SylabUZ

Generate PDF for this page

Warsztaty psychologiczne - course description

General information
Course name Warsztaty psychologiczne
Course ID 14.4-WA-SWP-WarPsych-S21
Faculty Faculty of Arts
Field of study Visual arts
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Maria Żochowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit

Aim of the course

Celem zajęć jest umożliwienie uczestnikom pracy nad własnymi doświadczeniami, zdobycie oraz poszerzenie wiedzy o sobie oraz innych, w sprzyjającej atmosferze. Poszerzenie samoświadomości w odniesieniu do budowania i pogłębiania kontaktu z innymi. Przekazanie informacji odnoszących się do psychologicznych podstaw budowania zespołu, umiejętności współpracy w grupie, komunikowania się w zespole i rozwiązywania sytuacji konfliktowych. W trakcie warsztatów będą rozwijane zarówno umiejętności inter- jak i intrapersonalne, w tym kompetencje komunikacyjne, zachowania asertywne i umiejętności społeczne.

Prerequisites

Brak.

Scope

Część pierwsza: Zajęcia integracyjne

  1. Wprowadzenie do pracy w grupie i zajęcia integracyjne. 
  2. Budowanie bezpiecznej przestrzeni do współpracy w grupie, opartej na otwartości i zaufaniu.
  3. Twórcze ujęcie i wyrażanie siebie oraz innych.
  4. Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.

Część druga: Komunikacja interpersonalna

  1. Komunikacja interpersonalna: sposoby i formy porozumiewania się. Proces komunikacji interpersonalnej.
  2. Komunikacja werbalna: jasne, precyzyjne komunikaty. Znaczenie komunikacji niewerbalnej.
  3. Podstawowe zasady poprawnej komunikacji. Bariery komunikacyjne i aktywne słuchanie.
  4. Zachowania asertywne i nieasertywne. Wybrane techniki asertywnej komunikacji. 

Część trzecia: Podstawy pracy grupowej

  1. Charakterystyka procesu grupowego. 
  2. Role i funkcje członków zespołu. 
  3. Podstawy pracy grupowej i budowania zespołu.
  4. Sposoby podejmowania decyzji i rozwiązywania konfliktów.
  5. Rozwój współpracy i dialogu społecznego.

Teaching methods

Dyskusja, pogadanka, praca w grupach, metody ekspresyjne, inscenizacja, gry dydaktyczne.

W takcie zajęć wykorzystywane będą w szczególności metody aktywne, umożliwiające nabycie osobistych doświadczeń uczestników (warsztat).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie obecności oraz uczestnictwa w zajęciach. Student może skorzystać z jednej nieobecności, w trakcie semestru. Każdą ponadprogramową nieobecność należy zaliczyć w sposób ustalony z prowadzącym zajęcia.  

Recommended reading

  1. Bocheńska-Włostowska K., Akademia umiejętności interpersonalnych. 20 spotkań z komunikacją. Impuls, Kraków 2009.
  2. Brown R., Procesy grupowe: dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, Gdańsk 2006.
  3. Jachimska M., Grupa bawi się i pracuje: zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Wałbrzych 1994.
  4. Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa, 2007.
  5. Stewart J., Mosty zamiast murów: o komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2002.

i inna podana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Adams K., Galanes G.J., Komunikacja w grupach, Warszawa 2008Fensterheim H., Baer J. (1999): Jak nauczyć asertywności: nie mów „Tak”, gdy chcesz powiedzieć „Nie”, Książka i Wiedza, Warszawa.
  2. Fuchs B., Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie, Kielce 2003.
  3. Lieberman P., Sztuka rozwiązywania konfliktów, GWP. Gdańsk 2005

Notes


Modified by dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (last modification: 17-05-2022 12:01)