SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pracownia dyplomująca |
Kod przedmiotu | 03.0-WA-GrafP-Dypl-Ć-S12_genFCWLJ |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Sztuki wizualne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do realizacji artystycznej części dyplomu licencjackiego. Przygotowanie obejmuje wszystkie etapy pracy: od zamysłu twórczego, wyboru tematyki prac plastycznych przez poszczególne fazy realizacji, aż do decyzji o sposobie aranżacji wystawy i miejscu ekspozycji.
Student dokonuje wyboru pracowni, w której ma zamiar realizować pracę dyplomową. Powinien on wynikać z jego zainteresowań twórczych. Wybór musi być zatwierdzony przez nauczyciela akademickiego prowadzącego pracownię dyplomującą na początku 5. semestru (podstawą kwalifikacji może być m.in. rozmowa ze studentem, przegląd prac).
Wykaz pracowni dyplomujących został ujęty w punkcie Uwagi.
Kształcenie w pracowni dyplomującej trwa dwa semestry (5. i 6.). Zakres tematyczny wynika ze specyfiki danej pracowni i jest zgodny z dyscypliną/ dyscyplinami w zakresie sztuk wizualnych, w których prowadzi kształcenie. Artystyczną część pracy dyplomowej stanowi indywidualna i twórcza wypowiedź dyplomanta przygotowana pod opieką promotora – pedagoga prowadzącego jedną z pracowni dyplomujących w zakresie: malarstwa, rysunku i intermediów, grafiki warsztatowej, grafiki projektowej, rzeźby, fotografii, działań performatywnych i multimedialnych, szkła artystycznego – wybranej przez dyplomanta. Opiekę nad realizacją dyplomu, w tym jego ekspozycją, sprawuje prowadzący pracownię. Artystyczna część pracy dyplomowej w formie prezentowanego dzieła stanowi wyraz zainteresowań artystycznych, postawy twórczej i umiejętności warsztatowych dyplomanta. Jako dzieło rozumie się wystawę, prezentację prac o charakterze wynikającym ze specyfiki i programu wybranej artystycznej pracowni dyplomującej.
Przykładowy zakres tematyczny: Przedstawienie i omówienie ogólnej idei, zamysłu twórczego. Artykulacja wstępnego zarysu, kształtu wystawy dyplomowej. Kolejne etapy realizacji: wybór techniki/technik, przygotowanie szkiców poszczególnych prac, realizacja prac plastycznych, podsumowanie wstępnego etapu, wieloaspektowa korekta dotycząca technik, technologii, formatu, oddziaływania zgodnego z zamierzeniem artystycznym ideą i celem pracy, realizacja prac przeznaczonych na wystawę. Wybór prac, określenie sposobu i miejsca ekspozycji. Przygotowanie krótkiej pisemnej wypowiedzi na temat założeń pracy dyplomowej
Zakres tematyczny przedmiotu rozłożony jest na dwa semestry, w semestrze 5. student powinien co najmniej zamknąć fazę projektową. Szczegółowy plan pracy powinien zostać uzgodniony z promotorem.
Systematyczne omawianie kolejnych etapów procesu tworzenia - od idei, etapu projektowania do realizacji. Omawianie twórczości artystów, których dzieła korespondują z założeniami pracy dyplomowej - osadzenie w kontekście sztuki. Indywidualne korekty, konsultacje dotyczące zarówno formy jak i przekazu własnych prac artystycznych. Komponowanie aranżacji, kompozycji wystawy. Przygotowanie opisu pracy dyplomowej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywność na zajęciach. Systematyczny kontakt z promotorem w celu omawiania, przedyskutowania i korekty kolejnych etapów powstawania i realizacji prac artystycznych. Ocena postępów w pracy na podstawie przygotowanych przez studenta projektów, szkiców, prac artystycznych na różnych etapach zaawansowania. Zaangażowanie studenta przy realizacji własnych prac plastycznych. Twórcze, oryginalne podejście w wyborze problematyki i realizacji pracy. Umiejętność samodzielnej pracy (poza godzinami kontaktowymi).
Literatura uzgadniana jest przez promotora w zależności od specyfiki pracowni dyplomującej oraz indywidualnie - w korespondencji do tematu podjętego przez dyplomanta.
Do uzgodnienia z promotorem.
Wykaz pracowni dyplomujących (stan z 2022 r.):
I Pracownia Malarstwa, dr Barbara Bańda
II Pracownia Malarstwa, dr hab. Magdalena Gryska prof. UZ
III Pracownia Malarstwa, dr hab. Jarosław Łukasik prof. UZ
IV Pracownia Malarstwa, dr Jarosław Jeschke
I Pracownia Rysunku i Intermediów, dr hab. Radosław Czarkowski prof. UZ
II Pracownia Rysunku i Intermediów, dr hab. Alicja Lewicka-Szczegóła prof. UZ
Pracownia Rysunku i Szkła Artystycznego, prof. Paulina Komorowska-Birger
Pracownia Rzeźby i Kształtowania Przestrzeni, prof. dr hab. Jarosław Dzięcielewski
Pracownia Rzeźby, dr Konrad Juściński
I Pracownia Fotografii, dr hab. Helena Kardasz prof. UZ
II Pracownia Fotografii, dr Marek Lalko
Pracownia Grafiki - Sitodruk, prof. dr hab. Andrzej Bobrowski, mgr Mirosław Gugała
Pracownia Grafiki - Litografia, dr Paweł Andrzejewski
Pracownia Grafiki - Wklęsłodruk i Wypukłodruk, prof. dr hab. Piotr Szurek, dr Maryna Mazur
Pracownia Grafiki – Grafika Projektowa, dr Piotr Czech
Pracownia Grafiki Cyfrowej, dr Katarzyna Dziuba
Pracownia Działań i Projektów Artystycznych, dr Patrycja Wilczek
Pracownia Działań Performatywnych i Multimedialnych, dr Aleksandra Kubiak
Zmodyfikowane przez dr hab. Alicja Lewicka-Szczegóła, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 22:02)