SylabUZ

Generate PDF for this page

Projektowanie urbanistyczne II - course description

General information
Course name Projektowanie urbanistyczne II
Course ID 02.1-WI-ArchD-PUII-S21
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MSc degree in Architecture
Beginning semester summer term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. inż. Anna Bazan-Krzywoszańska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Project 45 3 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Exam

Aim of the course

w zakresie wiedzy

zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami, definicjami i oznaczeniami urbanistycznymi,definiowanie architektury w przestrzeni miasta, tendencje, trendy i kierunki w kształtowaniu urbanistyki współczesnego miasta.

w zakresie umiejętności

Wykształcenie  umiejętności  w  zakresie  architektury  mieszkaniowej: współczesnych  idei  i  zasad  projektowania  zespołów  architektury mieszkaniowej wielorodzinnej;

w zakresie kompetencji personalnych i społecznych

kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań urbanistycznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania, uwrażliwienie na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego,

Prerequisites

brak

Scope

Wykład - PROJEKT U3:Projektowanie zespołów urbanistycznych– mieszkaniowych łącznie z  projektem  architektury krajobrazu dla  zespołu mieszkalnego wielorodzinnego  (ogrody deszczowe,mała retencja, tereny wypoczynkowe,  uprawy, sady w środowisku zamieszkania)

Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu Projektowanie architektoniczne IV

Układy zespołów zabudowy mieszkaniowej w mieście. Wpływ uwarunkowań lokalizacyjnych oraz spo­sobu ukształtowania zabudowy i zieleni osiedla na jakość życia jej mieszkańców. Geneza rozwoju osiedli mieszkaniowych. Struktura terenów osiedlowych. Infrastruktura społeczna osiedli. Typy, rodzaje i układy zabudowy mieszkaniowej w kraju i na świecie. Zasady sytuowania budynków mieszkalnych w osiedlu. Urządzenia komunikacji drogowej i infrastruktury komunalnej w osiedlu. Obiekty usługowe i zasady ich lokalizacji w osiedlu ze względu na rodzaj użytkowania i akceptowaną do nich komunikacyjną dostępność. Architektura krajobrazu w zespole mieszkaniowym.

Kompozycja architektoniczno-urbanistyczna:  współczesne  idee i  zasady kształtowania  struktury  przestrzennej  współczesnego  miasta  oraz zrównoważonego rozwoju; relacji funkcjonalno-przestrzennych  we  współczesnym  zespole  mieszkaniowym; kontekstów  przestrzennych,  kulturowych,  przyrodniczych,  motywacji  i pretekstów  dla  kształtowania  wzajemnych  relacji  przestrzeni  miejskich  ze szczególnym uwzględnieniem architektury mieszkaniowej.

 (usługi, rekreacja, komunikacja). Analiza miejsca i odniesienia . Projektowane przestrzenie  mają  służyć  poszukiwaniu  i  wskazaniu  rozwiązania modelowego.

Projekt - 

PROJEKT U3:Projektowanie zespołów urbanistycznych– mieszkaniowych łącznie  z projektem  architektury krajobrazu dla  zespołu mieszkalnego wielorodzinnego  (ogrody deszczowe,mała retencja, tereny wypoczynkowe,  uprawy, sady w środowisku zamieszkania)

Wykształcenie umiejętności w zakresie zasad prawidłowego  projektowania  funkcji  i  wzajemnych  relacji  elementów kompozycji zespołów architektury mieszkaniowej (przestrzeni publicznych, pół-publicznych,  prywatnych,  komunikacji,  rekreacji,  zieleni)  z uwzględnieniem  obowiązujących  przepisów  prawa.  Całość  założenia urbanistycznego  należy  uzupełnić  o  stosowną  dla  zabudowy  funkcję towarzyszącą

1. Plan układu funkcjonalno-przestrzennego terenów w rejonie zespołu.

2. Projekt szczegółowego zagospodarowania zabudowy w obrębie obszaru zespołu mieszkaniowego.

3. Projekt architektury krajobrazu (ogrody deszczowe,mała retencja, tereny wypoczynkowe,  uprawy, sady w środowisku zamieszkania)

