SylabUZ

Generate PDF for this page

Planowanie fizjoterapii w wieku rozwojowym - course description

General information
Course name Planowanie fizjoterapii w wieku rozwojowym
Course ID 12.6-WL-FIZJO-PFWR
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Fizjoterapia
Education profile practical
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Zajęcia praktyczne 15 1 - - Credit with grade
Zajęcia kliniczne 20 1,33 - - Credit with grade

Aim of the course

  • OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA ZASAD PROGRAMOWANIA I EWALUACJI POSTĘPOWANIA FIZJOTERAPEUTYCZNEGO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM Z ZABURZENIAMI POCHODZENIA ORTOPEDYCZNEGO
  • OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA ZASAD PROGRAMOWANIA I EWALUACJI POSTĘPOWANIA FIZJOTERAPEUTYCZNEGO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM Z ZABURZENIAMI POCHODZENIA NEUROLOGICZNEGO
  • OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA ZASAD PROGRAMOWANIA I EWALUACJI POSTĘPOWANIA FIZJOTERAPEUTYCZNEGO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM Z ZABURZENIAMI POCHODZENIA PULMONOLOGICZNEGO, KARDIOLOGICZNEGO, IMMUNOLOGICZNEGO I IN.
  • PRZYGOTOWANIE/OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA UMIEJĘTNOŚCI WYKORZYSTANIA DANYCH DIAGNOSTYCZNYCH W CELU DOBORU I PLANOWANIA WYKORZYSTANIA ODPOWIEDNICH ŚRODKÓW FIZJOTERAPII W ODNIESIENIU DO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM
  • WYKSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI PROGRAMOWANIA I WYKONYWANIA ĆWICZEŃ LECZNICZYCH PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM

 

Prerequisites

Fizjoterapia ogólna

Kinezyterapia

Diagnostyka funkcjonalna w wieku rozwojowym

Kliniczne podstawy fizjoterapii w ortopedii i traumatologii

Kliniczne podstawy fizjoterapii w pediatrii i neurologii dziecięcej

Kinezjologia

Biomechanika kliniczna

Diagnostyka funkcjonalna w wieku rozwojowym

Fizjoterapia w dysfunkcjach układu ruchu w: wieku rozwojowym

Scope

WYKŁADY:

  • CELE, WSKAZANIA I PRZECIWWSKAZANIA DO PROWADZENIA ĆWICZEŃ RUCHOWYCH ORAZ ZABIEGÓW FIZYKALNYCH, MASAŻU I INNYCH RODZAJÓW I METOD FIZJOTERAPII W RÓŻNYCH JEDNOSTKACH CHOROBOWYCH WIEKU ROZWOJOWEGO;
  • PLANOWANIE FIZJOTERAPII U DZIECI I MŁODZIEŻY Z WADAMI WRODZONYMI, DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, ZE SCHORZENIAMI NERWOWO MIĘŚNIOWYMI, Z OKOŁOPORODOWYMI USZKODZENIAMI SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO– I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI).
  • PLANOWANIE FIZJOTERAPII, NA PODSTAWIE OCENY KINEZJOLOGICZNEJ WG VOJTY (TERAPIA NEUROROZWOJOWA U  DZIECKA Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA OŚRODKOWEGO;
  • PLANOWANIE FIZJOTERAPII, NA PODSTAWIE OCENY AKTYWNOŚCI SPONTANICZNEJ ZGODNIE Z KONCEPCJĄ NDT – BOBATH TERAPII NEUROROZWOJOWEJ DZIECKA Z MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM;

ZAJĘCIA KLINICZNE/ZAJĘCIA PRAKTYCZNE:

  • PLANOWANIE ĆWICZEŃ RUCHOWYCH ORAZ ZABIEGÓW FIZYKALNYCH, MASAŻU I INNYCH RODZAJÓW I METOD FIZJOTERAPII W RÓŻNYCH JEDNOSTKACH CHOROBOWYCH WIEKU ROZWOJOWEGO;
  • PLANOWANIE FIZJOTERAPII  NA PODSTAWIE DIAGNOSTYKI UKŁADU RUCHU U DZIECI I MŁODZIEŻY Z WADAMI WRODZONYMI, DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, ZE SCHORZENIAMI NERWOWO MIĘŚNIOWYMI, Z OKOŁOPORODOWYMI USZKODZENIAMI SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO– I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI).
  • PLANOWANIE, NA PODSTAWIE OCENY KINEZJOLOGICZNEJ WG VOJTY TERAPII NEUROROZWOJOWEJ DZIECKA Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA OŚRODKOWEGO;
  • PLANOWANIE, NA PODSTAWIE OCENY AKTYWNOŚCI SPONTANICZNEJ ZGODNIE Z KONCEPCJĄ NDT – BOBATH TERAPII NEUROROZWOJOWEJ DZIECKA Z MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM;

Teaching methods

WYKŁAD Z ELEMENTAMI DYSKUSJI

PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Z ELEMENTAMI DYSKUSJI

ZADANIA – ĆWICZENIA PRAKTYCZNE – ANALIZA DIAGNOSTYCZNA, ZASTOSOWANIE TECHNIK KINEZYTERAPEUTYCZNYCH

STUDIUM PRZYPADKU – ANALIZA WYBRANYCH ZESPOŁÓW KLINICZNYCH

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.

Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie  przeliczony na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej.

Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.

Egzamin ma charakter teoretyczny – test wiedzy.


Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji

 

Recommended reading

  1. Matyja M, Domagalska M., Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela, AWF Katowice, 2015.
  2. Borkowska Z, Szwiling Z. Metoda NDT-Bobath. Wydawnictwa Lekarskie PZWL Warszawa 2013
  3. Orth H. Terapia metodą Vojty. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner

Further reading

  1. Kuliński W., Zeman K.Fizjoterapia pediatryczna PZWL. Warszawa, 1, 2012
  2. Nowotny J.; Podstawy fizjoterapii. (t. I-III) Firma Usługowo-Handlowa Kasper, 2004
  3. WHO ICF – Międzynarodowa Klasyfikacja Niepełnosprawności i Zdrowia. Wyd. WHO 2001/2009
  4. Hellbrugge T. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Część I – II. Kraków 2016

Notes

PROGRAM OPRACOWAŁA: dr hab. Marzena Wiernicka


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 06-01-2022 14:05)