SylabUZ

Generate PDF for this page

Filozofia i bioetyka - course description

General information
Course name Filozofia i bioetyka
Course ID 08.1-WL-FIZJO-FB
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Fizjoterapia
Education profile practical
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Stefan Konstańczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zaznajomić studentów z podstawami teoretycznymi filozofii, etyki i bioetyki oraz wykazać ich związki z medycyną i fizjoterapią medyczną.

Kształtować u studentów gotowość do samodzielnej oceny i rozstrzygania podstawowych dylematów ujawniających się w trakcie wykonywania obowiązków zawodowych.

 

Prerequisites

Wymagania wstępne: Studenci powinni posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii i historii kultury na poziomie szkoły średniej.

Scope

Zakres tematyczny przedmiotu:

  1. Geneza filozofii. Antropologia filozoficzna -  natura ludzka, o ludzkiej potrzebie filozofowania.
  2. Problem relacji soma-psyche w filozofii.
  3. Problematyka filozofii medycyny.
  4. Etyka jako dyscyplina filozofii. Problem wartości i źródeł ludzkich wartościowań.
  5. Doktryny w etyce.
  6. Prawa człowieka i prawa pacjenta. Prawo naturalne i prawo pozytywne. Sprawiedliwość w praktyce medycznej.
  7. Teoretyczne podstawy etyki zawodowej. Kodeksy etyczne.
  8. Zasady etyki zawodowej fizjoterapeuty.
  9. Problem relacji pacjent-fizjoterapeuta. Tajemnica zawodowa..
  10. Postęp cywilizacyjny a postęp moralny. Absolutyzm i relatywizm moralny.
  11. Narodziny bioetyki. Bioetyka świętości życia a bioetyka jakości życia.
  12. Problematyka bioetyki. O możliwościach rozstrzygania problemów bioetycznych. Komisje bioetyczne.
  13. Dylematy w bioetyce dotyczące kwestii narodzin i śmierci.
  14. Problem dopuszczalności biologicznego doskonalenia człowieka.. Eugenika.
  15. Kolokwium zaliczeniowe.

Teaching methods

Wykład: wykład, wykład problemowy, wykład z elementami dyskusji

Zajęcia bez udziału nauczyciela: przygotowanie pisemnej pracy dotyczącej rozwiązania wybranego problemu: w praktyce zawodowej fizjoterapeuty

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach oraz pozytywna ocena z pracy pisemnej na wybrany temat (30%) oraz zaliczenie testu końcowego na kolokwium (70%). Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową aktywności na zajęciach oraz oceny końcowego kolokwium

Recommended reading

1.      Tom L Beauchamp, J.F. Childress, Zasady etyki medycznej, Książka i Wiedza, Warszawa 1996.

2.      Tadeusz Brzeziński, Etyka Lekarska, PZWL Warszawa 2002

3.      Stefan Konstańczak, Etyczne fundamenty medycyny, „OSOZ – Ogólnopolski System Ochrony Zdrowia” 2010, nr 10.

4.      ­Kształtowanie postawy etycznej fizjoterapeuty, „Fizjoterapia polska” 2013, nr 4.

5.      Kazimierz Szewczyk, Bioetyka, t. 1-2, PWN, Warszawa 2009.

6.      Zasady etyki zawodowej fizjoterapeuty, https://kif.info.pl/zasady-etyki-zawodowej/

Further reading

1.      Zbigniew Szawarski, Mądrość i sztuka leczenia, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2005

2.      Władysław Szumowski, Historia medycyny filozoficznie ujęta, Warszawa 1994.

Notes


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 14-04-2022 21:14)