SylabUZ

Generate PDF for this page

Przedmiot do wyboru - Metodyka ćwiczeń rozciągających - course description

General information
Course name Przedmiot do wyboru - Metodyka ćwiczeń rozciągających
Course ID 12.6-WL-FIZJO-PDWMĆR
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Fizjoterapia
Education profile practical
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Skorupka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie studentom wiedzy i umiejętności projektowania, programowania i planowania zajęć z  wykorzystaniem technik wpływających na zdolność układu nerwowo-mięśniowego do wykonania efektywnego ruchu stawu w ramach profilaktyki zdrowotnej,  kinezyterapii zespołowej osób niepełnosprawnych i o specjalnych potrzebach. Umiejętność przygotowania zestawu ćwiczeń rozciągających w zależności od potrzeb indywidualnych i problemów zdrowotnych pacjenta.

Prerequisites

Podstawowa sprawność ruchowa

 

Scope

  1. Podstawowe pojęcia gibkość, stretching, mobilność? Rodzaje i stretchingu (statyczny, dynamiczny, balistyczny, PIR, stretching powięziowy) - praktyczna prezentacja.
  2. Podstawowe zasady treningowe w treningu mobilności (częstotliwość/systematyczność treningu, praca w pełnym zakresie ruchu, wykorzystywanie ruchów wielopłaszczyznowych, nauka prawidłowego sposobu oddychania, aktywacji przepony, częsta zmiana pozycji).
  3. Stretching w treningu - jaką metodę wybrać dla lepszych efektów, prezentacja przypadków.
  4. Diagnozowanie problemów pod kątem pracy nad mobilnością. Stretching jako prewencja urazów w sporcie i życiu codziennym.
  5. Trening mobilności a wzmacnianie? Hiper- i hipomobilność jako jednostka chorobowa – jaką strategię przyjąć.
  6. Praktyczna prezentacja:
  • nauka prawidłowego sposobu oddychania, aktywacji przepony i relaksacji
  • trening otwarcia klatki piersiowej,
  • rozciąganie i wzmacnianie pleców, rozluźnienie szyi i karku,
  • stretching tylnej i przedniej taśmy mięśniowej,
  • otwarcie bioder i rozciąganie zginaczy bioder,
  • rozciąganie grupy przywodzicieli nóg i wzmacnianie grupy odwodzicieli nóg

7. Wykorzystanie  technik mobilizacji z wykorzystaniem przyborów (roller, piłka do masażu lacrosse, duo ball, gum power band) i  ciężaru własnego ciała.

8. Szpagat-najwyższa forma rozciągnięcia czy ciekawy trik? Czy tak naprawdę jest zdrowy i czy każdy może go zrobić? Stretching jako oddzielna jednostka treningowa- przygotowanie do szpagatów

9.Opracowanie zajęć z wykorzystaniem technik zwiększających mobilność - praca w grupach.

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny, pokaz, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, praca w grupach, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział studentów w zajęciach, opracowanie i przeprowadzenie projektu grupowego zajęć z wykorzystaniem technik rozciągania (zestaw ćwiczeń, konspekt zajęć). Ocenie podlega poprawny opis i dobór ćwiczeń oraz przeprowadzenie w czasie zajęć). Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Dopuszcza się 30% nieobecności (usprawiedliwionych), które Student powinien uzupełnić w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia (max na dwa tygodnie przed końcem zajęć). Usprawiedliwioną nieobecność Student/-ka zobowiązani są odpracować w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej (wg wskazań osoby prowadzącej). Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie rozstrzygane są zgodnie z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

  1. Nelson A.G. i in. Anatomia stretchingu: ilustrowany przewodnik jak poprawić elastyczność i siłę mięśni. Białystok 2010
  2. Owczarek S. Ćwiczenia korekcyjne z przyborami Thera-Band (red.) Korso - Usługi w zakresie rehabilitacji ruchowej, Warszawa 2016
  3. Starrett K. Cordoza G. Bądź sprawny jak lampart: jak pozbyć się bólu, uniknąć kontuzji i zwiększyć sprawność. Wydawnictwo Galaktyka, 2016
  4. Clemenceau J.P. Delavier F.S Stretching. Ilustrowany przewodnik. PZWL 2017
  5. Coulter H. D. Anatomia hatha jogi: podręcznik dla uczniów, nauczycieli praktykujących. Wyd. Zielone Kraków 2019

Further reading

  1. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Notes


Modified by dr Ewa Skorupka (last modification: 11-12-2021 19:15)