SylabUZ

Generate PDF for this page

Environmental Protection and Ecology - course description

General information
Course name Environmental Protection and Ecology
Course ID 02.1-WI-ArchP-OŚiE-S21
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree in Architecture
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu ochrony środowiska w architekturze. Wykazanie i podkreślenie potrzeby ochrony środowiska naturalnego

Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta do pozyskiwania informacji z literatury i innych źródeł dotyczących podstaw ochrony środowiska, przygotowywania i przedstawiania  prezentacji medialnej  i ustnej, dotyczącej szczegółowych zagadnień z zakresu ochrony środowiska.

Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest wykształcenie u studenta zrozumienia potrzeby aktualizacji wiedzy o ochronie środowiska przez ustawiczne kształcenie i pracę w zespole.

 

Prerequisites

brak wymagań

Scope

Zapoznanie studenta z historią ochrony środowiska i podstawowymi pojęciami sozologicznymi. Trwały i zrównoważony rozwój. Racjonale korzystanie z zasobów naturalnych.  Przedstawienie funkcji ekosystemów naturalnych i przekształconych.Omówienie źródeł zanieczyszczenia atmosfery. Przedstawienie pojęć: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, smog kwaśny i fotochemiczny. Pojęcie eutrofizacji wód. Dewastacja i degradacja gleby i jej ochrona. Omówienie problemu odpadów. Hałas w środowisku. Zagrożenie światłem. Problem niszczenia i ochrona świata istot żywych. Szata roślinna jako wskaźnik przydatności terenu do zagospodarowania. Aspekty prawne i ekonomiczne w ochronie środowiska. Integracja współczesnych działań ochronnych w skali regionalnej i ogólnoświatowej.Prezentacje multimedialne zapoznające studenta z podstawowymi pojęciami sozologicznymi. Szczegółowe omówienie problemów związanych z ochroną wód, gleb i powietrza. Omówienie problemów związanych z hałasem i odpadami w środowisku,  zagrożeniem światłem i formami ochrony przyrody w Polsce. Zajęcia terenowe z fitosocjologii. Omówienie epidemii i pandemii koronawirusem.

Teaching methods

metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.

metody poszukujące - zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Student zalicza wykład – pisemne kolokwium, zawierające 8 pytań ocenianych na 0 – 1 pkt; do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 5 punktów.

Ćwiczenia:

Student zalicza ćwiczenie - prezentacja multimedialna przygotowana na 20 minut.

Sprawdzenie kompetencji studenta w trakcie wprowadzenia do zajęć ćwiczeniowych.

Zasada ustalania oceny:

Ocena z osiągniętych efektów kształcenia składa się z oceny zaliczenia wykładu i z oceny zaliczenia ćwiczenia - pisemne kolokwium oraz z oceny za aktywność podczas zajęć, a także oceny za przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej.

Recommended reading

Wolański N., Ekologia człowieka  Podstawy ochrony środowiska i zdrowia człowieka. T.1.,PWN, Warszawa 2012 r.

Krystek J., Ochrona środowiska  dla inżynierów. PWN, Warszawa 2018 r.

Dobrzańska .,Kiełczewski D., Dobrzański G., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa 2019 r.

Further reading

Craig J.R., Vaughan D.J., Skinner B.J., Zasoby Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003.

Dzik J., Dzieje życia na Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003.

Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2008.

Notes

-


Modified by dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (last modification: 26-04-2022 12:55)