3. Rozwinięcia widokowe, przekroje i perspektywy wnętrz urbanistycznych zespołu mieszkaniowego.

4. Opis koncepcji wraz z bilansem zagospodarowania obszaru w obrębie zespołu mieszkaniowego.

5. Makieta lub zdjęcia z makiety, albo aksonometria, także wizualizacje komputerowe.

Część uzupełniająca projektu:

1. Plany, schematy analiz i studiów urbanistycznych oraz szkice projektowanego zespołu.

2. Inwentaryzacja terenów objętych projektem szczegółowego zagospodarowania zespołu.

Teaching methods

metody podające - Wykłady wprowadzające na zajęciach projektowych – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny

metody poszukujące - Zajęcia projektowe - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Złożenie do oceny kompletnych opracowań cząstkowych i końcowego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z wytycznymi prowadzącego.

Student zdobywa zaliczenie na podstawie zdanego kolokwium (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecności na wykładach i laboratoriach.

Wykłady: Oceną osiągniętych efektów kształcenia z wykładu jest zestawienie kryteriów na podstawie pozytywnej oceny z kolokwium wg skali ocen min. 3,0 (dst.) i maks. 5,0 (bdb.) oraz obecności.

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.

Recommended reading

Adamczewska-Wejchert, Hanna, Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Warszawa: Arkady, 1985.

Bogdanowski J. (red.). Architektura krajobrazu. Warszawa – Kraków 1981

Brookes J: Projektowanie ogrodów. Warszawa 2001 [3] Calkins M., 2012, The Sustainable Sites Handbook; A Complete Guide to the Principles, Strategies and Best Practices, for Sustainable Landscapes, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey.

Neufert, E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Warszawa 1995.

Kadłuczka, A., Problemy integracji architektury współczesnej z historycznym środowiskiem kulturowymi, Kraków, 1982.

Gehl, Jan, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, Wydawnictwo RAM, 2009.

Wejchert, Kazimierz, Elementy kompozycji urbanistycznej, Warszawa, Arkady, 1984.

Paulhans, Rosner, Rolf, Wohnhäuser: Einfamilienhäuser und Wohnungen in kleinen Siedlungen, München: Georg D. W. Callwey, 1977; wydanie polskie: Peters, Paulhans, Rosner, Rolf, Małe zespoły mieszkaniowe: domki jednorodzinne, małe osiedla, Arkady, 1983.

Further reading

  1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie - aktualny stan prawny (Dz.U.2019.0.1065 t.j. - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie);
  2. Neufert - Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego.
  3. Gzell S.,(red.) Architektura Urbanistyka Nauka.

  4. Pokorski J., Siwiec A.: „Kształtowanie terenów zieleni”, WSiP, 1977.

  5. Praca zbiorowa: „Miasto ogród. Sto lat rozwoju idei”, DWN, Wrocław 1999.

  6. Praca zbiorowa: „Kształtowanie przestrzeni zurbanizowanej w myśl zasad ekorozwoju”, PKE, Wrocław 2001.

  7. Praca zbiorowa: „Sztuka ogrodów w krajobrazie miasta”, Politechnika Wrocławska, Wrocław 1997.

  8. Praca zbiorowa: „Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji”, Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Warszawa 2003.

  9. Strabel W.: „Studia i plany zagospodarowania przestrzennego”, PWSZ, Nysa 2009.

  10. Praca zbiorowa: Czynnik kreacji w projektowaniu urbanistycznym, Politechnika Krakowska, Kraków 1999.

  11. Praca zbiorowa: Kształtowanie przestrzeni zurbanizowanej w myśl zasad ekorozwoju, PKE, Wrocław 2001Peters,

Notes

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych


Modified by dr inż. arch. Alicja Maciejko (last modification: 26-04-2022 11:57)