SylabUZ

Generate PDF for this page

Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu: Nauka i kontrola ruchu - course description

General information
Course name Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu: Nauka i kontrola ruchu
Course ID 12.6-WL-FIZJO-KRN
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Fizjoterapia
Education profile practical
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Skorupka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie studentom wiedzy i umiejętności projektowania, programowania i planowania zajęć ruchowych w ramach profilaktyki zdrowotnej,  kinezyterapii zespołowej osób niepełnosprawnych i o specjalnych potrzebach. Opanowanie umiejętności pisania konspektu zajęć w grupach w zależności od potrzeb indywidualnych i problemów zdrowotnych pacjenta.

Prerequisites

Wiedza z zakresu treści przedmiotu:  Nauka i kontrola ruchu ( I semestr). Podstawowa sprawność fizyczna

Scope

  1. Ocena jakości ruchu i kontroli motorycznej podczas wykonywania czynności dnia codziennego, aktywności fizycznych oraz sportowych-testy sprawności fizycznej, testy funkcjonalne.
  2. Toki zajęć ruchowych– nauczanie i doskonalenie czynności ruchowych.
  3. Trening zdrowotny, zastosowanie w praktyce, specyfika zajęć z osobami w różnym wieku, stanie zdrowia i niepełnosprawności. Podstawowe zagrożenia wynikające z nieprawidłowo wykonanych ćwiczeń.
  4. Zasady instruowania pacjentów w zakresie wykonywania ćwiczeń fizycznych w warunkach domowych.

       5-7. Prowadzenie zajęć ruchowych w oparciu o opracowany konspekt zajęć ruchowych:

  • dla osób starszych 60+,  dla dzieci
  • dla osób z bólem kręgosłupa L –S
  • dla osób z otyłością
  • dla osób po amputacji kończyn górnych /dolnych
  • usprawniających koordynację ruchową
  • usprawniających równowagę statyczne i dynamiczną
  • z wykorzystaniem taśm gumowych (theraband, tubing, taśma elastyczna, mini taśma)
  • z wykorzystaniem przyborów
  • usprawniających wytrzymałość aerobową

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny, pokaz, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział studentów w zajęciach, opracowanie i przeprowadzenie projektu zajęć ruchowych (konspekt, scenariusz zajęć) - ocenie podlega poprawny opis i dobór ćwiczeń, kompozycji konspektu oraz sposób poprowadzenia w czasie zajęć) oraz zaliczenie sprawdzianu w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, przeliczanych na oceny wg skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0. Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Dopuszcza się 30% nieobecności (usprawiedliwionych), które Student powinien uzupełnić w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia (max na dwa tygodnie przed końcem zajęć). Usprawiedliwioną nieobecność Student/-ka zobowiązani są odpracować w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej (wg wskazań osoby prowadzącej). Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie rozstrzygane są zgodnie z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

1. Bahrynowska-Fic J., Właściwości ćwiczeń fizycznych oraz sport inwalidzki, PZWL, Warszawa 2000, wyd. 2; rozdz.: 7, 9, 10. 

2. Bronikowski M. Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu, Akademia Wychowania Fizycznego, Poznań, 2012

4. Nowotny J. Ćwiczenia korekcyjne w systemie stacyjnym.  Wyd. AWF, Katowice 2001

5. Winczewski P. Zabawy i gry ruchowe aktywizujące mięśnie tułowia: scenariusze zajęć dla nauczycieli wychowania fizycznego i gimnastyki korekcyjnej, Wyd. Difin, Warszawa 2016.

Further reading

1. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

2. Fizjoterapia Polska, Medycyna Sportowa

Notes


Modified by dr Ewa Skorupka (last modification: 11-12-2021 20:58)