SylabUZ
Course name | Philosophy |
Course ID | 08.1-WA-EASPP-FIL-W-S14_pNadGenQRR93 |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Visual arts |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Credit |
Zapoznanie z problematyką filozoficzną w ujęciu historycznym. Ukazanie filozofii jako fundamentu myślenia naukowego. Zapoznanie z najbardziej ogólnymi kategoriami refleksji teoretycznej o rzeczywistości, człowieku, państwie i społeczeństwie a także wprowadzenie do tematyki filozoficznych uwarunkowań sporu o sztukę.
Wiedza na poziomie ogólnokształcącym.
1. Przedmiot filozoficznej refleksji. Podstawowe pojęcia filozoficzne. Etymologia, zakres, konstytutywne pytania i ich źródła.
2. Główne dyscypliny, działy i związane z nimi obszary refleksji. Różnorodne koncepcje uprawiania filozofii. Filozofia a nauki szczegółowe. Filozofia jako nauka (wiedza).
3. Poznawcza funkcja filozofii. Filozofia a światopogląd. Problematyka epistemologiczna (gnoseologiczna) w filozofii. Idealizm epistemologiczny a realizm. Pytanie o granice poznania – sceptycyzm i agnostycyzm. Idealizm transcendentalny vs. idealizm immanentny. Problem źródeł poznania – natywizm a empiryzm genetyczny. Aprioryzm a empiryzm. Racjonalizm a irracjonalizm.
4. Problematyka wartości (aksjologia). Podstawowe pojęcia etyki. Estetyka jako dyscyplina filozoficzna – obszar refleksji i główne pojęcia: sztuka, piękno, wzniosłość, smak, przeżycie estetyczne, twórczość, wartość estetyczna, geniusz, ekspresja, treść, forma. Problematyka jedności i wielości sztuki, jej autonomii i swoistości.
Wykład (metoda audytoryjna).
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Obecność na zajęciach, napisanie kolokwium kontrolnego.
K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Wyd. Antyk, Kęty-Warszawa 2003.
C. Wodziński, Filozofia jako sztuka myślenia, Warszawa 1999.
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I-III, Wyd. PWN, Warszawa 2001.
S. Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.
Filozofia. Podstawowe pytania, pod red. E. Martensa, H. Schnädelbacha,Warszawa 1995.
K. Löwith, Od Hegla do Nietzschego. Rewolucyjny przełom w myśli XIX wieku, Warszawa 2001.
J. Derrida, Marginesy filozofii, Spacja, Warszawa 2002.
G. S. Kirk, J. E. Raven, M. Schofield, Filozofia przedsokratejska, Warszawa-Poznań 1999.
A. Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej, Warszawa 1995.
W. K. C. Guthrie, Filozofowie greccy od Talesa do Arystotelesa, Kraków 1996.
E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Warszawa 1987.
Z. Kuderowicz, Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 1989.
B. Russell, Problemy filozofii, Warszawa 1995.
M. Scheler, Stanowisko człowieka w kosmosie, [w:] Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, W-wa 1987.
T. Nagel, Co to wszystko znaczy? Bardzo krótkie wprowadzenie do filozofii, Warszawa 1993.
Peter Kunzmann, Franz-Peter Burkard, Franz Wiedmann , Atlas filozofii, Warszawa 2003. |
Modified by dr Artur Pastuszek (last modification: 20-04-2022 13:04)