SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Estetyka |
Kod przedmiotu | 08.1-WA-AWP-ESKA-W-S14_genB1JBN |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Sztuki wizualne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Zapoznanie z problematyką estetyczną (zagadnienie piękna, wartości, sztuki, dzieła, odbiorcy) w ujęciu historycznym. Poszerzenie wiedzy na temat zawartości problemowej estetyki (kontekst poznawczy). Wprowadzenie do tematyki filozoficznych uwarunkowań sporu o sztukę oraz miejsca i roli sztuki w kulturze. Uporządkowanie wiedzy dotyczącej tradycji myślowych dominujących w zakresie teorii sztuki. Ukazanie wpływu tradycji myślowych na twórczość artystyczną.
Podstawowa wiedza z zakresu historii filozofii oraz historii kultury i sztuki.
1. Przedmiot estetyki. Pojęcie „estetyki”.
2. Kształtowanie się pierwszych wyobrażeń estetycznych - przemiany pojęć „piękno” i „sztuka” od starożytności do czasów najnowszych.
3. Powstanie estetyki jako nauki. Etapy kształtowania się myśli estetycznej.
4. Struktura świadomości estetycznej. Estetyczne przeżycie, estetyczny smak, estetyczny ideał. Estetyczne poglądy i teorie.
5. Podstawowe estetyczne kategorie. Kategoria „harmonii” i „miary”. Kategoria „piękna” i „brzydoty”. Kategoria „wzniosłości” i „heroiczności”. Kategoria „tragiczności” i „komiczności”. Kategoria „estetyczności”.
6. Sytuacja estetyczna, przeżycie estetyczne. Spór o naturę kategorii estetycznych:
obiektywność i subiektywność, relatywizm i uniwersalizm.
7. Estetyka jako metateoria sztuki. Metodologiczne zasady analizy sztuki. Paradygmat sztuki: pojęcie i istota.
8. Intencjonalność jako przedmiot i estetyczna właściwość. Naśladowczo-ekspresyjna natura sztuki. Artystyczność treści i formy. Styl jako kategoria estetyczno-artystyczna.
9. Semiotyka sztuki: obraz, symbol, znak. Geneza obrazu artystycznego. Obraz artystyczny jako forma zmysłowości. Zasada antynomiczności i struktura obrazu artystycznego. Znak i konwencja w artystycznym obrazie. Uniwersalia obrazu artystycznego. Asocjacja, metafora i alegoria jako czynniki artystycznego obrazowania.
10. Twórczość artystyczna jak obiekt analizy estetycznej. Historia problemu. Twórczość artystyczna – perspektywa interdyscyplinarna. Estetyczne zasady twórczości.
11. Estetyka XX wieku. Psychoanaliza. Psychologia głębi. Intuicjonizm..
12. Estetyka XX wieku. Fenomenologia. Strukturalizm. Egzystencjalizm.
13. Estetyka hermeneutyczna oraz szkoły frankfurckiej.
14. Estetyka postmodernistyczna. Instytucjonalna teoria sztuki.
15. Estetyka polska.
Wykład (metoda audytoryjna).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność na zajęciach, napisanie eseju dotyczącego problematyki estetycznej.
Potocka M. A., Estetyka kontra sztuka, Warszawa 2007
Estetyki filozoficzne XX wieku, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2000.
Welsch W., Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, Kraków 2005.
Gołaszewska M. Zarys estetyki, Warszawa 1986
Tatarkiewicz W. Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1988
Tatarkiewicz W. Historia estetyki, t. 1-3.
Dziemidok B., Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2002.
Gołaszewska M., Estetyka i antyestetyka, Warszawa 1984.
Berleant A., Prze-myśleć estetykę, Kraków 2007.
Margolis J., Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki?, Kraków 2004
Kuczyńska A., Piękno. Mit i rzeczywistość, Warszawa 1972.
Stróżewski Wł., Wokół piękna, Kraków 2002.
Melberg A., Teorie mimesis, Kraków 2002.
Auerbach E., Mimesis, t. 1–2, Warszawa 1968.
Ghyka M.C., Złota liczba, Kraków 2001.
Danto A., Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Kraków 2006.
Kosuth J., Sztuka po filozofii, w: Zmierzch estetyki rzekomy czy autentyczny?, red. S. Morawski, Warszawa 1987.
Badiou A., Mały podręcznik inestetyki, Poznań 2015
Belting H., Antropologia obrazu, Kraków 2007
Zmodyfikowane przez dr Artur Pastuszek (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 13:00)