SylabUZ

Generate PDF for this page

Documentary photography - course description

General information
Course name Documentary photography
Course ID 03.4-WA-GrafP-FOTD-Ć-S14_pNadGen63SNX
Faculty Faculty of Arts
Field of study Visual arts
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 5
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marek Lalko
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami fotografii dokumentalnej.Tworzenie i komunikowanie jasnego, obiektywnego i czytelnego przekazu przy użyciu fotografii. Przedstawianie zarówno przedmiotów, przestrzeni jak i zdarzeń. Nadawanie indywidualnego tonu i charakteru przedstawieniom rejestrowanym przy pomocy zapisu świetlnego w artystycznych aspektach realizowanych zadań.

Prerequisites

Techniczne opanowanie narzędzi niezbędnych do realizacji zadań ujętych w obszarze fotografii. Opanowanie języka fotografii do czystego i obiektywnego opisu przestrzeni, zdarzenia jak i obiektów. Umiejętność kreowania i kontroli warunków niezbędnych do prawidłowej realizacji postawionych zadań. Opanowanie w podstawowym zakresie cyfrowej techniki fotograficznej. Obróbka obrazu cyfrowego w podstawowym zakresie.

Scope

Praca w warunkach studyjnych. Fotografia techniczna np. reprodukcje obiektów płaskich jak i przestrzennych. Realizacja dokumentalnych cykli fotograficznych. Umiejętność wykonania reportażu fotograficznego. Tworzenie archiwum fotograficznego. Realizacja zadań zleconych z ściśle określonymi parametrami obrazu. Samodzielna umiejętność wypowiedzi przy pomocy obrazu fotograficznego lub innego realizowanego środkami technicznymi.

Teaching methods

Realizacja ćwiczeń w warunkach studyjnych. Umiejętność wykorzystania światła zastanego w realizacjach fotograficznych.

Praca z aparatem fotograficznym w plenerze, korekta indywidualna, dyskusje w grupie. Systematyczne przeglądy prac.

Praca z różnymi rodzajami obiektywów.

Praca nad plikami RAW.

Obróbka obrazu w programach graficznych PS i LR.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Systematyczny i aktywny udział w zajęciach.

Prezentacja postępów pracy w trakcie konsultacji – wydruki, skany, odbitki fotograficzne, prezentacje multimedialne.

Realizacja trzech tematów, do wyboru analogowo lub cyfrowo.

Wykonanie prac w postaci wydruków, odbitek fotograficznych lub innych, przygotowanie do wystawy końcoworocznej.

Publikacja pracy etapowej na blogu pracownii fotografii.

Przygotowanie cyklu prac na wybrany temat.

Recommended reading

  1. Allan Sekula „Społeczne użycia fotografii” wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2010
  2. Zbigniew Tomaszczuk „Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii" wydawnictwo Kropka 2007
  3. Marianna Michałowska „Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci", wydawnictwo Galeria f5  2007
  4. Boris Von Brauchitsch „Mała historia Fotografii” wydawnictwo Cyklady wydanie 2002 
  5. Roland Barthes „Światło obrazu” wydawnictwo Aletheia wydanie 2008
  6. John Berger „O patrzeniu” wydawnictwo Aletheia wydanie 1990 
  7. Susan Sontag „O fotografii” wydawnictwo Krater 2017

Further reading

  1. Steve Edwards „Fotografia”
  2. https://aperture.org
  3. www.magazynszum.pl
  4. www.szerokikard.pl
  5. www.fototapeta.art.pl
  6. http://lenscratch.com/resources/online-magazines/

Notes


Modified by dr Marek Lalko (last modification: 19-04-2022 21:19)