SylabUZ

Generate PDF for this page

Ear Training - course description

General information
Course name Ear Training
Course ID 03.2-WA-EASMP-KSL-Ć-S14_pNadGen9DKWX
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

1.      Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji słuchowych ukierunkowany na uzyskanie biegłości w czytaniu materiału muzycznego. 

2.      Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji ukierunkowany na słuchowe rozpoznawanie i zapisywanie struktur muzycznych.

3.      Ćwiczenie pamięci i wyobraźni muzycznej. 

4.      Rozwijanie wrażliwości muzycznej.

5.      Kształcenie umiejętności indywidualnego pokonywania problemów słuchowych

Prerequisites

Pozytywnie zdany egzamin wstępny na studia.

Scope

  • Ćwiczenia słuchowe: pisemnie (zapis symbolem) i ustne (odpowiedź słowna lub wykonanie - śpiew) z zakresu interwałów prostych (do 5) oraz trójdźwięków w postaci zasadniczej;
  • Czytanie nut głosem (solfeż; piosenki dziecięce, standardy jazzowe);
  • Gamy durowe i molowe do dwóch znaków przykluczowych w odmianach. Triada harmoniczna. - rozpoznawanie i wykonywanie (śpiew);
  • Proste 1-głosowe struktury rytmiczne - powtarzanie i tworzenie własnych;
  • Próby rozpoznania i zapisania krótkich melodii i rytmów w formie tzw. dyktand.

Teaching methods

1.      Ćwiczenia słuchowe: pisemne (zapis symboliczny), ustne (odpowiedź), głosowe (śpiew, recytacja) i gestowe (taktowanie, dyrygowanie, klaskanie, stukanie).

2.      Praca słuchowo-głosowa z materiałem dźwiękowym wykonywanym na fortepianie lub odtwarzanym z CD (na zajęciach).

3.      Praca samodzielna głosem i gestem – z tekstem muzycznym – podczas zajęć oraz w domu (ewentualne konsultacje).

4.      Dyktanda pamięciowe lub zapisywane symultanicznie, także w formie uzupełniania luk i korekty błędów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

1) W zakresie wiedzy i umiejętności:

-        testy i pisemne sprawdziany słuchowe w zakresie wiedzy i umiejętności rozpoznawania struktur muzycznych (próg 50% poprawnych odpowiedzi);

-        dyktanda w zakresie umiejętności operowania materiałem muzycznym i pamięcią muzyczną (próg 50% poprawnych odpowiedzi);

-        ćwiczenia a vista oceniane na bieżąco.

2) W zakresie umiejętności i kompetencji personalno-społecznych:

-        ćwiczenia głosowe i gestowe przygotowane samodzielnie w toku cotygodniowej pracy własnej i prezentowane indywidualnie, zaliczane na ocenę w czasie zajęć i/ lub konsultacji, w formie ponumerowanych zestawów.

Do zaliczeń i egzaminu jest dopuszczony student, który zrealizuje i zaliczy zadane zestawy ćwiczeń. Egzamin i zaliczenia ze stopniem mają formę testu słuchowego (próg 50% poprawnych odpowiedzi) oraz odpowiedzi ustnej (realizacji ćwiczeń solfeżowych).

Recommended reading

J. K. Lasocki, Solfeż, cz. I, PWM, Kraków 1976 i późn.

F. Powroźniak, Wszyscy śpiewamy z nut, PWM, Kraków 1986 i wcześn.

M. Wacholc, Czytanie nut głosem, cz. 1, PWM, Kraków 1992.

J. Dzielska, L. Kaszycki, Podręcznik do kształcenia słuchu, PWM Kraków, 1976 i późn.

Further reading

I. Targońska, Kształcenie pamięci muzycznej (dyktanda z CD), CEA Warszawa, 1991 i późn.

D. Dobrowolska-Marucha, Dyktanda muzyczne, Kraków 1994 i późn.

Z. Peret-Ziemlańska, E. Szewczyk, Uczymy się solfeżu, Kraków 2004

D. Dobrowolska-Marucha, Dyktanda muzyczne 2, Kraków 2016

Notes


Modified by dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ (last modification: 11-04-2022 09:39)