SylabUZ

Generate PDF for this page

Basics of the arrangement - course description

General information
Course name Basics of the arrangement
Course ID 03.2-WA-JiMEP-PodArż-S19
Faculty Faculty of Arts
Field of study Jazz and Popular Music
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Bartosz Pernal
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

[1] Wprowadzenie w podstawy kompozycji i aranżacji w kontekście małych form muzycznych. [2] Wykształcenie warsztatu kompozytorsko – aranżerskiego w kontekście wybranych technik organizacji materiału muzycznego: prowadzenie linii kontrapunktycznych, przekształceń motywów melodyczno-rytmicznych. [3] Nabywanie i rozwijanie umiejętności tworzenia na różne składy kameralne: combo jazzowe, kwintet smyczkowy, kwartet saksofonowy, kwintet instr. dętych drewnianych. [4] Rozwój wyobraźni twórczej.  [5] Zapoznanie studenta z technikami i nurtami kompozycyjnymi muzyki artystycznej XX wieku. [5] Przegląd literatury muzycznej dokumentującej rozwój technik kompozytorskich XX wieku. 

Prerequisites

Zaliczony przedmiot w III semestrze studiów na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa.

Scope

[1] Tworzenie małych form instrumentalnych lub wokalno-instrumentalnych: utwór o formie AA1, ABA lub AABA na głos solowy i jazzową sekcję rytmiczną (fortepian, kontrabas, perkusja). [2] Sposoby harmonizacji dźwięków przejściowych i chromatycznych. [3] Melodia i kontrapunkt - analiza zjawiska na przykładach wybranych twórców muzyki jazzowej. [4] Tworzenie małych form instrumentalnych z wykorzystaniem dwóch lub trzech instrumentów dętych (wykorzystujących różne sposoby ich łączenia) i jazzowej sekcji rytmicznej.

 

 

Teaching methods

Wykład, ćwiczenia, analizy partytur.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przedstawienie do oceny minimum dwóch prac autorskich: kompozycji lub aranżacji.

Recommended reading

  • Garcia Rusell, The Professional Arranger Composer, Criterion Music Co.
  • Nestico Sammy, The Professional Arranger, Fenwood Music Co.,1993
  • Wright Rayburn, Inside The Score, Kendor Music, 1982
  • Sebesky Don, The Contempotary Arranger, Alfred Publishing Co.
  • Mancini Henry, Sounds And Scores, Northridge Music Inc.
  • Dobbins Bill,Jazz Arranging And Composing, A Linear Approach, Advance Music, 1986
  • Sturm Fred, Changes Over Time: The Evolution Of Jazz Arranging, Advance Music, Mainz 1995
  • Ciechan Zbigniew, Aranżacja, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1972;
  • Stone Kurt, Music Notation In The Twentieth Century: A Practical Guidebook, W. W. Norton & Company, New York 1980
  • Schaeffer Bogusław, Wstęp do Kompozycji, PWM, Kraków 1976

Further reading

  • Jaffe Andy, Jazz Harmony, Advance Music, 1996
  • Gridley Mark, Jazz Styles, History & Analyzis, Prentice Hall
  • Schneider Maria, Evanascence, Universal Edition, 1998
  • Zieliński Tadeusz, Kierunki, Style i Twórcy w Muzyce XX wieku, COMUK, Warszawa, 1980 
  • Guzowski Kazimierz, Podstawowe zagadnienia instrumentacji, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2005
  • Pawłowski Józef, Podstawy Instrumentacji cz.I i II, PWM 1966
  • Rimski-Korsakow Mikołaj, Zasady Instrumentacji, PWM 1953

Ponadto: wybrane partytury i nagrania wymienionych kompozytorów XX i XXI wieku.

Notes


Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 01-04-2022 11:39)