SylabUZ

Generate PDF for this page

Fundamentals of Urban Design I (complementary project) - course description

General information
Course name Fundamentals of Urban Design I (complementary project)
Course ID A.1.PPU I
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree in Architecture
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. arch. Hanna Borucińska-Bieńkowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Project 60 4 - - Credit with grade

Aim of the course

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami, definicjami i oznaczeniami urbanistycznymi stosowanymi w dokumentacjach planistycznych, a także z podstawowymi elementami zagospodarowania przestrzennego zabudowy miejskiej w odniesieniu do ich charakterystyki, wzajemnych powiązań i wpływu na kształtowanie miejskiego środowiska człowieka.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta przeprowadzania urbanistycznej analizy i oceny, funkcjonalno-przestrzennej, społeczno-środowiskowej i estetyczno-technicznej istniejącego stanu zagospodarowania zabudowy miejskiej oraz formułowania urbanistycznych wniosków projektowych.

3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do samodzielnego poszerzania wiedzy, doświadczeń i umiejętności podczas wykonywania indywidualnie i w zespole projektowych zadań inwentaryzacyjno-studialnych na zajęciach i w terenie.

Prerequisites

Formalne:

Student wcześniej musi uzyskać zaliczenie z przedmiotów: Projektowanie architektoniczne obiektów mieszkalnych, Historia architektury i budowy miast, Architektury krajobrazu.

Scope

Program wykładów:

Podstawowe pojęcia i definicje urbanistyczne dotyczące dokumentacji planistycznych, w tym głównych elementów przestrzennego zagospodarowania miasta. Urbanistyczne oznaczenia graficzne na różnego rodzaju mapach i rysunkach projektów urbanistycznych. Klasyfikacja i charakterystyka obiektów budowlanych według rodzaju i typu zabudowy oraz sposób ich przedstawiania w rysunkach projektów urbanistycznych. Historyczne i współczesne układy przestrzenne zabudowy o różnym sposobie użytkowania i ich wpływ na środowiskowe warunki bytowania człowieka. Historyczne i współczesne typy i rodzaje układów ulicznych na obszarach zabudowanych, ich zalety i wady. Charakterystyka układów i rodzajów zieleni w zabudowie miejskiej. Organizacja funkcjonalno-przestrzenna urbanistycznych elementów przestrzennego zagospodarowania miasta oraz wpływ tych układów na ich wewnętrzną i zewnętrzną dostępność komunikacyjną.

 

Program ćwiczeń projektowych:

Część przygotowawcza do opracowania projektowego:

1. Student przeprowadza zespołowo w terenie szczegółową inwentaryzację urbanistyczną na wybranych do opracowania projektowego, obszarach zabudowy historycznej
i współczesnej.

2. Zebrany i opracowany inwentaryzacyjny materiał źródłowy, student poddaje planistycznej analizie w zakresie funkcjonalnym, kulturowym, środowiskowym, technicznym, estetycznym i społecznym.

Część zasadnicza opracowania projektowego:

1. Na podstawie wyników przeprowadzonych urbanistycznych analiz poinwentaryzacyjnych student zespołowo wykonuje całościową ocenę istniejącego stanu zagospodarowania, wybranych do opracowania projektowego obszarów zabudowy miejskiej.

2. Wyniki całościowej oceny urbanistycznej istniejącego stanu zabudowy miejskiej, student wykorzystuje do opracowania w formie graficznej na mapie, projektowych wniosków do założeń szczegółowego planu zagospodarowania terenu dla wybranych do opracowania projektowego, obszarów zabudowy miejskiej.

Teaching methods

Metody podające:

Wykłady dotyczące podstawowej wiedzy w zakresie podstawowych pojęć i elementów zagospodarowania przestrzennego zabudowy miejskiej, realizowane są w sposób konwencjonalny z wykorzysta-niem urządzeń audiowizualnych.

Metody poszukujące:

Ćwiczenia projektowe dotyczące nabywania przez studenta praktycznych umiejętności, realizowane są w zespołach projektowych, wykonujących indywidualne i wspólne zadania inwentaryzacyjno-studialne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Student poddaje się poddaje się weryfikacji wiedzy w zakresie podstawowych pojęć i definicji dotyczących urbanistycznych dokumentacji planistycznych i głównych elementów przestrzennego zagospodarowania miasta. Poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej rozróżniania urbanistycznych oznaczeń graficznych oraz podstawowych metod i technik analiz urbanistycznych.

