SylabUZ
Course name | Ear Training |
Course ID | 03.2-WA-EASMP-KSL-Ć-S14_pNadGen9DKWX |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Music Education |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
1. Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji słuchowych ukierunkowany na uzyskanie biegłości w czytaniu materiału muzycznego.
2. Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji ukierunkowany na słuchowe rozpoznawanie i zapisywanie struktur muzycznych.
3. Ćwiczenie pamięci i wyobraźni muzycznej.
4. Rozwijanie wrażliwości muzycznej.
5. Kształcenie umiejętności indywidualnego pokonywania problemów słuchowych
Pozytywnie zdany egzamin wstępny na studia.
1. Ćwiczenia słuchowe: pisemne (zapis symboliczny), ustne (odpowiedź), głosowe (śpiew, recytacja) i gestowe (taktowanie, dyrygowanie, klaskanie, stukanie).
2. Praca słuchowo-głosowa z materiałem dźwiękowym wykonywanym na fortepianie lub odtwarzanym z CD (na zajęciach).
3. Praca samodzielna głosem i gestem – z tekstem muzycznym – podczas zajęć oraz w domu (ewentualne konsultacje).
4. Dyktanda pamięciowe lub zapisywane symultanicznie, także w formie uzupełniania luk i korekty błędów.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
1) W zakresie wiedzy i umiejętności:
- testy i pisemne sprawdziany słuchowe w zakresie wiedzy i umiejętności rozpoznawania struktur muzycznych (próg 50% poprawnych odpowiedzi);
- dyktanda w zakresie umiejętności operowania materiałem muzycznym i pamięcią muzyczną (próg 50% poprawnych odpowiedzi);
- ćwiczenia a vista oceniane na bieżąco.
2) W zakresie umiejętności i kompetencji personalno-społecznych:
- ćwiczenia głosowe i gestowe przygotowane samodzielnie w toku cotygodniowej pracy własnej i prezentowane indywidualnie, zaliczane na ocenę w czasie zajęć i/ lub konsultacji, w formie ponumerowanych zestawów.
Do zaliczeń i egzaminu jest dopuszczony student, który zrealizuje i zaliczy zadane zestawy ćwiczeń. Egzamin i zaliczenia ze stopniem mają formę testu słuchowego (próg 50% poprawnych odpowiedzi) oraz odpowiedzi ustnej (realizacji ćwiczeń solfeżowych).
J. K. Lasocki, Solfeż, cz. I, PWM, Kraków 1976 i późn.
F. Powroźniak, Wszyscy śpiewamy z nut, PWM, Kraków 1986 i wcześn.
M. Wacholc, Czytanie nut głosem, cz. 1, PWM, Kraków 1992.
J. Dzielska, L. Kaszycki, Podręcznik do kształcenia słuchu, PWM Kraków, 1976 i późn.
I. Targońska, Kształcenie pamięci muzycznej (dyktanda z CD), CEA Warszawa, 1991 i późn.
D. Dobrowolska-Marucha, Dyktanda muzyczne, Kraków 1994 i późn.
Z. Peret-Ziemlańska, E. Szewczyk, Uczymy się solfeżu, Kraków 2004
D. Dobrowolska-Marucha, Dyktanda muzyczne 2, Kraków 2016
Modified by dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ (last modification: 11-04-2022 09:39)