SylabUZ
Course name | Pracownia plastyczna IV |
Course ID | 02.1-WI-ArchP-PPIV-S21 |
Faculty | Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering |
Field of study | Architecture |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Engineer's degree in Architecture |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 45 | 3 | - | - | Credit with grade |
Kształcenie wrażliwości oraz wyobraźni plastycznej, czerpiącej z wiedzy o budowie formy, postrzeganiu i psychologii barwy.
Pobudzanie oraz rozwijanie umiejętności kreowania formy, jako wizualnej metafory kształtu oraz jego dynamiki.
Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności subiektywnego myślenia wizualnego oraz indywidualnej stylistyki i ekspresji artystycznej.
Kształtowanie postrzegania strukturalnego jako najbardziej podstawowego doświadczenia wizualnego.
Pogłębienie wiedzy na temat problemów i zadań sztuki w architekturze oraz umiejętności prezentacji własnych koncepcji plastycznych zintegrowanych z formą architektoniczną.
Kształcenie postawy twórczej oraz pojmowania architektury jako dziedziny sztuki, mającej wiodącą rolę w edukacji społecznej.
brak wymagań
Zapoznanie z różnymi technikami malarskimi na przykładzie prac wybitnych twórców.
Pobudzanie wrażliwości kolorystycznej, wyobraźni przestrzennej i kompozycyjnej, czerpiącej z wiedzy o budowie formy i teorii koloru (cech wyrazowych barwy oraz elementów psychologii barwy).
Kształcenie twórczego myślenia oraz kreatywności w prezentowaniu własnej interpretacji kompozycji ustawionej w pracowni, czy plenerowych szkiców malarskich.
Rozwijanie umiejętności posługiwania się malarstwem, jako środkiem artystycznego wyrazu, aby - w oparciu o znajomość kompozycji, budowy formy i przestrzeni - oddać dynamikę, charakter i klimat danego obiektu, poprzez wykorzystanie zmysłowego i emocjonalnego oddziaływania koloru oraz materii malarskiej.
Pobudzanie oraz rozwijanie wrażliwości na fakturę, kolor, formę i światło - zarówno w oparciu o studia z natury - jak i kompozycje abstrakcyjne wykreowane z wyobraźni..
Wykształcenie umiejętności posługiwania się różnymi technikami malarskimi - w zależności od sytuacji, np. lekki szkic koncepcyjny (akwarela), czy budowanie nastroju przy pomocy barw i faktur (tempera, gwasz, akryl).
Rozwijanie umiejętności interpretacji na płaszczyźnie zarówno kolorystycznej koncepcji architektury, jak i budowania kompozycji plastycznych zintegrowanych z formą architektoniczną.
Zdobycie umiejętności definiowania wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy artystycznej, a także świadomości istnienia związku pomiędzy rodzajem ekspresji artystycznej, a niesionym przez dzieło komunikatem.
obserwacja, analiza, interpretacja, studium z natury, szkice w plenerze, szkice koncepcyjne,
rozwiązywanie problemów kompozycyjnych samodzielne lub wspólnie z prowadzącym,
kreowanie własnych koncepcji plastycznych na podstawie ogólnych wytycznych,
indywidualne poszukiwanie form artystycznego wyrazu - fotografia, grafika komputerowa,
podsumowanie wyników oraz dyskusja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
obecność na zajęciach (min. 80%)
zaliczenie wszystkich ćwiczeń
przystąpienie do przeglądu końcowego
oddanie oryginałów wszystkich prac
ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z zadań cząstkowych oraz aktywności na zajęciach
Rzepińska M. Historia koloru, Arkady, Warszawa, 2009
Rzepińska M, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław, 1979
Radajewski A. Żywa sztuka współczesności, Ossolineum, Wrocław, 1982
Eco U. Historia Piękna, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2005
Czapski J. Patrząc, Wydawnictwo Znak, Kraków, 2016
Hornung D. Kolor, Wydawnictwo Universitas, Kraków, 2009
Kandyński W. O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, 1996
Goethe J. W. Wybór pism estetycznych.(rozdział: Nauka o barwie, ss. 289-324), wyb. i opr. Namowicz T. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1981
Gombrich E. H. Sztuka i złudzenie. PIW, Warszawa, 1981
Gregory R.L. Oko i mózg. Psychologia widzenia. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1971
Hochberg E. Percepcja. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1970
Hollingsworth M. Sztuka w dziejach człowieka, Arkady, Warszawa, 2006
Kandyński W. Punkt i linia a płaszczyzna, Wydawnictwo Oficyna, Łódź, 2019
Gajewski P. Zapisy myśli o przestrzeni, Politechnika Krakowska, 2001
Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik
Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze
-
Modified by dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (last modification: 26-04-2022 12:39)