SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of Solving Mathematical Tasks 1 - course description

General information
Course name Methodology of Solving Mathematical Tasks 1
Course ID 05.2-WK-MATP-MRZM1-S21
Faculty Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics
Field of study Mathematics
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Available in specialities Mathematics Education
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Alina Szelecka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 45 3 - - Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie studentów w zakresie umiejętności rozwiązywania zadań do szkoły podstawowej oraz do inspirowania, prowadzenia, wspomagania oraz rozpoznawania aktywności twórczej swoich uczniów.

Prerequisites

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego i psychologiczno-pedagogicznego (w ramach przedmiotów realizowanych na III semestrze studiów).

Scope

  1. Wprowadzenie w zagadnienie rozwiązywania zadań. Dobór zadań i ich forma.
  2. Charakterystyka niektórych rodzajów zadań matematycznych (tekstowe, problemowe, logiczne, realistyczne, ćwiczenia, zastosowania matematyki, gry i zabawy, matematyczne niespodzianki).
  3. Ćwiczenia kształcące wybrane pojęcia matematyczne w szkole podstawowej poprzez rozwiązywanie zadań matematycznych z określonych działów matematyki: (D.1.W2., D.1.W3., D.1.W6.)

        klasy IV-VI

  • liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym, działania na liczbach naturalnych,
  • liczby całkowite,
  • ułamki zwykłe i dziesiętne, działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych,
  • proste i odcinki, kąty; wielokąty, koła i okręgi,
  • bryły; obliczenia w geometrii,
  • obliczenia praktyczne,
  • elementy algebry i statystyki opisowej

        oraz klasy VII-VIII

  • potęgi o podstawach wymiernych, pierwiastki,
  • tworzenie i przekształcanie wyrażeń algebraicznych,
  • obliczenia procentowe,
  • równania z jedną niewiadomą, proporcjonalność prosta,
  • własności figur geometrycznych na płaszczyźnie, wielokąty, okręgi i koła,
  • oś liczbowa, symetrie,
  • geometria przestrzenna,
  • kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa,
  • odczytywanie danych i elementy statystyki opisowej.

Teaching methods

Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: przygotowanych materiałów do zajęć (15 pkt), sprawdzianu wiedzy z zakresu przedmiotu (12 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.

W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.

Recommended reading

  1. M. Ciosek, Z. Krygowska, S. Turnau, Strategie rozwiązywania zadań matematycznych jako problem dydaktyki matematyki.
  2. W. Nowak, Uczenie się matematyki przez rozwiązywanie zadań, Konwersatorium z dydaktyki matematyki.
  3. B. Rabijewska, Rozwiązywanie zadań w procesie nauczania (wprowadzenie do wybranych zagadnień).

Further reading

  1. G. Polya, Jak to rozwiązać?
  2. G. Polya, Odkrycie matematyczne.
  3. Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.
  4. Podręczniki szkolne, przewodniki dla nauczycieli i materiały dydaktyczne.

Notes


Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 19-05-2022 21:46)