SylabUZ

Generate PDF for this page

Aesthetic strategies of contemporary culture - course description

General information
Course name Aesthetic strategies of contemporary culture
Course ID 03.1-WA-SWD-EstS-S19
Faculty Faculty of Arts
Field of study Visual arts
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Artur Pastuszek
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit

Aim of the course

Celem kursu jest wywołanie refleksji nad antropologicznym i socjologicznym wymiarem przemian jakie przyniosła kultura masowa oraz nowa sytuacja twórczości artystycznej w dobie dynamicznego rozwoju mediów i społeczeństwa informacyjnego. Wskazanie historycznej zmienności i różnorodności kultury popularnej wraz z uwzględnieniem rozumienia ciągłości zjawisk artystycznych.

Prerequisites

Wiedza na poziomie ogólnokształcącym.

Scope

  1. Estetyzacja i mitologizacja nowoczesności. Kultura popularna – kultura transparencji i ekspozycji.
  2. Projektująca moc kultury – generowanie nowych narracji. Konceptualny wymiar sztuki.
  3. Formy i sposoby życia oraz towarzyszące im praktyki estetyczne. Praktyki konsumenckie.
  4. Artystyczny i estetyczny kontekst popkultury. Dominacja form epickich.
  5. Pluralizm w sztuce - nowe formy oraz nowe perspektywy twórczości artystycznej. Problem oryginalności i falsyfikatu, arcydzieła i kiczu.
  6. Estetyzacja życia codziennego. Kultura popularna jako symptom nowoczesności.
  7. Sztuki plastyczne, literatura, muzyka oraz film jako przykład nowoczesnych strategii montażu.
  8. Rola przyjemności i rozkoszy w procesie enkulturacji. Przemoc, okrucieństwo, cierpienie, wstręt - nowe parametry popkultury.
  9. Faustyczny profil kultury współczesnej. Poszukiwanie źródła „wiecznej nowości”.
  10. Niezależność, bunt, outsideryzm – współczesne mity artystyczne.
  11. Preferencje polityczne a gust estetyczny. Manifesty artystyczne i ich społeczny potencjał. Sztuka zaangażowana.
  12. Estetyki nowych mediów a kultura popularna. Strategie subwersywne.
  13. Film, czyli „odurzenie obrazami”. Repetycje i re-wizje.
  14. Upolitycznienie twórczości w świetle rozpowszechnionych strategii promocyjnych. Efektywność jako kryterium organizacji społecznej.
  15. Chaos czy porządek? Próba diagnozy kultury współczesnej.

Teaching methods

Wykład problemowy.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Napisanie eseju dotyczącego problematyki estetycznej i/lub kultury popularnej.

Recommended reading

1. John Berger, Sposoby widzenia, Warszawa 2008.

2. Michel de Certeau, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, Kraków 2008.

3. Wolfgang Welsch, Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, Kraków 2005

4. Grzegorz Dziamski, Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, Poznań 1996

5. Marek Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003.

6. Arnold Berleant, Prze-myśleć estetykę, Kraków 2007.

7. Anna Zeidler-Janiszewska, Między melancholią a żałobą, Warszawa 1996

8. Slavoj Žižek, Patrząc z ukosa, Warszawa 2005.

9. Arthur Danto, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Kraków 2006.

10. Arnold Hauser, Społeczna historia sztuki i literatury, Warszawa 1974.

Further reading

1. Georges Didi-Huberman, Strategie obrazów. Oko historii 1, Kraków 2011.

2. Georg Simmel, Most i drzwi. Wybór esejów, Warszawa 2006.

3. Anna Zeidler-Janiszewska (red.), Estetyczne przestrzenie współczesności, Warszawa 1996.

4. Marshall Berman, „Wszystko co stałe rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, Kraków 2006.

5. Jean Clair, De immundo, Gdańsk 2007.

6. Postmodernizm. Wybór tekstów, red. R. Nycz, Kraków 1998.

7. Ryszard W. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków 2001.

8. Jean Baudrillard, Symulakry i symulacja, Warszawa 2005.

9. Linda Williams, Hard core. Władza, przyjemność i „szaleństwo widzialności”, Gdańsk 2010.

10. Zygmunt Bauman, Kultura w płynnej nowoczesności, Warszawa 2011.

Notes


Modified by dr Artur Pastuszek (last modification: 20-04-2022 12:56)