SylabUZ

Generate PDF for this page

Main instrument - course description

General information
Course name Main instrument
Course ID 03.2-WA-JiMEP-ING-Ć-S14_gen98J46
Faculty Faculty of Arts
Field of study Jazz i muzyka estradowa
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 6
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Wojciech Pruszyński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

[1] Osiągnięcie właściwego brzmienia instrumentu. 

[2] Rozwijanie sprawności technicznej w grze na instrumencie.

[3] Pogłębienie świadomości harmonicznej, poczucia rytmu, artykulacji. 

[4] Rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowanie skal na przykładzie różnych progresji akordowych (wraz z ich modyfikacjami).

[5] Rozwój techniki improwizacji w oparciu o materiał harmoniczny wybranych standardów jazzowych lub innych utworów zawierających elementy muzyki improwizowanej.

[6] Rozwijanie umiejętności gry a’vista. 

[7] Ukierunkowanie studenta na samodzielny rozwój zainteresowań muzycznych: rozwijanie predyspozycji twórczych w improwizacji oraz doskonalenie umiejętności samodzielnego interpretowania utworów zgodnie z kanonami stylu i formy muzycznej. 

[8] Rozwijanie umiejętności pracy jako solista oraz w dużym zespole wykonawczym.

[9] Rozwijanie umiejętności transponowania przebiegów harmonicznych.

[10] Rozwijanie umiejętności improwizacji w oparciu o wybrane formy organizacji materiału dźwiękowego (melodic structures, upper structures, improwizacja motywiczna, improwizacja atonalna, outside playing, politonalność, polirytmia).

Prerequisites

Zaliczenie semestru trzeciego.

Scope

[1] Skale: bluesowa, pentatonika dur, moll, wszystkie modusy skali jońskiej, wszystkie modusy skali moll-melodycznej, zmniejszona, zwiększona, całotonowa, alterowana, jońska bebopowa, dorycka bebopowa, miksolidyjska bebopowa – praktyczne przykłady ich zastosowań. [2] Improwizacja na bazie progresji II-V- I, I-VI-II-V, IV-VIIb-I, progresji typu „Count Basie”, Coltrane changes. 

[3] Dźwięki przejściowe w poszczególnych skalach tzw. "passing notes”. 

[4] Znajomość wybranych form jazzowych: blues jazzowy, blues parkerowski, blues molowy, rhythm changes. 

[5] Zastosowanie i znaczenie substytutu trytonowego, tercjowego w improwizacji jazzowej. 

[6] Opanowanie różnych rodzajów artykulacji właściwej dla stylistyki jazzowej. 

[7] Techniczne podstawy gry na instrumencie: oddech, intonacja, zadęcie, artykulacja. 

[9] Etiudy jazzowe oraz klasyczne, wybrane standardy jazzowe lub inne utwory zawierające elementy muzyki improwizowanej. 

[10] Analiza, zapis melodyczno - harmoniczny i opanowanie techniczne wybranych partii solowych. 

[11] Improwizacja: brzmienie, frazowanie, stylistyka.

[12] Improwizacja w oparciu o wybrane formy organizacji materiału dźwiękowego (melodic structures, upper structures, improwizacja motywiczna, improwizacja atonalna, outside playing, politonalność, polirytmia). 

[13] Wybór i przygotowanie repertuaru, który zaprezentowany zostanie podczas recitalu dyplomowego.

Teaching methods

Ćwiczenia, zajęcia indywidualne, dyskusja dydaktyczna, próba, koncert.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

[1] Obecność na zajęciach.

[2] Przygotowanie w porozumieniu z wykładowcą repertuaru na recital dyplomowy i zaprezentowanie go publicznie.

