SylabUZ

Generate PDF for this page

The basic knowledge of big band - course description

General information
Course name The basic knowledge of big band
Course ID 03.2-WA-JiMEP-PBB-Ć-S14_pNadGenPKXEB
Faculty Faculty of Arts
Field of study Jazz and Popular Music
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk
  • dr Bartosz Pernal
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 60 4 - - Credit with grade

Aim of the course

[1] Kształtowanie umiejętności pracy z dużym zespołem instrumentalnym posiadającym sekcje trąbek, puzonów, saksofonów i rytmiczną (gra oraz prowadzenie dużego zespołu instrumentalnego). [2] Doskonalenie warsztatu instrumentalnego w kontekście elementów muzyki jazzowej. [3] Kształtowanie umiejętności gry a’vista. [4] Poznanie repertuaru o zróżnicowanej stylistyce: instrumentalnego oraz przeznaczonego na głos solowy - wokal z orkiestrą. [5] Stworzenie możliwości praktycznych prób dla produkcji kompozytorskich i aranżerskich. [6] Nabycie umiejętności współpracy orkiestry z solistą. [7] Możliwość praktycznej realizacji efektów pracy twórczej w zakresie kompozycji i aranżacji.

Prerequisites

Zaliczenie przedmiotu w III semestrze na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa.

Scope

Zakres przedmiotu i jego realizacja związana jest z rozwojem umiejętności praktycznych w kontekście gry zespołowej. Program obejmuje podstawowe problemy wykonawcze dotyczące orkiestr jazzowych: [1] Interpretacja wykonawcza poszczególnych utworów w kontekście stylu. [2] Rozwijanie poszczególnych elementów gry: rytmika, artykulacja, brzmienie, intonacja, biegłość techniczna, stylistyka, harmonia. [3] Kształtowanie umiejętności operowania różnorodną artykulacją i dynamiką w partiach tutti, background, solli. [4] Kształtowanie i wyrównanie brzmienia poszczególnych sekcji big bandu. [5] Podstawowe zagadnienia dotyczące pulsacji (swingowania); analiza podziału grup ósemkowych w kontekście stosowania różnych rodzajów swingu jak np. triola lub ósemka z kropką. [6] Doskonalenie umiejętności improwizacji w oparciu o harmonię poszczególnych utworów, operowanie formą „open” w partiach improwizacyjnych. [7] Stosowanie typowych dla instrumentów dętych środków sonorystycznych i wyrazowych takich jak shake, glissanda, growl, sub tones. [8] Operowanie barwą instrumentów w różnorodnych rejestrach i tempach. [9] Rozwijanie umiejętności gry a’vista.

Repertuar obejmuje kompozycje i aranżacje między innymi autorów:

Sammy Nestico, Billy Strayhorn, Michał Urbaniak, Jerzy Szymaniuk, Christof Griese, Bob Mintzer, Peter Herbolzheimer, Bob Brookmyer, Lennie Niehaus, Dave Barduhn, J. La Barbera, Mike Pendowski, Frank Foster, Sam Jones, Horace Silver, Lester Young, Krzysztof Komeda, Bob Mintzer, Bartosz Pernal.

Teaching methods

Praca w dużej grupie – całość orkiestry

Praca w małych grupach – poszczególnych sekcjach big bandu

Praca z wokalistami

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie na podstawie weryfikacji umiejętności w zakresie:

  • znajomości partii instrumentalnych wszystkich utworów realizowanych podczas zajęć w danym semestrze;
  • właściwej realizacji poszczególnych głosów w aspekcie problemów wykonawczych (solista, sekcja, orkiestra);

Istotny wpływ na zaliczenie ma także uczestnictwo w zajęciach i udział w koncercie lub innych przygotowywanych przez prowadzącego projektach artystycznych.

Recommended reading

Literatura dostosowana do stopnia zaawansowania grupy, m.in.

  1. Fedchock John, Brazilian Fantasy, Walrus Music Publishing
  2. Szymaniuk Jerzy, Del Sasser, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
  3. Williams Lou Mary, Walkin' And Swingin', Jazz At Lincoln Center Library
  4. Ellington Duke, Sepia Panorama, Jazz At Lincoln Center Library
  5. Ellington Duke, Nelson Oliver, In A Mellow Tone, Sierra Music
  6. Potts Bill, Big Swing Face, Sierra Music

Further reading

  1. Wiskirchen George, Developmental Techniques For The Jazz Ensemble Musicians, Berklee Press Publication, Berklee 1961.
  2. Discovery Jazz Collection: 15 Selections For Developing Jazz Ensembles, Hal Leonard Corporation, Milwaukee 1987.
  3. Kuzmich John Jr., Bash Lee, Instrumental Jazz Instruction, Parker Publishing Company, inc. West Nyack, New York 1984.
  4. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych,cz. 1, „Muzyk” nr 4, Warszawa 1994.
  5. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych,cz. 2, „Muzyk” nr 5, Warszawa 1994.
  6. Viera Joe, Elementy jazzu, PWM, Kraków 1978.

Notes

Informacje dodatkowe dla studentów realizujących program wg wybranych bloków przedmiotowych:

Śpiew – w ramach przedmiotu Podstawy big bandu studenci nabywają umiejętność współpracy z dużą orkiestrą typu big band

Kompozycja i aranżacja – studenci mają możliwość praktycznej realizacji [lub wykonania] autorskich prac twórczych w zakresie kompozycji i aranżacji

Songwriting – studenci mają możliwość realizacji autorskich prac twórczych w zakresie kompozycji i aranżacji

Produkcja muzyczna – przedmiot Podstawy big bandu stwarza możliwości warsztatowe w zakresie realizacji dźwięku, rejestracji, produkcji i miksu materiału dźwiękowego.


Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 01-04-2022 11:39)