Planowanie fizjoterapii w wieku rozwojowym - course description
General information
Course name
Planowanie fizjoterapii w wieku rozwojowym
Course ID
12.6-WL-FIZJO-PFWR
Faculty
Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study
Fizjoterapia
Education profile
practical
Level of studies
Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester
winter term 2022/2023
Course information
Semester
8
ECTS credits to win
3
Course type
obligatory
Teaching language
polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Lecture
15
1
-
-
Credit with grade
Zajęcia praktyczne
15
1
-
-
Credit with grade
Zajęcia kliniczne
20
1,33
-
-
Credit with grade
Aim of the course
OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA ZASAD PROGRAMOWANIA I EWALUACJI POSTĘPOWANIA FIZJOTERAPEUTYCZNEGO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM Z ZABURZENIAMI POCHODZENIA ORTOPEDYCZNEGO
OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA ZASAD PROGRAMOWANIA I EWALUACJI POSTĘPOWANIA FIZJOTERAPEUTYCZNEGO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM Z ZABURZENIAMI POCHODZENIA NEUROLOGICZNEGO
OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA ZASAD PROGRAMOWANIA I EWALUACJI POSTĘPOWANIA FIZJOTERAPEUTYCZNEGO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM Z ZABURZENIAMI POCHODZENIA PULMONOLOGICZNEGO, KARDIOLOGICZNEGO, IMMUNOLOGICZNEGO I IN.
PRZYGOTOWANIE/OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA UMIEJĘTNOŚCI WYKORZYSTANIA DANYCH DIAGNOSTYCZNYCH W CELU DOBORU I PLANOWANIA WYKORZYSTANIA ODPOWIEDNICH ŚRODKÓW FIZJOTERAPII W ODNIESIENIU DO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM
WYKSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI PROGRAMOWANIA I WYKONYWANIA ĆWICZEŃ LECZNICZYCH PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM
Prerequisites
Fizjoterapia ogólna
Kinezyterapia
Diagnostyka funkcjonalna w wieku rozwojowym
Kliniczne podstawy fizjoterapii w ortopedii i traumatologii
Kliniczne podstawy fizjoterapii w pediatrii i neurologii dziecięcej
Kinezjologia
Biomechanika kliniczna
Diagnostyka funkcjonalna w wieku rozwojowym
Fizjoterapia w dysfunkcjach układu ruchu w: wieku rozwojowym
Scope
WYKŁADY:
CELE, WSKAZANIA I PRZECIWWSKAZANIA DO PROWADZENIA ĆWICZEŃ RUCHOWYCH ORAZ ZABIEGÓW FIZYKALNYCH, MASAŻU I INNYCH RODZAJÓW I METOD FIZJOTERAPII W RÓŻNYCH JEDNOSTKACH CHOROBOWYCH WIEKU ROZWOJOWEGO;
PLANOWANIE FIZJOTERAPII U DZIECI I MŁODZIEŻY Z WADAMI WRODZONYMI, DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, ZE SCHORZENIAMI NERWOWO MIĘŚNIOWYMI, Z OKOŁOPORODOWYMI USZKODZENIAMI SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO– I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI).
PLANOWANIE FIZJOTERAPII, NA PODSTAWIE OCENY KINEZJOLOGICZNEJ WG VOJTY (TERAPIA NEUROROZWOJOWA U DZIECKA Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA OŚRODKOWEGO;
PLANOWANIE FIZJOTERAPII, NA PODSTAWIE OCENY AKTYWNOŚCI SPONTANICZNEJ ZGODNIE Z KONCEPCJĄ NDT – BOBATH TERAPII NEUROROZWOJOWEJ DZIECKA Z MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM;
ZAJĘCIA KLINICZNE/ZAJĘCIA PRAKTYCZNE:
PLANOWANIE ĆWICZEŃ RUCHOWYCH ORAZ ZABIEGÓW FIZYKALNYCH, MASAŻU I INNYCH RODZAJÓW I METOD FIZJOTERAPII W RÓŻNYCH JEDNOSTKACH CHOROBOWYCH WIEKU ROZWOJOWEGO;
PLANOWANIE FIZJOTERAPII NA PODSTAWIE DIAGNOSTYKI UKŁADU RUCHU U DZIECI I MŁODZIEŻY Z WADAMI WRODZONYMI, DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, ZE SCHORZENIAMI NERWOWO MIĘŚNIOWYMI, Z OKOŁOPORODOWYMI USZKODZENIAMI SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO– I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI).
PLANOWANIE, NA PODSTAWIE OCENY KINEZJOLOGICZNEJ WG VOJTY TERAPII NEUROROZWOJOWEJ DZIECKA Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA OŚRODKOWEGO;
PLANOWANIE, NA PODSTAWIE OCENY AKTYWNOŚCI SPONTANICZNEJ ZGODNIE Z KONCEPCJĄ NDT – BOBATH TERAPII NEUROROZWOJOWEJ DZIECKA Z MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM;
Teaching methods
WYKŁAD Z ELEMENTAMI DYSKUSJI
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Z ELEMENTAMI DYSKUSJI
ZADANIA – ĆWICZENIA PRAKTYCZNE – ANALIZA DIAGNOSTYCZNA, ZASTOSOWANIE TECHNIK KINEZYTERAPEUTYCZNYCH
STUDIUM PRZYPADKU – ANALIZA WYBRANYCH ZESPOŁÓW KLINICZNYCH
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.
Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.
Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie przeliczony na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.
Egzamin ma charakter teoretyczny – test wiedzy.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji
Recommended reading
Matyja M, Domagalska M., Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela, AWF Katowice, 2015.
Borkowska Z, Szwiling Z. Metoda NDT-Bobath. Wydawnictwa Lekarskie PZWL Warszawa 2013
Orth H. Terapia metodą Vojty. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner
Further reading
Kuliński W., Zeman K.Fizjoterapia pediatryczna PZWL. Warszawa, 1, 2012
Nowotny J.; Podstawy fizjoterapii. (t. I-III) Firma Usługowo-Handlowa Kasper, 2004
WHO ICF – Międzynarodowa Klasyfikacja Niepełnosprawności i Zdrowia. Wyd. WHO 2001/2009
Hellbrugge T. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Część I – II. Kraków 2016
Notes
PROGRAM OPRACOWAŁA: dr hab. Marzena Wiernicka
Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 06-01-2022 14:05)