Recommended reading

FORTEPIAN:

  • Dobbins Bill, The Contemporary Jazz Pianist: A Comprehensive Approach To Keyboard Improvisation, GAMT Music Press 1978

  • Haerle Dan, Jazz Piano Voicings: Transcribed Comping From Volume 41 Body & Soul, Jamey Aebersold 1994

  • LaVerne Andy, Tons of Runs for the Contemporary Pianist, Alfred Music 1999

  • Levine Mark, Jazz Piano Book, Sher Music Co., Petaluma 1989

  • Levine Mark, Jazz Theory Book, Sher Music Co., Petaluma 1995

  • Muller Michael, The Wynton Kelly Collection: 25 Solo Transcriptions, Alfred Music 2015

  • Sher Chuck, The New Real Book Vol. 1-3, Sher Music, Petaluma 1995

  • Hołownia Bogdan, O Harmonii Jazzowej, HoBo Records 2012

  • Davis Suzanne, Jazz Piano Comping, Berklee Press 2012

  • Felts Randy, Reharmonization Techniques, 2002

  • Schmeling Paul and Limina Dave, Instant Keyboard, Berklee Press 2002

  • Dobbins Bill, A Creative Approach to Jazz Piano Harmony, Schott Music 2012

  • Bergonzi Jerry, Inside Improvisation, Vol. 1-7, Advance Music 1992

  • Baker David, The Bebop Scales and Other Scales in Common Use, Alfred Publishing Co Inc. 1988

  • Baker David, Learning the Bebop Language, Alfred Publishing Co Inc. 1988

  • Baker David, Techniques for Learning and Utilizing Bebop Tunes, Alfred Publishing Co Inc. 1988

  • Mance Junior, How To Play Blues Piano, Ray Brown Music 1967

  • Barrow Will, Learn and Master Piano with Will Barrow, Legacy Learning Systems 2007

  • Wise Les, Bebop Bible, Reh Publications 1982

 

GITARA:

  • Bliziński Marek, Gitara Jazzowa, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1982

  • Sher Chuck, The New Real Book Vol. 1-3, Sher Music, Petaluma 1995

  • Góralski Andrzej, Gitara Elektryczna, TART, Wrocław 1994

  • Parker Charlie, Omnibook, Atlantic Music 2009

  • Leavitt William, Reading Studies For Guitar, Berklee Press Publications 1979

materiały DVD:

  • Pass Joe, Jazz Lines, Alfred Music 2004

  • Scofield John, Jazz - Funk Guitar, Alfred Music 2005

TRĄBKA

  • Charles Colin, Advanced Lip Flexibilities for Trumpet, New York 1972

  • Slonimski Nicolas, Thesaurus of Scales and Melodic Patterns, Coleman-Ross Co., New York, 1974

  • Parker Charlie, Omnibook, Atlantic Music 2009

PUZON

  • Kleinhammer Edward, The Art of Trombone Playing, Alfred Music 1996

  • Snell Keith, Belwin Master Duets; Trombone Intermediate; Volume 1, Alfred Music 1999

  • Snell Keith, Belwin Master Duets; Trombone Advanced; Volume 1, Alfred Music 1999

  • Roth Michael, Svoboda Mike, The Technicques of Trombone Playing, Bärenreiter 2017

  • Johnson J.J., Exercises and Etudes For The Jazz Instrumentalist: Bass Clef Edition, Hal Leonard 2002

  • McChesney Bob, Jazz Etudes And Duets, Chesapeake Music

  • Davis Michael, 10 Minute Warm-Up Routine For Trombone, Hip-Bone Music, Nowy Jork 1997

SAKSOFON

  • Bergonzi Jerry, Inside Improvisation, Vol. 1-7, Advance Music 1992

  • Butler Hunt, Canonnball Adderley: 20 Solos, Brett Music 1990

  • Coltrane John, Porcellik Bobby, Sickler Don, The Artistry Of John Coltrane, United Artists Music 1979

  • Fishman Greg, Artist Transcriptions - Stan Getz, Hal Leonard Publishing Corporation, 1993

