SylabUZ

Generate PDF for this page

Jazz harmony with ear training - course description

General information
Course name Jazz harmony with ear training
Course ID 03.2-WA-JiMEP-HRzKsz-S19
Faculty Faculty of Arts
Field of study Jazz and Popular Music
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Bartosz Pernal
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

[1] Rozwijanie i doskonalenie umiejętności analizowania materiału dźwiękowego w kontekście harmonicznym i melodycznym. [2] Rozwijanie zdolności identyfikowania złożonych struktur harmonicznych. [3] Rozwijanie intuicji i wyobraźni muzycznej oraz sposobów kształtowania ekspresji muzycznej w obszarze harmonii. [4] Rozwijanie wiedzy i zdolności w zakresie improwizacji jazzowej w aspekcie harmonicznym i melodycznym. [5] Rozwijanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do kształtowania indywidualnych koncepcji artystycznych w kontekście różnych kryteriów stylistycznych w muzyce jazzowej.

Prerequisites

Zaliczony przedmiot w piątym semestrze studiów.

Scope

[1] Słuchowe rozpoznawanie cech materiału dźwiękowego w zakresie zwrotów melodycznych w aspekcie estetyki muzyki jazzowej. [2] Percepcja struktur harmonicznych zaczerpniętych z literatury jazzowej i muzyki popularnej [3] Analiza harmoniczna i melodyczna wybranych solowych partii improwizowanych w oparciu o cechy stylu gry improwizatorów (eksponujące stylistykę i kontekst muzyczny).

Teaching methods

[1] Ćwiczenia słuchowe z materiałem dźwiękowym wykonywanym na fortepianie lub odtwarzanym z CD:

  • Analiza fragmentów solowych partii improwizowanych; 
  • Analiza struktur harmonicznych tworzących relacje akordowe:

[2] Dyktanda pamięciowe lub zapisywane symultanicznie, także w formie uzupełniania luk w tekście muzycznym.

[3] Prace domowe:

  • Samodzielne tworzenie zwrotów melodycznych i harmonicznych nawiązujących do dziedzictwa wybranych artystów jazzowych;
  • Transkrypcje wybranych fragmentów solowych partii improwizowanych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

[1] Sprawdziany słuchowe w zakresie wiedzy i umiejętności rozpoznawania materiału dźwiękowego (próg 51% poprawnych odpowiedzi) 

[2] Sprawdziany słuchowe w zakresie umiejętności operowania materiałem muzycznym, pamięcią i pamięcią muzyczną ;

[3] Prezentacja przygotowanych samodzielnie w toku cotygodniowej pracy własnej transkrypcji solowych partii improwizowanych, prezentowane indywidualnie, zaliczane na ocenę w czasie zajęć i/lub konsultacji. 

Recommended reading

  1. Rollins Sonny, Taylor Mark, Roberts Jim, Jazz Play Along, Vol. 33, Sonny Rollins - 10 Jazz Classics, Hal Leonard Corporation, Milwaukee 2005.
  2. The New Real Book, vol. 1-3, Sher Music Co., Petaluma 1988. 
  3. Ignaszak Jarosław, Podstawy improwizacji: skale, Wydawnictwo-dydaktyka "Ilja", Bydgoszcz 1998.
  4. Harrington Jeff, Blues Improvisation Complete, Breklee Press Publications, Berklee 2002.
  5. Parker Charlie, Omnibook, Atlantic Music Corporation, 1978 
  6. Liebman David, A Chromatic Approach to Jazz Harmony and Melody, Advanced Music, Burlington 2009.

Further reading

  1. Middleton Andy, Melodic Improvising, Alfred Music, Burlington 2009.
  2. Levine Mark, The Jazz Theory Book, Sher Music, Petaluma 1995.
  3. Targońska Izabela, Kształcenie pamięci muzycznej (dyktanda z CD), Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 1991 i późn.
  4. Dobrowolska-Marucha Danuta, Dyktanda muzyczne, PWM, Kraków 1994 i późn.
  5. Coan Carl, The Michael Brecker Collection, Hal Leonard Corporation, Milwaukee 1999. 

Notes


Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 01-04-2022 11:39)