SylabUZ

Generate PDF for this page

Landscape Architecture - course description

General information
Course name Landscape Architecture
Course ID 02.1-WI-ArchP-AK-S21
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree in Architecture
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr inż. arch. Mateusz Klimek
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Project 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z architekturą krajobrazu jako odrębnym zagadnieniem dotyczącym harmonizowania przestrzeni poprzez: wykorzystanie dokumentacji planistyczno-prawnej jako narzędzia pracy architekta; łączenie w projekcie architektury krajobrazu, zagadnień związanych z projektowaniem architektonicznym, i urbanistycznym; 

Celem w zakresie umiejętności jest pokazanie możliwości wykorzystania dostępnych materiałów i zasobów w zakresie planowania urbanistycznego i przestrzennego; opracowywania i wykorzystania w pracy inwentaryzacji, waloryzacji i rewaloryzacji założeń krajobrazowych; opracowanie projektów zagospodarowania i przekształcania krajobrazu istniejących przestrzeni otwartych i zabudowanych, w skali parku, ogrodu, skweru, ulicy itp.; przygotowania opisu projektu zgodnie z wymogami prawa.

Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do pracy w zespole i prezentowania własnego rozwiązania projektowego.

Prerequisites

FORMALNE: Zaliczenie przedmiotu: Architektura krajobrazu i terenów zieleni z elementami dendrologii 

NIEFORMALNE: Opanowana wiedza z zakresu przedmiotów: Podstawy projektowania architektonicznego I (projekt główny), Podstawy projektowania architektonicznego II (projekt główny), Projektowanie osadnictwa wiejskiego, Rysunek odręczny I, Rysunek odręczny II, Rysunek perspektywiczny.

Scope

Program wykładów:

1. Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące architektury krajobrazu, zarys historii krajobrazu (elementy kompozycji i środki tworzenia, skala ogrodów, program, charakterystyczne elementy przestrzenne, stosowana roślinność, forma ogrodów w poszczególnych epokach): ogrody staro- żytne (atrium, patio), ogród w średniowiecznej Europie (wirydarze), ogród orientalny, ogród renesansu (Italia), ogrody barokowe (Francja i działalność Le Notre'a, zasada kontrastów, układy wodne, światło i cień, rola małej architektury ogrodowej), ogrody współczesne (m.in. ogrody angielskie), ogrody polskie dawne i współczesne. 
2. Rodzaje krajobrazu, analiza układów przestrzennych i metod stosowania różnorodnych tworzyw z jakich powstawały ogrody w różnych epokach historycznych.|
3. Ochrona kształtowanie i rewaloryzacja krajobrazu metody studialne i projektowe. 
4. Uwarunkowania klimatyczne i atmosferyczne, funkcje i rodzaje systemów roślinnych, kształtowanie krajobrazu: ukształtowanie terenu, formy geomorficzne, woda i jej znaczenie, mała architektura ogrodowa i parkowa, ogród przydomowy, wnętrza w zabudowie wielorodzinnej, założenia typu parkowego, tereny rekreacyjne, współczesna integracja zieleni i architektury, współczesne zespoły mieszkaniowe a zieleń, dachy „odwrócone", zieleń a wnętrza, rola zieleni w projektowaniu urbanistycznym, tworzywo roślinne.

Program ćwiczeń projektowych:

1. Inwentaryzacja urbanistyczno – dendrologiczna (w tym inwentaryzacja fotograficzna). 
2. Analiza istniejącego sposobu zagospodarowania i użytkowania terenu objętego opracowaniem oraz przestrzeni usytuowanej w sąsiedztwie wraz z wnioskami. (Opracowanie w skali 1: 500). 
3. Analiza i studium przestrzeni – mapowanie behawioralne, ankieta miejsca (propozycja zmian wraz z adresatem). Określenie szczegółowego programu funkcjonalno-przestrzennego. (Opracowanie w skali 1: 500). 
4. Koncepcje zagospodarowania terenu (Skala 1: 200/1:500): 
a) rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne uwzględniające uwarunkowania widokowe (elementy kompozycyjne), komunikacyjne (związane z rodzajem i natężeniem ruchu) i ekologiczne (włączenie do systemu zieleni), 
b) akcent kompozycyjny, jako symbol miejsca,
c) wprowadzenie elementów kompozycji roślinnych (zieleń wysoka, średnia i niska), 
d) zaprojektowanie oświetlenia i wyposażenia placu, 
e) projekt posadzki,
f) waloryzacja przestrzeni pod względem pór roku.
5. Wybrane detale roślinne (Skala 1: 100). 
6. Przekrój z rozwinięciem widokowym przestrzeni objętej opracowaniem w miejscach charakterystycznych dla projektowanego układu (Skala 1: 500/1:250). 
7. Aksonometria i wizualizacje komputerowe.

