SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Techniki malarskie_akwarela |
Kod przedmiotu | WA--TechMal_Akw-Ć-POD16_pNadGen9IQX7 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Obrazowanie w malarstwie i rysunku |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 9 (w tym jako e-learning) |
0,6 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poznanie potencjału różnych środków wyrazu stosowanych w technice laserunkowej oraz umiejętne stosowanie ich w praktyce. Poznanie podstawowych narzędzi i materiałów techniki akwarelowej z elementami gwaszu, dodatkowych akcesoriów i technik specjalnych wzbogacających umiejętności malarskie. Realizacja prac studyjnych oraz ćwiczeń podstawowych, które rozwijają ogólne pojęcie o malarstwie i jego składowych od strony formalnej. Umiejętność zastosowania techniki przy wykonaniu prostych prac zleconych z zakresu małych form malarskich i ilustracji.
Podstawowe kompetencje rysunkowe i malarskie.
Przedmiot na wstępie zakłada zapoznanie się studenta z techniką akwareli oraz zróżnicowanymi narzędziami i materiałami w niej stosowanymi. Towarzyszy mu omówienie pojęcia technik laserunkowych w malarstwie oraz ich rozwoju, historii i zastosowania.
Ćwiczenie praktyczne to seria zadań warsztatowych. Punktem wyjścia jest umiejętność budowy obrazu barwnego z wykorzystaniem transparencji białego podłoża. Kształtowanie plamy, przenikania kolorów za pomocą wody oraz pędzli z włosia syntetycznego i naturalnego. Mieszanie barw bez użycia spoiwa. Użycie papierów o określonych gramaturach i dostosowanie formatu w relacji do ograniczeń techniki. Praktyczne ćwiczenia z zakresu planowania i separacji warstw malarskich z użyciem płynu maskującego, gumy arabskiej oraz materiałów sypkich i lepkich.
Zastosowanie akwareli w pracy zawodowej przy wykonywaniu prac zleconych oraz w ilustracji.
Ćwiczenia realizowane są pod kierunkiem pedagoga. Wspólnie omawiane są różne przykłady oraz zastosowanie w praktyce nabywanych umiejętności. Indywidualny kontakt ze studentem odbywa się w formie korekt prac wykonywanych podczas ćwiczeń. Prace są omawiane wspólnie z grupą po każdym ćwiczeniu w postaci przeglądu. Ćwiczenia obejmują zagadnienia elemetarne dla techniki akwarelowej: studium przedmiotu i jego barwy, uzyskiwanie koloru za pomocą laserunków i transparencji podłoża, przenikanie kolorów, gamy barwne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą oceny jest realizacja tematów, które zmierzają do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia. Indywidualne korekty w trakcie realizacji zadań, rozmowy konsultacje
Malowanie akwarelą. 50 łatwych projektów. Podręcznik dla początkujących Dowden Joe Francis, Bauer-Weltbild Media , Warszawa 2009
Nauka malowania akwarelą, Krzysztof Ludwin
Wydawnictwo szkolne PWN, Warszawa 2011
Zmodyfikowane przez dr hab. Magdalena Gryska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 13:37)