  • Liebman David, Developing Personal Saxophone Sound, Dorn Publications 1994

  • Middleton Andy, Melodic Improvising, Advance Music 2015

  • Pendletone Brian, 15 Tenor Solos, Sweet Pen Publishing

  • Parker Charlie, Omnibook, Atlantic Music 2009

  • Rasher Sigmunt, Top-Tones For The Saxophone. Four-Octave Range, Carl Fisher

  • Weiskopf Walt, Ricker Ramon, Coltrane - A Player's Guide To His Harmony, Jamey Aebersold 2001

KONTRABAS / GITARA BASOWA:

  • Carter Ron, Building Jazz Bass Lines. A Compendium Of Techniques For Great Jazz Bass Lines, Hal Leonard 1998

  • Collman Todd, Bass Tradition, Jamey Aebersold 1985

  • Hrabe Josef, 86 Etiudes For String Bass, Carl Fisher

  • Johnson J.J., Exercises and Etudes For The Jazz Instrumentalist: Bass Clef Edition, Hal Leonard 2002

  • Niedziela Jacek, Kontrabas Jazzowy, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, Wrocław 2013

  • Richmond Mike, Modern Walking Bass Technique, Pedxing Music 1994

  • Reid Rufus, Rufus Reid Bass Lines, Jamey Aebersold 2010

  • Stephens Sonny, Ron Carter Bass Lines, Jamey Aebersold 2010

  • Storch Ernst, Etudes For String Bass, Vol. 1-2, Belwin Mills Publications, New York, 1900

  • Stinnett Jim, The Music Of Paul Chambers, Stinnett Music 1983

  • Wheeler Tyrone, Tyrone Wheeler Bass Lines, Jamey Aebersold 1993

PERKUSJA:

  • Thigpen Ed, The Sound of Brushes, Alfred Music 2000

  • Chaffee Gary, Time Functioning Patterns, Alfred Music 1994

  • Gary Chaffee, Rhythm & Meter Patterns, Alfred Music 1994

  • Gary Chester, The New Breed, Drums: Systems for the Development of Your Own Creativity, Hal Leonard 2006

  • George Lawrence Stone, Accents and Rebounds: For The Snare Drummer, Alfred Music 2009

  • George Wilcoxon, The All American Drummer 150 Rudimental Solos, Ludwig Masters, Boca Raton

  • DeJohnette Jack, Perry Charlie, The Art of Modern Jazz Drumming, Drum Center Publications 1988

  • Riley John, Beyond Bop Drumming, Manhattan Music Publications 2005

  • Pratt John, 128 Modern Street Beats and Rudimental Solos, Hal Leonard 2009

  • Dahlgren Marvin, Dahlgren's Drum Set Control, Spiral Bound 1969

  • Sanford Moeller, The Moeller Book The Art Of Snare Drumming, Ludwig Master Publications 2016

  • Siegfried Fink, Studien für kleine Trommel, Musiknoten 2000

  • Houghton Steve, Studio and Big Band Drumming, Ring Bound 1985

materiały DVD:

  • Weckl Dave, Back to Basics: An Encyclopedia of Drumming Techniques, Alfred Music 2003

  • Weckl Dave, Next Step, Alfred Music 2003

Further reading

GITARA:

  • Pease Ted, Jazz Composition. Theory And Practice, Berklee Press Publications 2003

  • Lesicki Artur, Jak oni to robią, Wydawnictwo Muzyczne Absonic 2008

  • Lesicki Artur, Rzemiosło i sztuka cz. 1 i 2, Wydawnictwo Muzyczne Absonic 2010

  • Coker Jerry, Improvising Jazz, Touchstone 1987

PUZON:

  • Arban Laurent, Complete Arban's Famous Method for Slide and Valve Trombone and Baritone in Bass Clef, Carl Fisher 1936

  • Baker David, Jazz Styles & Analysis: Trombone, Maher 1973 

  • Coker Jerry, Paterns For Jazz, Studio P/R 1970

FORTEPIAN:

  • Czerny Carl, Ćwiczenia Ośmiotaktowe, Polskie Wydawnictwo Muzyczne

  • Altberg Emma, Romaszkowa Zofia, 313 wprawek na fortepian, Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1992

