SylabUZ

Generate PDF for this page

Przedmiot do wyboru - Długość życia a jakość życia, czyli dylematy bioetyki - course description

General information
Course name Przedmiot do wyboru - Długość życia a jakość życia, czyli dylematy bioetyki
Course ID 08.9-WL-Lek-DŻ
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Lilianna Kiejzik
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 15 1 Credit

Aim of the course

Zapoznanie studentów z odwiecznym sporem między stanowiskami: teorią świętości życia człowieka (związanej przede wszystkim z religiami) oraz teorią jakości życia. Pokazanie zależności medycyny od filozofii (czyli jak Hippokrates uczył się u Demokryta) oraz rozważenie możliwej zależności medycyny od religii. Pokazanie zadań terapeutycznych filozofii - lekarki duszy i medycyny - lekarki ciała. Kształtowanie postaw lekarzy/ratowników/pielęgniarek w oparciu o system norm zawartych w dokumentach – konwencjach o prawach człowieka i biomedycynie: Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Deklaracji helsińskiej i tokijskiej, Deklaracji genewskiej, polskim Kodeksem Etyki Lekarskiej, Europejskiej Konwencji Bioetycznej. Dylematy kontynuowania/zaprzestania uporczywej terapii.

Prerequisites

Brak

Scope

  1. Bioetyka jej treści i zagadnienia.
  2. Wydzielenie medycyny z filozofii. Demokryt i Hippokrates – V w. p.n.e. Przysięga Hippokratesa.
  3. Cnoty i ideały w życiu zawodowym lekarza. Pojęcie godności zawodu lekarza.
  4. Zasady postępowania uczestników badań medycznych – Deklaracje.
  5. Przeszczepy, czyli gdzie kończy się człowieka a zaczyna konglomerat.
  6. Ochrona praw człowieka i godności istoty ludzkiej wobec zastosowań medycyny.
  7. Klauzula sumienia – czym jest. Związek z Przysięgą Hippokratesa.

Teaching methods

W zależności od potrzeb stosowane będą przede wszystkim trzy formy zajęć: wykład informacyjny, konwersatoryjny/pokazowy i syntetyczny oraz rozmowa na zajęciach. Pierwszy zapozna słuchaczy z odpowiednimi partiami materiału. Drugi zaktywizuje słuchaczy w toku zajęć, słuchacze zachęcani będą do krótkiej dyskusji i zadawania pytań, zwłaszcza w sytuacjach, gdy jakieś partie omawianego materiału wydawać się im będą niezrozumiałe. Trzeci podsumuje omówiony materiał i ułatwi zapamiętywanie najważniejszych kwestii. Główny nacisk położony będzie na metody kształcące umiejętność wymiany poglądów. Eksploatowane będą dyskusje prowadzone tokiem parlamentarnym i dialogowym.  Dodatkowo pojawią się pokazy multimedialne, praca z tekstem filozoficznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

1. Ilość dopuszczalnych nieobecności - 3, sposób zaliczenia: ustnie na konsultacjach, z tematu zajęć.

2. Ocena końcowa: krótki test wyboru (wszystkie pytania zamknięte, czyli test jednokrotnego wyboru) w postaci quizu z progami punktowymi (zaliczeniowy). Ilość pytań - 30, każde punktowane 1 pkt. Uzyskanie 60% punktów oznacza zaliczenie przedmiotu.

Recommended reading

  1. Deklaracja Genewska z 1948 r.
  2. Deklaracja Helsińska z 1964 r..
  3. Deklaracja Tokijska z 1975 r..

Further reading

  1. Przysięga Hippokratesa, różne wydania.
  2. Kodeks Etyki Lekarskiej - tekst jednolity z 2004 r.

Notes

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim

https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 18-08-2022 22:43)