Teaching methods

METODY PODAJĄCE:  Przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny;

METODY POSZUKUJĄCE: Kształcenie interaktywne i kreatywne; zajęcia projektowe, kształcenie interdyscyplinarne; kształcenie postawy twórczej; dyskusja; praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Weryfikacja prac projektowych według przyjętych założeń co do zakresu i stopnia trudności poprzedzone uzyskaniem w semestrze zaliczeń opracowań cząstkowych warunkujących poprawne wykonanie projektu semestralnego. Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo na zajęciach. 

Opracowanie projektowe, składające się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie ze szczegółowym opisem zadania projektowego przedstawionego na początku semestru - pod względem: przyjętych rozwiązań projektowych – wykorzystania wiedzy teoretycznej w kształtowaniu architektury krajobrazu wraz z oceną realizacji wymagań Inwestora i/lub osób prowadzących przedmiot.

Zaliczenie kolokwium końcowego w formie zaliczenia pisemnego lub ustnego – wiedza teoretyczna. Student wykaże się zdobytą wiedzą i rozumieniem zagadnień związanych z teorią projektowania architektury krajobrazu. Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen wszystkich elementów składowych kształcenia (uwzględniającą jako wagę liczbę godzin w poszczególnych elementach).

Recommended reading

  • Architektura Krajobrazu: studia i prezentacje, Akademia Rolnicza we Wrocławiu. Wydział Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji, Kwart., AR WIKŚiG, Wrocław 2001-2011.
  • Bogdanowski Janusz, Architektura krajobrazu, PWN, Warszawa 1973.
  • Böhm Aleksander, Wnętrze w kompozycji krajobrazu : wybrane elementy genezy i analizy porównawczej pojęcia : pomoc dydaktyczna do przedmiotu : współczesne tendencje w architekturze krajobrazu, Politechnika Krakowska, Kraków 1998.
  • Böhm Aleksander, Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu : o czynniku kompozycji, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2006.
  • Brookes John., Projektowanie ogrodów, Wiedza i Życie, Warszawa, 2001.
  • Ciechanowski Kazimierz, Podstawy kompozycji architektonicznej. Politechnika Wrocławska, Wrocław 1974.
  • Majdecki Longin, Historia ogrodów. T. 2, Od XVII wieku do współczesności, PWN, Warszaw 2010.
  • Ozimek P., Böhm A., Ozimek A., Wańkowicz W., 2014. Planowanie przestrzeni o wysokich walorach krajobrazowych przy użyciu cyfrowych analiz terenu wraz z oceną ekonomiczną. Politechnika Krakowska. Kraków.
  • Wejchert Kazimierz, Elementy kompozycji urbanistycznej, Warszawa : Wydawnictwo Arkady Sp. z o.o., 2008.
  • Wojtyszyn Bogusław, Idea miasta-ogrodu Hampstead Garden Suburb, w: Kształtowanie krajobrazu: idee, strategie, realizacje, Politechnika Wrocławska, Wrocław 2005.
  • Zachariasz Agata, Zieleń jako współczesny czynnik miastotwórczy ze szczególnym uwzględnieniem roli parków publicznych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 20

Further reading

  • Aktualne czasopisma architektoniczne i urbanistyczne.
  • Katalog Roślin II, drzewa, krzewy, byliny
  • Böhm A., O czynniku kompozycji w planowaniu przestrzeni. Politechnika Krakowska. Kraków 2016.
  • Ciechanowski K., Podstawy projektowania architektonicznego, Wydaw. PWr, Wrocław 1976.
  • Enge T., O., Schröer C., F., Garden Architecture in Europe, B. Taschen Verlab Gmbh, Köln, London, Tokyo 1992.
  • Godet J. D.: Przewodnik do rozpoznawania drzew i krzewów, Wydawnictwo Delta, 2000
  • Neufert, E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa 2000.
  • Charytonow Edward., Projektowanie architektoniczne. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1980.

Notes

Sala do prowadzenia zajęć z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala do prowadzenia zajęć powinna być wyposażona w programy do projektowania wskazane przez prowadzącego na początku semestru.


Modified by dr inż. arch. Alicja Maciejko (last modification: 23-09-2021 14:53)