SylabUZ

Generate PDF for this page

Scientific Research Methodology - course description

General information
Course name Scientific Research Methodology
Course ID 02.1-WI-ArchD-MPN-S21
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MSc degree in Architecture
Beginning semester summer term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

w zakresie wiedzy: nabycie wiedzy o metodyce pracy naukowej w dyscyplinie architektura i urbanistyka.

w zakresie umiejętności: nauczenie studenta poprawnego projektowania badań naukowych w zakresie pracy dyplomowej magisterskiej w zakresie dyscypliny naukowej architektura i urbanistyka oraz doboru odpowiednich narzędzi badawczych, właściwych dla dyscypliny naukowej. Umiejętności korzystania z danych, które mogą być wykorzystywane w dalszej pracy naukowej.

w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: uświadomienie studentowi społecznej roli architekta oraz poszerzenie kompetencji jasnego i klarownego komunikowania celów i efektów własnej pracy naukowej, wykorzystanie wyników pracy naukowo badawczej do rozwiązywania problemów cywilizacyjnych i postrzegania ważnej roli architektury w społeczeństwie

Prerequisites

brak

Scope

Metodyka i organizacja pracy naukowej wyprzedza tematycznie Pracę dyplomową. Celem jest nabycie wiedzy o metodyce pracy naukowej w dyscyplinie architektura i urbanistyka. Zapoznanie się z trendami najnowszych badań i dostępem do prac badawczych oraz zbiorem podstawowych danych, które mogą być wykorzystywane w dalszej pracy naukowej.

W części teoretycznej prowadzący objaśnia podstawy pracy naukowej, metody i techniki badawcze w dziedzinie architektury i urbanistyki. Przedstawia podstawowe pojęcia naukowe (dziedzina i dyscyplina naukowa, paradygmat, teoria naukowa, problem badawczy, założenia badawcze i tezy, hipotezy, pytania badawcze), omawia wybrane metody, techniki i narzędzia badawcze. Omawia strukturę artykułu naukowego. Wprowadza w główne nurty badań w dziedzinie architektury i urbanistyki. Przedstawia style opisu bibliograficznego.

W części ćwiczeniowej studenci przygotowują projekt artykułu naukowego na zadany temat. Prowadzą pogłębione studia literaturowe, zakończone opracowaniem bibliografii naukowej. Definiują problem badawczy i stawiają pytania badawcze. Przedstawiają hipotezę naukową. Przygotowują plan i strukturę artykułu naukowego oraz wybierają właściwą metodę badawczą. Przygotowują abstrakt naukowy, hasła kluczowe oraz bibliografię zawierającą min. 10 pozycji naukowych.

Teaching methods

metody podające: przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny;

metody poszukujące: praca w grupach lub indywidualna realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć, opracowanie poszczególnych zagadnień /etapów pracy (analiza przypadku), jego prezentacja i dyskusja w grupie.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego.   

Sprawdzenie wymaganej aktywności i frekwencji na zajęciach.

Recommended reading

Kozłowski R. Praktyczny sposób pisania prac dyplomowych. Z wykorzystaniem programu komputerowego i Internetu, Warszawa 2009.

Rawa T. Metodyka wykonywania inżynierskich i magisterskich prac dyplomowych, Olsztyn 2012.

Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej. Skrypt dla studentów, Poznań 2005.

Zasady Dyplomowania Na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska z 03. 12.2019 r. (Uchwała Nr 558 Senatu Uniwersytetu Zielonogórskiego z dnia 25 września 2019 r.)

Apanowicz J., Metodologia nauk, Toruń 2003.

Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Warszawa 2001.

Szubert-Zarzeczny U., Technika pisania prac o charakterze naukowym, Wrocław 2001

Further reading

Bielec E., Bielec J. Podręcznik pisania prac albo technika pisania po polsku, Kraków 2000.

Opoka E., Uwagi o pisaniu i redagowaniu prac dyplomowych na studiach technicznych., Gliwice 2003.

Notes

Sala wykładowa i seminaryjna z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny (rzutnik multimedialny wraz z ekranem do prezentacji), tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.


Modified by dr inż. arch. Alicja Maciejko (last modification: 26-04-2022 12:01)