SylabUZ

Generate PDF for this page

The basic knowledge of composition and arragement - course description

General information
Course name The basic knowledge of composition and arragement
Course ID 03.2-WA-JiMEP-PKA-Ć-S15_genE2CME
Faculty Faculty of Arts
Field of study Jazz and Popular Music
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 6
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Bartosz Pernal
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

[1] Rozwój warsztatu kompozytorsko – aranżerskiego celem nabycia umiejętności tworzenia na zespoły instrumentalne i wokalno - instrumentalne. [2] Zapoznanie studenta z technikami i nurtami kompozycyjnymi muzyki artystycznej XX wieku. [3] Rozwój wyobraźni twórczej, kreacja elementów ekspresji niosących znamiona indywidualnego stylu wypowiedzi artystycznej. 

Prerequisites

Zaliczenie przedmiotu w semestrze trzecim.

Scope

1. Kompozycja i aranżacja:

- Tworzenie rozbudowanych form wokalnych lub wokalno-instrumentalnych na big band, zespół instrumentów smyczkowych i głos solowy;

- Analiza partytur wybranych prac z literatury muzyki jazzowej w obszarze linearnego podejścia do harmonizowania melodii (Duke Ellington, Gil Evans, Bob Brookmeyer, George Russell);

- Tworzenie małych form instrumentalnych na cztery instrumenty dęte i jazzową sekcję rytmiczną wykorzystujące linearne harmonizowanie melodii;

2. Współczesne techniki kompozytorskie:

- Analiza partytur i nagrań wybranych przykładów z muzyki XX i XXI wieku. Symbole graficzne w partyturach i ich wpływ na kształt dzieła muzycznego. Ćwiczenia kompozytorskie z zastosowaniem poznanych technik i symboli;

- Zagadnienia omawiane w IV semestrze (wybór możliwych zagadnień i sylwetek kompozytorów, w zależności od stopnia zaawansowania studenta oraz indywidualnego tempa pracy):

  • metody matematyczne w kompozycji (Cage, Xenakis);
  • partytury graficzne (Cage, Crumb);
  •  symbole graficzne w partyturach (Penderecki, Lutosławski, Schnittke, Crumb i in.);
  • teatr instrumentalny (Schaeffer);
  • spektralizm (Grisey)

Teaching methods

Wykład, ćwiczenia, analizy partytur.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przedstawienie do oceny minimum czterech prac autorskich: kompozycji lub aranżacji

Recommended reading

1. Russell Garcia, THE PROFFESSIONAL ARRANGER COMPOSER, Criterion Music Co.;

2. Sammy Nestico, THE PROFESSIONAL ARRANGER, Fenwood Music Co.;

3. Rayburn Wright, INSIDE THE SCORE, Kendor Music;

4. Don Sebesky, THE CONTEMPORARY ARRANGER, Alfred Publishing Co.;

5. Rick Lawn, JAZZ SCORES and ANALYSIS, Sher Music Co. 

6. Henry Mancini, SOUNDS AND SCORES, Northridge Music Inc.

7. Fred Sturm, CHANGES OVER TIME: THE EVOLUTION of JAZZ ARRANGING, Advance Music;

8. Józef Pawłowski, PODSTAWY INSTRUMENTACJI cz. I i II, PWM;

9. Z. Ciechan, ARANŻACJA, Centralny Ośrodek Metodyki Upowrzechniania Kultury, Warszawa 1972;

10. K. Guzowski PODSTAWOWE ZAGADNIENIA INSTRUMENTACJI, AM Gdańsk;

11. K. Stone, MUSIC NOTATION IN THE TWENTIETH CENTURY: A PRACTICAL GUIDEBOOK, New York, W. W. Norton, 1980;

12. B. Schaeffer, WSTĘP DO KOMPOZYCJI, PWM Kraków, 1976.

13. Bill Dobbins, JAZZ ARRANGING AND COMPOSING, A LINEAR APPROACH, Advance Music, 1986;

Further reading

1. Andy Jaffe, JAZZ HARMONY, Advance Music

2. M.C Gridley JAZZ STYLES, HISTORY & ANALYZIS, Prentice Hall

3. J.M. Chomiński, HISTORIA HARMONII I KONTRAPUNKTU t. 1-3, PWM Kraków

4. J. Gawlas, KONTRAPUNKT, PWM Kraków

5. K. Baculweski, WSPÓŁCZESNOŚĆ W: HISTORIA MUZYKI POLSKEJ, Sutkowski Edition

6. T.A. Zieliński, KIERUNKI, STYLE I TWÓRCY W MUZYCE XXW. PWM

7. Maria Schneider, EVANESCENCE, Universal Edition, 1998

8. M. Przedpełska-Bieniek, DŹWIĘK W FILMIE, Sonoria, 2003

9. I. Lindstedt, SONORYSTYKA W TWÓRCZOŚCI KOMPOZYTORÓW POLSKICH XX WIEKU, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010

11. Ch. B. Rae, MUZYKA LUTOSŁAWSKIEG, PWN, Warszawa, 1996

12. Dariusz Terefenko, TEORIA JAZZU. OD PODSTAW DO POZIOMU ZAAWANSOWANEGO, PWM, Kraków 2020 

Ponadto: wybrane partytury i nagrania wymienionych kompozytorów XX i XXI wieku.

Notes


Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 01-04-2022 11:39)