Notes

Ze względu na odmienną specyfikę instrumentów poniżej przedstawiono szczegółowy zakres tematyczny:

FORTEPIAN:

  • Wykształcenie prawidłowych układów akordów - voicing (prawa i lewa ręka);

  • Ćwiczenia sprzyjające rozwojowi elementu harmonicznego (akord, skala faktura);

  • Nauka akompaniamentu (comping) - opracowanie pamięciowe jak największej ilości standardów jazzowych;

  • Opanowanie umiejętności gry a’vista (zwłaszcza z zapisu funkcyjnego)

  • Praca nad artykulacją i "timem";

  • Nauka gry zespołowej (combo).

  • Poznanie różnorodnych stylów fortepianowych.

GITARA:

  • Wszystko o instrumencie - budowa gitary elektrycznej, dobór właściwego rodzaju strun oraz prawidłowa regulacja instrumentu.

  • Zagadnienia techniczne: rodzaje kostkowania, technika lewej ręki;

  • Problemy artykulacyjne: technika „hammer-on”, „pull-off”, slide, artykulacja charakterystyczna dla różnych stylów muzycznych.

  • Rozwijanie techniki instrumentalnej poprzez pracę z metronomem. Praca nad brzmieniem instrumentu.

  • Rozwijanie techniki akordowej poprzez zastosowanie przewrotów akordów w technice „drop two” oraz voicingów.

  • Gra a’vista w oparciu o podręcznik Williama G. Leawitta pt: „Reading Studies for Guitar” (tom I, II).

  • Improwizacja w oparciu o skale (bluesową, pentatoniczną molową i durową, jońską, dorycką, frygijską, lidyjską, miksolidyjską, eolską, lokrycką, zmniejszoną, całotonową, alterowaną, molową melodyczną i molową harmoniczną) oraz w oparciu o formę 12-taktowego bluesa (analiza wybranych nagrań).

  • Rozwijanie techniki gry w oparciu o ćwiczenia oparte na materiale dźwiękowym w/w skal: interwały, pasaże oparte na czterodźwiękach septymowych zbudowanych na kolejnych stopniach wybranej skali.

KONTRABAS / GITARA BASOWA:

  • Praca z metronomem (tempa średnie i wolne, beat na 2 i 4; tempa szybkie-beat na 1 i 3, oraz 2 i 4; inne metrum);

  •  Problemy artykulacyjne: legato, arco w jazzie, arpeggio 2-, 3- i 4-dźwiękowe;

  • Budowa linii basowych typu walking w oparciu o harmonię utworu, latynoskie linie basowe;

  • Gra a’ vista (w tym partie big–bandowe);

  • Etiudy, standardy obowiązkowe (według listy);

  • Transkrypcje kontrabasowej solówki jazzowej;

  • Improwizacja: brzmienie, frazowanie, stylistyka.

PERKUSJA:

  • Poznanie podstawowych technik gry na instrumentach perkusyjnych używanych we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej – trzymanie pałek, różne rodzaje uderzeń, technika nóg. Efektywne sposoby ćwiczenia poszczególnych technik gry. Praca z metronomem oraz z nagraniami;

  • Rozwijanie improwizacji w grze na instrumentach perkusyjnych w oparciu np. o technikę werblową oraz dobór brzmień poszczególnych instrumentów;

  • Improwizacja;

  • Nauka gry miotełkami – różne techniki i style;

  • Praca z sekcją rytmiczną - rozwijanie umiejętności akompaniamentu;

  • Poznawanie form i stylów w muzyce jazzowej i rozrywkowej: jazz, rock, blues, fusion, rytmy latynoskie - na przykładach obowiązujących standardów;

  •  Nieregularne metrum w różnych stylach muzycznych.

Zakres tematyczny dla trąbki, puzonu i saksofonu nie wymaga szczegółowego uzupełnienia.


Modified by mgr Wojciech Pruszyński (last modification: 11-04-2022 11:49)