SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie architektoniczne II |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchD-PAII-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 8 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 20 | 1,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
w zakresie wiedzy |
opanowanie wiedzy w zakresie teorii, zasad projektowania, warsztatu projektowego, interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, możliwości zastosowania technologii modelowania informacji o budynku BIM w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym oraz we wspomaganiu koordynacji międzybranżowej w interdyscyplinarnym środowisku zespołu projektantów. |
w zakresie umiejętności |
rozwijanie umiejętności w zakresie korzystania z literatury polskiej i zagranicznej; doboru, oceny i studiów przykładów; umiejętność korzystania z warsztatu projektowego, w tym cyfrowych narządzi do projektowania architektonicznego umiejętność oceny technicznych i pozatechnicznych problemów wpływu decyzji projektowych na środowisko materialne, niematerialne i człowieka, praktyczne umiejętności zastosowania technologii modelowania informacji o budynku BIM. |
w zakresie kompetencji personalnych i społecznych |
kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań architektonicznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, uwrażliwienie na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego, |
brak
Wykład |
PROJEKT A2 Projektowanie architektoniczne II jest projektem zintegrowanym z przedmiotami: projektowanie urbanistyczne II, zaawansowane projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku II, Zaawansowane projektowanie architektoniczno-budowlane II.
Budynki użyteczności publicznej o funkcji specjalistycznej: budynki szkolnictwa wyższego, sądy, szpitale i budynki służby zdrowia, budynki przemysłowe i magazynowe, budynki lotnisk, budynki dworców kolejowych, dworców autobusowych i terminali portowych, budynki gospodarstw rolnych, ujeżdżalnie koni, wytwórnie filmowe, budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego, budynki ogrodów zoologicznych i botanicznych, budynki wysokie, itp. Rozwiązywanie problemów bardzo złożonej funkcji, kształtowanie wielokondygnacjowych przestrzeni dla dużych grup ludzi, modelowanie sali o znacznej rozpiętości i kubaturze w oparciu o prawidłowe parametry technologii, akustyki i widoczności oraz opanowanie umiejętności wykreowania budynku o wyjątkowej bryle i niepowtarzalnej, indywidualnej estetyce właściwej dla lokalizacji i funkcji obiektu. Umiejętność pozyskiwania informacji z literatury oraz innych właściwie dobranych źródeł, integrowanie uzyskanych informacji, dokonywanie ich interpretacji a także wyciąganie wniosków. Rozwiązywanie skomplikowanych zadań projektowych dokonując trafnej oceny kontekstu, przedstawiając nowatorskie rozwiązania przestrzenne i estetyczne oraz zapewniając techniczne środki realizacji projektu. Umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm, reguł (prawnych, zawodowych i moralnych), ustaw, rozporządzeń w zakresie projektowania architektonicznego. |
Ćwiczenia |
- |
Laboratorium/Seminarium |
- |
Laboratorium komputerowe |
PROJEKT A2 Projektowanie architektoniczne II jest projektem zintegrowanym z przedmiotami: projektowanie urbanistyczne II, zaawansowane projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku II, Zaawansowane projektowanie architektoniczno-budowlane II.
Budynki użyteczności publicznej o funkcji specjalistycznej: budynki szkolnictwa wyższego, sądy, szpitale i budynki służby zdrowia, budynki przemysłowe i magazynowe, budynki lotnisk, budynki dworców kolejowych, dworców autobusowych i terminali portowych, budynki gospodarstw rolnych, ujeżdżalnie koni, wytwórnie filmowe, budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego, budynki ogrodów zoologicznych i botanicznych, budynki wysokie, itp. Projekt budynku użyteczności publicznej jako model cyfrowy. Studenci indywidualnie opracowują własne projekty. Podstawa zajęć to korekty indywidualne i grupowe. Studenci przedstawiają rozwiązania oraz materiały pośrednie gromadzone w trakcie pracy. Korekty dają możliwość wykazania błędów, kierunków poszukiwań lepszych rozwiązań na płaszczyźnie technicznej. Zakres opracowania projektu końcowego -opracowanie projektu w technice BIM : rzuty wszystkich kondygnacji, dwa przekroje, 5 elewacji z uwzględnieniem odwodnienia dachu/stropodachu, detal prze ścianę zewnętrzną 1:20, perspektywę oraz wizualizacje i aksonometrie przedstawiającą bryłę w zastanym kontekście architektonicznym / przyrodniczym, projekt zagospodarowania terenu w skali 1:500. |
Projekt |
PROJEKT A2 Projektowanie architektoniczne II jest projektem zintegrowanym z przedmiotami: projektowanie urbanistyczne II, zaawansowane projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku II, Zaawansowane projektowanie architektoniczno-budowlane II.
