdobywa zaliczenie z oceną w randze egzaminu na podstawie obecności na wykładach oraz zdanego kolokwium.
Seminarium:
Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.
Warunkiem zaliczenia jest: udział studenta w dyskusjach problemowych, analizujących - prezentowane w czasie zajęć - historyczne rozwiązania urbanistyczne oraz złożenie arkuszy z syntetycznymi szkicami, wykonywanymi synchronicznie. Oceniana jakość podania oraz umiejętność trafnego rozpoznania i szybkiego uchwycenia charakterystycznych cech kompozycji urbanistycznej.
Zasada ustalania oceny:
Oceną osiągniętych efektów kształcenia z wykładu jest zestawienie kryteriów na podstawie listy obecności oraz oceny z kolokwium zaliczeniowego (wg skali ocen).
Oceną końcową z seminarium jest wyliczenie na podstawie: listy obecności, oceny za złożone szkice (będącej średnią ocen z poszczególnych etapów) oraz oceny za aktywność na zajęciach, analizy przed grupą.
1. Benevolo L., Miasto w dziejach Europy, red. J. Le Goff, Warszawa 1995;
2. Bogucka M., Samsonowicz H., Dzieje miast i mieszczaństwa w Polsce przedrozbiorowej, Wrocław 1986;
3. Grimal P., Miasta rzymskie, Warszawa 1970;
4. Gutkind E.A., International History of City Development, t. I-VII, New York 1964 – 1972;
5. Kalinowski W., Zarys historii budowy miast w Polsce do połowy XIX wieku. Toruń 1966;
6. Książek M., Zarys budowy miast średniowiecznych w Polsce do końca XV wieku, Kraków 1996;
7. Mumford L., The City in History. Its Origins, Its Transformations, and Its Prospects. Harmondsworth 1975;
8. Ostrowski W., Wprowadzenie do historii budowy miast - ludzie i środowisko, Warszawa 1996;
9. Parnicki - Pudełko S., Architektura starożytnej Grecji. Warszawa 1975;
10. Tołwiński T., Urbanistyka, t. 1: Budowa miast w przeszłości, Warszawa 1947;
11. Wróbel T., Zarys historii budowy miast, Wrocław 1971;
12. Zarębska T. , Teoria urbanistyki włoskiej XV i XVI wieku. Warszawa 1971;
1. Bernhard M.L., Sztuka archaiczna, Warszawa 1989;
2. Bernhard M.L., Sztuka grecka IV wieku p.n.e., Warszawa 1974;
3. Bernhard M.L., Sztuka grecka V wieku p.n.e. Warszawa 1975;
4. Bernhard M.L., Sztuka hellenistyczna. Warszawa 1980;
5. Bogdanowski J., Architektura obronna w krajobrazie Polski. Od Biskupina do Westerplatte. Warszawa 1996;
6. Münch H., Początki średniowiecznego układu miejskiego w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Śląska. „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki”, t. V, 1960, Z. 3;
7. Pudełko J., Działka lokacyjna w strukturze przestrzennej średniowiecznych miast śląskich XIII wieku. Kwartalnik Architektury i Urbanistyki, t. 9, 1964, z. 2, s. 115-137;
8. Pudełko J., Rynki w planach miast Śląska. „Kwartalnik, Architektury i Urbanistyki”, t. 4, 1959, Z. 3-4, s. 235-263;
9. Ulatowski K., Architektura starożytnej Grecji. Warszawa -, PWN, Poznań 1962;
10. Wąsowicz A., Zagospodarowanie przestrzenne antycznych miast greckich, Wrocław 1982;
Sala wykładowa i seminaryjna z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz.
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 27-09-2021 07:30)