SylabUZ
Course name | Professional Ethics in Architecture |
Course ID | 02.1-WI-ArchD-EZA-S21 |
Faculty | Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering |
Field of study | Architecture |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MSc degree in Architecture |
Beginning semester | summer term 2021/2022 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 20 | 1,33 | - | - | Credit with grade |
1.Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z zasadami etyki zawodu architekta oraz znajomością prawa autorskiego.
2.Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta stosowania w praktyce zawodowej zasad etyki i zasad prawa autorskiego obowiązujących w szczególności w wypadku pracy nad dziełem architektonicznym, architektoniczno - urbanistycznym i urbanistycznym. Jednocześnie celem jest uświadomienie studentom negatywnych skutków społeczno-ekonomicznych w przypadku omijania lub łamania podstawowych pryncypiów etyki i praw autorskich, które obowiązują w Polsce, w Europie oraz na świecie.
3.Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do przestrzegania właściwych wzorców etycznych w zawodzie architekta oraz w zakresie przestrzegania prawa autorskiego, właściwego rozpoznawania działań negatywnych oraz opanowanie umiejętności diagnozy zaistniałych w związku z tym problemów społecznych.
Formalne: brak.
Nieformalne: brak.
Filozoficzne podstawy etyki zawodowej. Rola etyki w codziennej działalności zawodowej architekta. Sposób pojmowania pojęcia etyki oraz etyki zawodowej; przyczyny formułowania kodeksów branżowych. Definicje zasad postępowania architekta, określonych w literaturze przedmiotu oraz w świetle kodeksu etycznego obowiązującego członków Izby Architektów Rzeczypospolitej Polskiej oraz wybranych europejskich i pozaeuropejskich związków zawodowych, w których wymagane jest obowiązkowe członkostwo dla możliwości samodzielnego uprawiania zawodu architekta. Różnice w zapisach kodeksów etyki zawodowej IARP oraz SARP. Przedstawienie przykładów negatywnych postaw i dokonań architektów, kwalifikujących się do podjęcia stosownych przeciwdziałań przez komisje dyscyplinarne związków zawodowych. Sposoby ochrony własności intelektualnej - przykłady. Definicja utworu architektonicznego i architektoniczno - urbanistycznego – przykłady. Właściwa interpretacja Ustawy Prawo Autorskie do utworów architektonicznych, architektoniczno-urbanistycznych i urbanistycznych. Praca kursowa, dyplomowa, uwagi dotyczące praw autorskich. Prawa autorskie w praktyce. Przedmiot i podmiot prawa autorskiego. Prawa autorskie architekta osobiste i majątkowe. Sposoby pozyskiwania zleceń w pracy zawodowej architekta i urbanisty - rola konkursów architektonicznych, ochrona praw autorskich w pracach konkursowych.
METODY PODAJĄCE: Wykłady wprowadzające na zajęciach seminaryjnych – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.
METODY POSZUKUJĄCE: Kształcenie interaktywne i kreatywne, praca w grupach realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć, opracowanie zagadnień problemowych (analiza przypadku), jego prezentacja i dyskusja w grupie.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Student poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej problematyki etycznej zawodu architekta oraz prawa autorskiego, której podstawą jest spełnienie łącznie poniższych wymagań: obecność na zajęciach oraz złożenie i wygłoszenie w ustalonym terminie poprawnych merytorycznie prezentacji/ referatów oraz eseju w zakresie tematyki dotyczącej etyki w praktyce.
W szczególnych wypadkach dopuszcza się ustalenie oceny końcowej poprzez weryfikację zdobytej wiedzy i umiejętności w formie kolokwium zaliczeniowego (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0).
Zasada ustalania oceny:
Ocena z kolokwium zależna jest od progów procentowych uzyskanych na podstawie pozytywnych odpowiedzi:
50% - 60% Dostateczny
61%- 70% Dostateczny plus
71% -80% Dobry
81% - 90% Dobry plus
91% - 100% Bardzo dobry
Sala seminaryjna z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny (rzutnik multimedialny wraz z ekranem do prezentacji), tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych
Modified by dr inż. arch. Alicja Maciejko (last modification: 23-09-2021 14:45)