SylabUZ

Generate PDF for this page

Mathematics - course description

General information
Course name Mathematics
Course ID 06.4-WI-BUDP-Mat-S16
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Civil Engineering
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Justyna Jarczyk, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z najprostszymi typami równań różniczkowych zwyczajnych, z elementami geometrii analitycznej w przestrzeni R3, z podstawami rachunku różniczkowego i całkowego funkcji wielu zmiennych, a także prostymi przykładami zastosowań.

Prerequisites

zaliczenie przedmiotu Matematyka (z semestru I)

Scope

1. Równania różniczkowe zwyczajne: równanie o zmiennych rozdzielonych, równanie liniowe, jednorodne, równanie Bernoulliego, równanie zupełne. 

2. Równania różniczkowe drugiego rzędu.

3. Elementy geometrii analitycznej w przestrzeni R3, iloczyn wektorowy i iloczyn mieszany wektorów, proste i płaszczyzny w przestrzeni R3.

4. Podstawy algebry liniowej: wektory i działania na nich, liniowa niezależność i liniowa zależność.

5. Macierze i działania na nich, rząd macierzy, wyznacznik i odwracanie macierzy.

6. Układy równań liniowych, twierdzenia Kroneckera-Capellego i Cramera, metoda macierzowa i metoda Gaussa.

7. Podstawy analizy funkcji wielu zmiennych: granica i ciągłość.

8. Pochodne kierunkowe i cząstkowe, ekstrema lokalne, globalne i warunkowe. 

9. Elementy rachunku całkowego funkcji wielu zmiennych: całki podwójne, całki iterowane, całki wielokrotne. 

10. Zastosowania całek wielokrotnych w geometrii i fizyce. 

11. Całki krzywoliniowe i powierzchniowe: całka krzywoliniowa i powierzchniowa pierwszego rodzaju, całka krzywoliniowa drugiego rodzaju. 

12. Twierdzenie Greena. 

Teaching methods

Wykład tradycyjny

Ćwiczenia audytoryjne, praca w grupach, praca z komputerem

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

1. Sprawdzanie stopnia przygotowania studentów oraz ich aktywności w trakcie ćwiczeń (maksymalnie 15 pkt).

2. Dwa kolokwia, na których pojawiają się zadania  podobne do zadań z list umieszczonych na stronie internetowej wykładowcy, obowiązujących dla danego kierunku, pozwalające na sprawdzenie, czy student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym. Każde z kolokwiów punktowane na 15 punktów. Liczba punktów skalowana co 0,5 punkta. 

Aby uzyskać zaliczenie z ćwiczeń student musi zdobyć co najmniej 9 punktów z sumy punktów z  kolokwiów.  Liczba punktów skalowana co 0,5 punkta.

Skala ocen z ćwiczeń: poniżej 9 punktów ndst; 9,0– 13,0 dst; 13,5–18,0 dst+; 18,5–22,0 db; 22,5–26,0 db+; powyżej 26 bdb.

3. Egzamin w postaci testu z progami punktowymi.

Kryteria oceniania: 31% - 43% pozytywnych odpowiedzi – dst, 44% -66% dst+, 67% - 79% db, 80% - 90% db+, 91% - 100% bdb

Ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i oceny z egzaminu, w razie konieczności zaokrąglona w górę do oceny regulaminowej. Warunkiem koniecznym przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu.

Recommended reading

  1. Włodzimierz Krysicki, Lech Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, t. I i II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011 
  2. Franciszek Leja, Rachunek różniczkowy i całkowy, ze wstępem do równań różniczkowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008
  3. Włodzimierz Stankiewicz, Jacek Wójtowicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1984

Further reading

Notes

Brak


Modified by dr inż. Artur Juszczyk (last modification: 09-09-2022 11:26)