SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fizjologia człowieka |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WFSP-FCZ |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Uzmysłowienie zasad funkcjonowania organizmu ludzkiego jako całości, homeostaza, dodatnie i ujemne sprzężenia zwrotne. Przyswojenie wiedzy na temat działania układu nerwowego, krwionośnego, krążenia, oddechowego, mięśniowego, pokarmowego, wydalniczego. Student zostaje zaznajomiony z tematyką wpływu różnego rodzaju wysiłku na funkcjonowanie poszczególnych układów. Student ma rozumieć znaczenie wydolności tlenowej i beztlenowej dla zdrowia i sprawności fizycznej człowieka. Zapoznanie z następstwami braku ruchu i otyłości. Podstawowe zasady żywieniowe.
Znajomość anatomii człowieka, biochemii oraz biomechaniki.
Wykłady:
1. Rola poszczególnych części ośrodkowego układu nerwowego. Współzależności pomiędzy autonomicznym i ośrodkowym układem nerwowym.
2. Wpływ wysiłku na składniki krwi.
3. Budowa i rola układu oddechowego. Wzmożona aktywność oraz akineza a układ krążenia krwi.
4. Rodzaje mięśni, energetyka i rodzaje skurczów mięśniowych.
5. Fizjologia rozrodu człowieka.
6. Rola pokarmu. Przyczyny i skutki otyłości.
7. Budowa i działanie układu wydalniczego. Oczyszczanie organizmu ze zbędnych produktów metabolizmu. Detoksykacja.
Laboratorium:
1. Budowa i działanie narządów zmysłów. Zakresy fizjologiczne. Patologie narządów zmysłów.
2. Oznaczanie i analiza morfologicznych składników krwi.
3. Struktura i funkcja mięśni szkieletowych. Energia skurczu mięśniowego – metabolizm włókien mięśniowych: substraty energetyczne, źródła resyntezy ATP, sposoby magazynowania energii. zmęczenie i jego przyczyny.
4. Prezentacja mechanizmu wdechu i wydechu metodą Dondersa. Wentylacja płuc i jej składowe, wymiana gazowa, oddychanie komórkowe, regulacja oddychania, spirometria.
5. Reakcja układu krążenia i oddechowego podczas wysiłku: próba Ruffiera, test ortostatyczny, step test Mastera, próba Harvardzka.
6 i 7. Procesy trawienne w przewodzie pokarmowym. Oznaczanie aktywności amylazy ślinowej. Amylolityczne, lipolityczne i proteolityczne właściwości trzustki.
Wykład: metoda podająca, wykład multimedialny
Laboratorium: dyskusja problemowa, student praktycznie wykonuje zaplanowane zadania.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: egzamin na ocenę obejmuje materiał wykładowy i laboratoryjne, warunkiem zdawania egzaminu jest uzyskanie oceny pozytywnej z laboratorium. Warunkiem zdania egzaminu jest otrzymanie przez studenta minimum 50% punktów z możliwych do otrzymania z testu.
Laboratorium: zaliczenie na ocenę obejmuje materiał ćwiczeniowy, warunkiem zaliczenia jest otrzymanie przez studenta minimum 3 pozytywnych ocen cząstkowych z pięciu pytań jakie są mu zadawane podczas sprawdzianu, aby uzyskać ocenę pozytywną z pytania cząstkowego student musi wykazać się minimum 50% wiedzą jaka była mu zaprezentowana na zajęciach.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 11:04)