SylabUZ

Generate PDF for this page

Operating System Level Progamming - course description

General information
Course name Operating System Level Progamming
Course ID 11.3-WE-INFD-ProgPozSystOper
Faculty Faculty of Computer Science, Electrical Engineering and Automatics
Field of study Computer Science
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MSc degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Grzegorz Łabiak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest praktyczna nauka programistycznych mechanizmów niskiego poziomu (funkcje API) udostępnianych przez system operacyjny Windows, typowymi dla programów działających na potrzeby systemu operacyjnego. Dodatkowo studenci zapoznawani są z takimi technikami programowania jak biblioteki statyczne (lib), dynamiczne (dll), OpenGL czy DirectX.

Prerequisites

1. Podstawy programowania.

Scope

Architektura systemu operacyjnego Windows.
Programowy Interfejs Aplikacji – funkcje API.
Środowisko programu w warunkach systemu operacyjnego: aplikacja – zdarzenie – kolejka komunikatów.
Schemat programu w warunkach środowiska systemu operacyjnego: funkcja okienkowa, komunikat, pętla komunikatów.
Schemat obsługi komunikatu WM_PAINT, obszar roboczy okna, kontekst urządzenia graficznego.
Obiekty interfejsu urządzenia graficznego: pióro, pędzel, bitmapa, czcionka.
Zasoby. Tworzenie i posługiwanie się zasobami: menu, okna dialogowe, napisy, bitmapy.
Dynamiczne tworzenie menu i jego obsługa.
Tworzenie i obsługa własnych okien dialogowych.
Biblioteki statyczne (*.lib) i dynamiczne (*.dll).
Biblioteka OpenGL.
Technologia DirectX.

Teaching methods

wykład: wykład konwencjonalny

laboratorium: ćwiczenia laboratoryjne

projekt: metoda projektu

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu przeprowadzonego w formie pisemnej lub ustnej.

Laboratorium – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu laboratorium.

Projekt – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z realizacji zadania projektowego wskazanego przez prowadzącego zajęcia na początku semestru

Składowe oceny końcowej = wykład: 40% + laboratorium: 30% + projekt: 30%.

Recommended reading

1.     Charles Petzold, Programowanie Windows, Microsoft Press, 1999

2.     Roland Wacławek, Windows od kuchnik, Help, 1993

3.     Wiktor Zychla, Programowanie pod Windows, wersja 0.99, Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003

Further reading

1. Wiktor Zychla, Programowanie pod Windows. Zbiór zadań, wersja 0.3, Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2006

2. Dave Shreiner, OpenGL(R) Programming Guide: The Official Guide to Learning OpenGL(R), Version 3.0 and 3.1 (7th edition), Addison-Wesley, lipiec 2009

3. Robert Krupiński, Aplikacje Direct3D, Helion 2002

4. Jeffrey Richter, Advanced Windows, Microsoft Press, 1997

Notes


Modified by dr inż. Grzegorz Łabiak (last modification: 20-04-2022 09:52)