Budynki użyteczności publicznej o funkcji specjalistycznej: budynki szkolnictwa wyższego, sądy, szpitale i budynki służby zdrowia, budynki przemysłowe i magazynowe, budynki lotnisk, budynki dworców kolejowych, dworców autobusowych i terminali portowych, budynki gospodarstw rolnych, ujeżdżalnie koni, wytwórnie filmowe, budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego, budynki ogrodów zoologicznych i botanicznych, budynki wysokie, itp. Projekt specjalistyczny- indywidualna praca z wybranym tutorem: tematy do wyboru spośród przedstawionych przez prowadzących. W części projektowej studenci rozwiązują koncepcyjne projekty cząstkowe w technice odręcznej oraz modelu cyfrowego, związane z rozwiązywaniem układów funkcjonalnych różnych typów i elementów budynku oraz opracowują projekt końcowy, biorąc pod uwagę rozmaite uwarunkowania wynikające z zastanej tkanki architektoniczno-urbanistycznej, wprowadzając nową zabudowę z poszanowaniem kontekstu. Zakres opracowania projektu końcowego: Projekt powinien być wykonany w skali 1:200., zawierać następujące rysunki w skali jak podano wyżej: rzuty wszystkich kondygnacji, dwa przekroje, 5 elewacji z uwzględnieniem odwodnienia dachu/stropodachu, detal prze ścianę zewnętrzną 1:20, perspektywę odręczną oraz wizualizacje i aksonometrie przedstawiającą bryłę w zastanym kontekście architektonicznym/przyrodniczym. Projekt oprócz rozwiązania programu funkcjonalnego powinien zawierać czytelne rozwiązania techniczne w zakresie konstrukcji budynku oraz infrastruktury technicznej, a także proponowane w opisie lub w projekcie rozwiązania proekologiczne, projekt zagospodarowania terenu w skali 1:500. |
metody podające |
Wykłady wprowadzające na zajęciach projektowych – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny. |
metody poszukujące |
Zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć. |
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Złożenie do oceny kompletnych opracowań cząstkowych i końcowego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z wytycznymi prowadzącego.
Student zdobywa zaliczenie na podstawie projektu oraz obecności na korektach. Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.
Nickl-Weller, C., Nickl, H., Hospital Architecture and Design, Berlin 2009.
Bąkowski, J., Czabański, W., Gębczyńska-Janowicz, A., Pokrzywnicka, K., Projektowanie i programowania obiektów służby zdrowia, Gdańsk 2012.
Tomanek, M., Technologia medyczna w projektowaniu obiektów szpitalnych, Katowice 2015
Meuser, Ph., Schirmer, Ch., New Hospital Buildings in Germany, t. 1, General Hospitals and Health Centers, t. 2: Specialist Clinics and Medical Departments, Berlin 2006.
Kaiser, K., Wolski A., Klimatyzacja i wentylacja w szpitalach. Teoria i praktyka eksploatacji, Gdańsk 2007.
P. Zumthor Myślenie architekturą Kraków 2010
J.Bell 21st Century House London 2006
A. de Botton Architektura szczęścia Warszawa 2010
S. Doubilet/D.Boles European House Now London 1999
J.Krauel Experimental Architecture Houses N.Y. 2004 J.
A. Włodarczyk Żyć znaczy mieszkać Tychy 2004 B.Ward Dom człowieka Warszawa 1983
Zakia R. D. (2002). Perception and imaging. Boston: Focal Press;
Hebel, D., Heisel, F., Wisniewska, M.H., Building from Waste: Recovered Materials in Architecture and Construction, Basel 2014.
Czsopisma branżowe (wydania bieżące i archiwalne) :
Architektura i Biznes, wyd. RAM.
Architektura, wyd. Murator.
Archivolta, wyd. Archivolta.
Detail, wyd. Institüt fur internationale Architektur-Dokumentation GmbH, München.
L'architectur d'aujord'hui, wyd. Jean Michel-Place.
Architectural Design, wyd. John Wiley & Sons
A10 - new European architecture”
Architectural Design
Casabella
Domus
Plan
Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.
Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 22-06-2022 13:43)