SylabUZ

Generate PDF for this page

Metody specjalne fizjoterapii - metody reedukacji posturalnej, reedukacji nerwowo-mięśniowej, neurorehabilitacji, terapii neurorozwojowej, manualnej - course description

General information
Course name Metody specjalne fizjoterapii - metody reedukacji posturalnej, reedukacji nerwowo-mięśniowej, neurorehabilitacji, terapii neurorozwojowej, manualnej
Course ID 12.6-WL-FIZJO-MSF
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Fizjoterapia
Education profile practical
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Zajęcia praktyczne 60 4 - - Credit with grade

Aim of the course

  • ZAPOZNANIE STUDENTÓW Z PODSTAWOWYMI POJĘCIAMI I ZASADAMI STOSOWANYMI W RÓŻNYCH KONCEPCJACH I  METODACH  SPECJALISTYCZNYCH STOSOWANYCH W FIZJOTERAPII: PNF, OMT – KALTENBORN- KRĘGOSŁUP, MCKENZIE, NDT BOBATH, KINESIOTAPING, TERAPIA MIĘŚNIOWO – POWIĘZIOWA TKANEK MIĘKKICH, MIKROKINEZYTERAPIA, OMI CYRIAX
  • PRZYGOTOWANIE STUDENTÓW DO SAMODZIELNEGO WYKONYWANIA POSZCZEGÓLNYCH TECHNIK DIAGNOSTYCZNYCH I TERAPEUTYCZNYCH ORAZ PLANOWANIA LECZENIA  W RAMACH KONCEPCJI: PNF, OMT – KALTENBORN- KRĘGOSŁUP, MCKENZIE, NDT BOBATH, KINESIOTAPING, TERAPIA MIĘŚNIOWO – POWIĘZIOWA TKANEK MIĘKKICH, MIKROKINEYTERAPIA, OMI CYRIAX
  • WYJAŚNIENIE STUDENTOM, W JAKI SPOSÓB OKREŚLAĆ PRIORYTETY SŁUŻĄCE WYKONYWANIU ZADAŃ ORAZ UMIEJĘTNOŚCI PLANOWANIA POSZCZEGÓLNYCH ZADAŃ W TOKU TERAPII.

 

 

 

Prerequisites

Anatomia (budowa układu kostnego, mięśniowego, więzadłowego)

Anatomia funkcjonalna i palpacyjna

Kinezyterapia i diagnostyka funkcjonalna (ocena funkcjonalna pacjenta, umiejętność wykonania: podstawowych pomiarów zakresu ruchu czynnego i biernego w stawach, pomiaru siły mięśniowej, czucia powierzchownego i głębokiego, oceny chodu i postawy ciała, podstawowych testów funkcjonalnych, pomiaru długości kończyn)

Biomechanika kliniczna

Terapia manualna

Scope

TERAPIA PUNKTÓW SPUSTOWYCH
DEFINICJA PUNKTÓW SPUSTOWYCH, PODZIAŁ PUNKTÓW SPUSTOWYCH, CHARAKTERYSTYKA BÓLU ZWIĄZANEGO Z WYSTĘPOWANIEM  PUNKTÓW SPUSTOWYCH ETIOLOGIA PUNKTÓW SPUSTOWYCH – HIPOTEZY, CZYNNIKI PODTRZYMUJĄCE PUNKTY SPUSTOWE, TECHNIKI WYSZUKIWANIA PUNKTÓW SPUSTOWYCH, TECHNIKI ROZLUŹNIANIA PUNKTÓW SPUSTOWYCH, TERAPIA  PUNKTÓW SPUSTOWYCH W RÓŻNYCH OKOLICACH CIAŁA: TECHNIKA KOMPRESJI ISCHEMICZNEJ, TECHNIKA POZYCYJNEGO ROZLUŹNIANIA.

