SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika |
Kod przedmiotu | 05.7-WL-WFSP-PED |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 8 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 30 | 2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu teorii i praktyki pedagogicznej. Doskonalenie umiejętności komunikowania się w procesach edukacyjnych, pracy z grupą
Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami pedagogicznymi.
Podstawowa znajomość: umiejętności komunikacyjne oraz zaznajomienie się z literaturą zakres tematyczny przedmiotu.
Wykład: Koncepcje psychologiczne i ich pedagogiczne implikacje. Dyskursy edukacyjne i ich pedagogiczne implikacje. Współczesne warunki ucznia się. Zmiana kulturowa i edukacyjna. Kultura szkoły. Program ukryty edukacji. Warunki efektywności pracy dydaktycznej i wychowawczej. Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej / grupie / szkole / placówce edukacyjnej / lokalnym środowisku. Procesy zachodzące w grupie społecznej / klasie szkolnej. Mechanizmy działania grupy. Mechanizmy wpływu społecznego. Trudności szkolne. Terapia pedagogiczna. Programy wychowawcze i profilaktyczne szkoły. Lekcja wychowawcza.
Ćwiczenia: Pedagogiczne konsekwencje przyjęcia przez nauczyciela określonej koncepcji psychologicznej człowieka. Pedagogiczne konsekwencje przyjęcia przez nauczyciela określonego dyskursu edukacyjnego. Rola i zadania nauczyciela/wychowawcy we współczesnej szkole. Nauczyciel jako autorytet - czy i jak możliwe? Budowanie kultury szkoły/grupy/klasy. Rozpoznawanie programu ukrytego edukacji/sytuacji wychowawczej. Tworzenie sytuacji edukacyjnych: dydaktycznych i wychowawczych. Pedagogiczne rozpoznawanie i tworzenie mechanizmów działania grupy/klasy szkolnej. Praca z uczniami w specyficznej sytuacji uczenia się. Alternatywy edukacyjne. Praca wychowawcza w szkole/klasie. Praca profilaktyczna w szkole/klasie.
Wykład, wykład konwersatoryjny, metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: zdanie pisemnego lub ustnego egzaminu (zgodnie z indywidualnym wyborem studenta) z tematyki prezentowanej w czasie wykładów.
Ćwiczenia: przygotowanie i przeprowadzenie przez studenta warsztatów dotyczących wybranej tematyki.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu (obie muszą być pozytywne), gdzie 60% stanowi ocena z egzaminu, a 40 % ocena z ćwiczeń. . Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 20:24)