SylabUZ

Generate PDF for this page

Statystyka w inżynierii środowiska - course description

General information
Course name Statystyka w inżynierii środowiska
Course ID 06.4-WI-ISD-Swiś-S21
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Environmental Engineering / Sanitary Engineering
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MSc degree
Beginning semester summer term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Róża Wasylewicz
  • dr hab. inż. Michał Drab, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z techniką zakładania doświadczeń oraz zapoznanie z metodami obliczeń statystycznych stosowanych w doświadczeniach w inżynierii środowiska. Zapoznanie studentów z doborem metod statystycznego opracowania wyników pozyskanych z doświadczeń wykonywanych w inżynierii środowiska.

Wykształcenie umiejętności wykorzystania programów komputerowych do opracowania statystycznego wyników doświadczeń.

 

Prerequisites

Formalne: zaliczenie przedmiotu Matematyka 

Nieformalne: znajomość obsługi komputera i arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel

Scope

Program wykładów:

Podstawowe pojęcia z doświadczalnictwa (m.in.: doświadczenie, populacja generalna, próba, błąd doświadczenia, błąd systematyczny, czynnik doświadczenia, poziomy czynnika, powtórzenia). Podział doświadczeń (m.in.: laboratoryjne, wazonowe, lizymetryczne, polowe). Układy doświadczeń w doświadczeniach jedno-, dwu- i trójczynnikowych. Podstawowe pojęcia ze statystyki matematycznej (m.in.: średnie, odchylenie przeciętne i standardowe, współczynnik zmienności, błąd standardowy). Miary tendencji centralnej i miary rozproszenia. Działania na prawdopodobieństwach. Rozkłady zmiennych losowych. Sprawdzanie hipotez statystycznych. Podstawowe informacje o zakładaniu doświadczeń. Formułowanie hipotez roboczych i alternatywnych. Sprawdzani hipotez statystycznych. Sposoby prowadzenia obserwacji i analiz laboratoryjnych.

Program ćwiczeń laboratoryjnych:

Analiza wariancji i jej zastosowanie w opracowaniu wyników doświadczeń założonych w różnych układach. Korelacja i regresja. Współczynnik determinacji. Współczynnik korelacji liniowej i korelacja kolejności. Współczynnik determinacji. Współczynnik regresji i prosta regresji. Analiza wariancji z regresją. Analiza kowariancji. Korelacja i regresja wielokrotna. Testy nieparametryczne. Analiza dynamiki zjawisk.

Teaching methods

Metody podające: wykłady informacyjne z wykorzystaniem technik multimedialnych; wykłady problemowe

Metody poszukujące: problemowe; sytuacyjna – dobór metod statystycznych do obliczeń miar statystycznych wyników doświadczeń założonych w różnych układach; ćwiczeniowo - praktyczne – praca z wykorzystaniem komputerowych programów do analizy statystycznej.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Celem uzyskania zaliczenia przedmiotu wszystkie formy prowadzonych zajęć muszą być zaliczone na ocenę pozytywną.

Część ćwiczeniowa zaliczana jest na podstawie:

  • pisemnego kolokwium ze znajomości prowadzenia obliczeń statystycznych wyników doświadczeń – oceniana jest poprawność rozwiązania podanych zadań obliczeniowych
  • sprawdzanie obecności na zajęciach

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia wykładu jest pozytywne zaliczenie części laboratoryjnej. Część wykładowa zaliczana jest na podstawie pisemnego kolokwium; celem zaliczenia należy poprawnie opisać 60% wyszczególnionych zagadnień. Zgodnie z Regulaminem Studiów obecność na zajęciach jest obowiązkowa.

Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny końcowej z przedmiotu jest zaliczenie części laboratoryjnej i wykładowej. Ocena końcowa z przedmiotu obejmuje 60% oceny z egzaminu, 40% z zajęć projektowych.Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena łączna ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.

Recommended reading

  1. Drab M., Wybrane zagadnienia statystyki matematycznej i doświadczalnictwa w inżynierii środowiska. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego. Zielona Góra 2007
  2. Oktaba W., Elementy statystyki matematycznej i metoda doświadczalnictwa. Wydawnictwo naukowe PWN. Warszawa 1974
  3. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. Wydawnictwo naukowe PWN. Warszawa 2003

Further reading

  1. Rudnicki F., Doświadczalnictwo rolnicze, AT-R Bydgoszcz
  2. Trętowski J., Wójcie A.R., Metodyka doświadczeń rolniczych. WSRP Siedlce 1988

Notes

brak


Modified by dr inż. Ewelina Płuciennik-Koropczuk (last modification: 05-11-2021 12:57)