SylabUZ
Course name | Computer Programming 1 |
Course ID | 11.3-WK-MATP-PK1-L-S14_pNadGen1CNU5 |
Faculty | Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics |
Field of study | Mathematics |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 6 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Exam |
Opanowanie umiejętności pisania prostych programów w języku Python z wykorzystaniem podstawowych struktur danych, z zachowaniem zasad programowania strukturalnego. Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw analizy algorytmów.
Znajomość obsługi komputera. Znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej.
Wykład
System komputerowy. Sprzęt i oprogramowanie. Algorytm, język programowania, program, kompilator, interpreter, sieć działań programu. Arytmetyka komputerów. Metodologie programowania.
Podstawy programowania w języku Python. Struktura programu. Standardowe typy proste: całkowite, rzeczywiste, logiczny, znakowy. Deklaracje zmiennych. Instrukcja przypisania. Instrukcje warunkowe i iteracyjne. Tablice, operacje na tablicach. Pojęcie obiektu i klasy. Metody statyczne. Typ wyliczeniowy.
Własności algorytmów. Złożoność obliczeniowa algorytmów. Semantyczna poprawność algorytmu. Asymptotyka.
Metodyka rozwiązywania problemów algorytmicznych.
Laboratorium
Schematy blokowe.
Podstawowe elementy języka Python. Standardowe typy proste, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, deklaracje zmiennych.
Pisanie i uruchamianie prostych programów z instrukcjami: przypisania i warunkowymi.
Pisanie i uruchamianie programów zawierających instrukcje iteracyjne.
Przetwarzanie tablic.
Przetwarzanie łańcuchów.
Metody statyczne: tworzenie i wywoływanie.
Uruchamianie przygotowanej samodzielnie aplikacji wykorzystującej wszystkie zdobyte na zajęciach umiejętności.
Wykład: wykład problemowy.
Laboratorium: ćwiczenia laboratoryjne w pracowni komputerowej – pisanie i uruchamianie samo-dzielnie napisanych programów, na zadane przez prowadzącego tematy, analiza tych programów i analiza stosowanych algorytmów. Nad niektórymi programami studenci będą pracowali w grupach 2-3 osobowych. Ponadto każdy student jest zobowiązany przedstawić na ostatnim laboratorium samodzielnie napisaną aplikację będącą programem zawierającym wszystkie poznane wcześniej na zajęciach elementy języka programowania wraz z dokumentacją zgodnie z zadaną specyfikacją.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład. Egzamin weryfikujący efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności. Egzamin składa się z dwóch części, pisemnej i ustnej. Warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie 30% punktów z części pisemnej. Uzyskanie 50% punktów z części pisemnej gwarantuje uzyskanie pozytywnej oceny.
Laboratorium. Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie punktów uzyskanych na zajęciach. Punkty uzyskuje się za napisane na zajęciach sprawdziany, przedstawioną na ostatnich zajęciach aplikację, aktywność na zajęciach.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (50%) oraz ocena z egzaminu (50%). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z laboratorium. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu
Zed A. Shaw, Python 3: Proste wprowadzenie do fascynującego świata programowania, Wydawnictwo Helion, 2018
Rob Miles, Python: Zacznij programować, Wydawnictwo Helion, 2019.
L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT, Warszawa 1996.
Naomi Ceder, Python: szybko i prosto, Wydawnictwo Helion 2019.
M. Gorelick, I. Ozsvald, Python. Programuj szybko i wydajnie, Wydawnictwo Helion, 2015
https://docs.python.org/3/
Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 04-07-2022 08:08)