SylabUZ

Generate PDF for this page

Philosophy - course description

General information
Course name Philosophy
Course ID 08.1-WA-AWP-FIL-W-S14_pNadGenKDAD2
Faculty Faculty of Arts
Field of study Interior Design
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Artur Pastuszek
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Zapoznanie z problematyką filozoficzną w ujęciu historycznym. Ukazanie filozofii jako fundamentu myślenia naukowego. Zapoznanie z najbardziej ogólnymi kategoriami refleksji teoretycznej o rzeczywistości, człowieku, państwie i społeczeństwie a także wprowadzenie do tematyki filozoficznych uwarunkowań sporu o sztukę.

Prerequisites

Wiedza na poziomie ogólnokształcącym.

Scope

  1. Przedmiot filozoficznej refleksji. Podstawowe pojęcia filozoficzne. Etymologia, zakres, konstytutywne pytania i ich źródła.
  2. Główne dyscypliny, działy i związane z nimi obszary refleksji. Różnorodne koncepcje uprawiania filozofii. Filozofia a nauki szczegółowe. Filozofia jako nauka (wiedza).
  3. Poznawcza funkcja filozofii. Filozofia a światopogląd. Problematyka epistemologiczna (gnoseologiczna) w filozofii. Idealizm epistemologiczny a realizm. Pytanie o granice poznania – sceptycyzm i agnostycyzm. Idealizm transcendentalny vs. idealizm immanentny. Problem źródeł poznania – natywizm a empiryzm genetyczny. Aprioryzm a empiryzm. Racjonalizm a irracjonalizm.
  4. Problematyka wartości (aksjologia). Podstawowe pojęcia etyki. Estetyka jako dyscyplina filozoficzna – obszar refleksji i główne pojęcia: sztuka, piękno, wzniosłość, smak, przeżycie estetyczne, twórczość, wartość estetyczna, geniusz, ekspresja, treść, forma. Problematyka jedności i wielości sztuki, jej autonomii i swoistości.

Teaching methods

Wykład (metoda audytoryjna)

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obecność na zajęciach, konsultacje dotyczące omawianej problematyki.

Recommended reading

  1. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Wyd. Antyk, Kęty-Warszawa 2003.
  2. C. Wodziński, Filozofia jako sztuka myślenia, Warszawa 1999.
  3. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I-III, Wyd. PWN, Warszawa 2001.
  4. S. Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.
  5. Filozofia. Podstawowe pytania, pod red. E. Martensa, H. Schnädelbacha,Warszawa 1995.
  6. K. Löwith, Od Hegla do Nietzschego. Rewolucyjny przełom w myśli XIX wieku, Warszawa 2001.
  7. J. Derrida, Marginesy filozofii, Spacja, Warszawa 2002.

Further reading

  1. G. S. Kirk, J. E. Raven, M. Schofield, Filozofia przedsokratejska, Warszawa-Poznań 1999.
  2. A. Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej, Warszawa 1995.
  3. W. K. C. Guthrie, Filozofowie greccy od Talesa do Arystotelesa, Kraków 1996.
  4. E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Warszawa 1987.
  5. Z. Kuderowicz, Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 1989.
  6. B. Russell, Problemy filozofii, Warszawa 1995.
  7. M. Scheler, Stanowisko człowieka w kosmosie, [w:] Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, W-wa 1987.
  8. T. Nagel, Co to wszystko znaczy? Bardzo krótkie wprowadzenie do filozofii, Warszawa 1993.
  9. P. Kunzmann, F-P. Burkard, F. Wiedman, Atlas filozofii, Warszawa 2003.

 

Notes


Modified by dr Anna Owsian (last modification: 20-04-2022 14:00)