TERAPIA MIĘŚNIOWO – POWIĘZIOWA
FIZJOLOGIA TKANKI MIĘKKIEJ, ANATOMIA I FUNKCJA POWIĘZI. CHARAKTERYSTYKA TAŚM MIĘŚNIOWYCH.
GENEZA I OBJAWY ZABURZEŃ POWIĘZIOWYCH. TERAPIA NERWOWO- MIĘŚNIOWA, CELE I KONCEPCJE TERAPII TKANEK MIĘKKICH WG NMTC. WZORCE ZINKA –WZORCE NAPIĘĆ POWIĘZIOWYCH.
METODY PALPACJI I BADANIA SKÓRY ORAZ POWIĘZI. TECHNIKI TERAPII TKANKI MIĘŚNIOWO POWIĘZIOWEJ

MASAŻ GŁĘBOKI (DTM) I MIKROKINEZYTERAPIA. HISTORIA, ZASADY, TECHNIKI STOSOWANE W METODACH.

TERAPIA I DIAGNOSTYKA KRĘGOSŁUPA  W METODZIE MCKENZIE. TERAPIA I DIAGNOSTYKA DLA ZESPOŁÓW POSTURALNYCH, FUNKCJONALNYCH I STRUKTURALNYCH – PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE. DIAGNOSTYKA W OPARCIU O TEST POWTARZANEGO RUCHU.

KINESIOTAPING.
HISTORIA, OGÓLNE ZASADY I CELE PLASTROWANIA. RODZAJE CIĘCIA PLASTRA, TECHNIKI PLASTROWANIA. ZASADY DOBORU NAPIĘCIA TAŚMY KINESIO- TEX DO POSZCZEGÓLNYCH METOD KOREKCYJNYCH.

 

Teaching methods

  • METODY PODAJĄCE (WYKŁAD INFORMACYJNY), METODY EKSPONUJĄCE (POKAZ, PREZENTACJA MULTIMEDIALNA,
  • PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Z ELEMENTAMI DYSKUSJI
  • METODY AKTYWIZUJĄCE (DYSKUSJA DYDAKTYCZNA), METODY PRAKTYCZNE (ĆWICZENIA PRAKTYCZNE PRZY STOLE TERAPEUTYCZNYM W PARACH POPRZEDZONE POKAZEM I OBJAŚNIENIEM WYKŁADOWCY) POMOCE DYDAKTYCZNE – SZKIELET, KLINY I PASY DO TERAPII MANUALNEJ, PODUSZKI SENSORYCZNE, TAŚMY THERA-BAND, PIŁKI SENSORYCZNE)
  • STUDIUM PRZYPADKU – ANALIZA WYBRANYCH ZESPOŁÓW KLINICZNYCH

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.

Zaliczenie zajęć praktycznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Recommended reading

  1. Chaitow L., Fritz S. Masaż leczniczy. Bóle dolnego odcinka kręgosłupa i miednicy. Wyd. I,red. A. Dziak, Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2009.
  2. Chaitow L., Fritz S. Badanie i leczenie mięśniowo-powięziowych punktów spustowych. Wyd. I,red. A. Dziak, Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2009.
  3. Grosjean D. Poszukiwanie etiologii w mikrokinezyterapii. Print Group Sp. Zo.o. 2021

Further reading

  1. Mięśniowo-powięziowe punkty spustowe– przegląd uwzględniający dowody naukowe. Rehabilitacja Medyczna 2006; 10(4), 39- 56 (artykuł przedrukowany) z Dommerholt J, Bron C, Franssen J: Myofascial Trigger Points: An Evidence-Informed Review. The Journal of Manual & Manipulative Therapy, 2006, 14 (4), 203–221
  2. Rakowski A. Terapia manualna holistyczna Tom I. Centrum Terapii Manualnej Poznań 2011.
  3. Myers T.: Taśmy anatomiczne. Meridiany mięśniowo-powięziowe dla terapeutów manualnych
    i specjalistów leczenia ruchem. Wyd.1. DB Publishing, Warszawa, 2010; 1-294.
  4. Frisch H. Roex J. Terapia manualna – poradnik wykonywania ćwiczeń. PZWL Warszawa 2002.
  5. Lewit K. Terapia manualna w rehabilitacji chorób narządu ruchu. Wyd. III, red J. Stodolny. Wydawnictwo ZL Natura Kielce 2001.

Notes

PROGRAM OPRACOWAŁY: dr hab. Marzena Wiernicka, dr Edyta Wdowiak


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 06-01-2022 14:59)