SylabUZ
Course name | Didactics basics |
Course ID | 05.1-WK-MATP-PD-S19 |
Faculty | Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics |
Field of study | Mathematics |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Available in specialities | Mathematics Education |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki matematyki.
Wiedza i umiejętności z zakresu ogólnego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego.
1. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyka matematyki. (C.W1.)
2. Proces nauczania – uczenia się. Współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia. (C.W3.)
3. Szkoła i jej program. Programy nauczania i ich ewaluacja. Treści nauczania. Plany pracy dydaktycznej. (C.W3.)
4. Metody i zasady nauczania matematyki. Dobór metod do nauczanych treści. (C.W3., C.U3.)
5. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej. Typy i modele lekcji matematyki. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania. Zaprojektowanie lekcji. (C.W4., C.U4.)
6. Organizacja procesu kształcenia i pracy uczniów. Style i techniki pracy z uczniami. Formy organizacji uczenia się. Środki dydaktyczne. (C.W4., C.U3.)
7. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Problem ładu i dyscypliny. Procesy społeczne w klasie. Integracja klasy szkolnej. Dostosowanie metod pracy na lekcji do zróżnicowania grupy uczniowskiej. (C.W2., C.U1., C.U2.)
8. Autonomia dydaktyczna nauczyciela. Ocena efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły. Ewaluacja jej rodzaje. Edukacyjna wartość dodana. (C.W5., C.W6.)
9. Język jako narzędzie pracy nauczyciela. Praca z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej. (C.W7.)
10. Porozumiewanie się w celach dydaktycznych – sztuka wykładania, sztuka zadawania pytań. Sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów. (C.W7.)
Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: pisemnych referatów (6 pkt), sprawdzianu wiedzy z zakresu przedmiotu (12 pkt), przygotowanych materiałów do zajęć (9 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.
W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.
1. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki.
2. H. Siwek, Czynnościowe nauczanie matematyki.
3. H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.
4. S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki.
5. F. Urbańczyk, Zasady nauczania matematyki.
6. M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.
1. B. Rabijewska (red.), Wprowadzenie do wybranych zagadnień dydaktyki matematyki.
2. Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki.
3. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.
4. Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.
Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 19-05-2022 21:46)