 

Projekt:

Student uwzględnia w zadaniu urbanistycznym zebrane i opracowane dane projektowe na poziomie poprawności oraz w stopniu zaawansowania zgodnym z zakresem programu ćwiczeń projektowych, przedstawia do weryfikacji wspólnie opracowane z zespołem projektowym poinwentaryzacyjne analizy i oceny struktur istniejącej zabudowy miejskiej w zakresie metodologicznym zgodnym z programem ćwiczeń projektowych, przeprowadza prezentację własnych opracowań inwentaryzacyjno-studialnych, które wykonywane są na okresowych przeglądach z wykorzystaniem środków technicznych i materiałowych, wykazuje zainteresowanie samodzielnym poszerzaniem wiedzy, doświadczeń i umiejętności podczas wykonywania indywidualnie i w zespole projektowym urbanistycznych zadań inwentaryzacyjno-studialnych na zajęciach i w terenie, wykazuje się samodzielną pracą i współpracą w zespole projektowym nad wyznaczonym urbanistycznym zadaniem inżynierskim na podstawowym poziomie złożoności. Wykazuje poza zajęciami w terenie inwentaryzacyjno-studialne zainteresowanie ochroną podstawowych wartości środowiska miejskiego.

 

Zasady ustalania oceny:

Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „wiedza” jest wynik (W) z pisemnego kolokwium, uzyskany na podstawie testu z progami punktowymi:

Brak efektu kształcenia:

0,0 pkt = nd, 0,5 pkt = nd+,

Uzyskany efekt kształcenia:

1,0 pkt = dst, 1,5 pkt = dst+, 2,0 pkt = db, 2,5 pkt = db+, 3,0 pkt = bdb.

Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „umiejętności” jest wynik (U) z przeglądów okresowych (0,1UI, 0,2UII) i oddania końcowego (0,7UK) projektu.

Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „kompetencje” jest wynik (K) z liczby konsultacji projektowych, odbytych bezpośrednio z prowadzącym na zajęciach i na przeglądach okresowych, potwierdzających m.in. udział studenta w przedmiotowych zadaniach.

 

Łączna ocena za przedmiot (P) jest średnią arytmetyczną ocen z kolokwium (W) i projektu (U):

P = 0,5(W+U), gdzie wartość oceny U zależy od oceny K:

U = K(0,1UI + 0,2UII + 0,7UK), dla oceny: negatywnej K = 0, pozytywnej K = 1.

Recommended reading

  1. Aleksander C.: „ Język wzorów. Miasto, budynki, konstrukcje”, GWP, Gdańsk 2008.
  2. Basista A.: ,, Jak czytać architekturę'', Znak, Kraków 2012
  3. Böhm A.: „ Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu o czynniku kompozycji”, Politechnika Krakowska, Kraków 2006.
  4. Czarnecki W.: „Planowanie miast i osiedli”, PWN, Warszawa 1970.
  5. Gehl J., ,,Życie między budynkami '', RAM, Kraków 2013
  6. Gehl J., ,, Miasto dla ludzi'', RAM, Kraków 2014
  7. Gzell S., Architektura Urbanistyka Nauka'' PWN, Warszawa 2019.
  8. Praca zbiorowa: „Czynnik kreacji w projektowaniu urbanistycznym”, Politechnika Krakowska, Kraków 1999.
  9. Małachowicz E.: „Ochrona środowiska kulturowego”, Politechnika Wrocławska, Wrocław 1988
  10. Ostrowski W.: „Zespoły zabytkowe w urbanistyce”, Warszawa 1980.
  11. Praca zbiorowa: „Standardy urbanistyczne krajowe – powszechnie obowiązujące”, IGPiK, Warszawa 1998.
  12. Schindler-Skalska G., Zrównoważone środowisko mieszkaniowe. Społeczne-oszczędne-piękne'', OWPK , Kraków 2012.
  13. Schneider-Skalska G.: „Kształtowanie zdrowego środowiska miejskiego” Politechnika Krakowska, Kraków 2004
  14. Szponer A.: „Fizjografia urbanistyczna”, PWN, Warszawa 2003,
  15. Wejchert K.: „Elementy kompozycji urbanistycznej”, ARKADY, Wyd. 2, Warszawa 2008.
  16. Widera B.: ,,Proces kształtowania relacji z naturą w architekturze współczesnej'' OWPWr, Wrocław 2018

Further reading

  1. Pokorski J., Siwiec A.: „Kształtowanie terenów zieleni”, WSiP, 1977.
  2. Praca zbiorowa: „Miasto ogród. Sto lat rozwoju idei”, DWN, Wrocław 1999.
  3. Praca zbiorowa: „Kształtowanie przestrzeni zurbanizowanej w myśl zasad ekorozwoju”, PKE, Wrocław 2001.
  4. Praca zbiorowa: „Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji”, Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Warszawa 2003.
  5. Strabel W.: „Studia i plany zagospodarowania przestrzennego”, PWSZ, Nysa 2009.
    6. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 23 marca 2003 r. (Dz.U.Nr 80)
     

Notes

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz

 

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych


Modified by dr inż. arch. Hanna Borucińska-Bieńkowska (last modification: 08-09-2021 13:55)