SylabUZ

Generate PDF for this page

Statystical Analysis in Market Research - course description

General information
Course name Statystical Analysis in Market Research
Course ID 11.5-WK-IiED-ASBR-L-S14_pNadGenRFY0R
Faculty Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics
Field of study Informatics and Econometrics
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Joachim Syga
  • dr Magdalena Wojciech
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z podstawowymi metodami analizy statystycznej stosowanymi w badaniach rynkowych. Nabycie przez studenta umiejętności ich odpowiedniego doboru oraz zastosowania w praktyce.

Prerequisites

Rachunek prawdopodobieństwa, statystyka opisowa i matematyczna

Scope

Wykład
1. Badania marketingowe. Skale pomiarowe. Dostępność danych. (2 godz.)
2. Metody porządkowania liniowego obiektów. (3 godz.)
             - Metoda wzorca rozwoju
             - Metoda sum standaryzowanych
3. Wprowadzenie do metod klasyfikacji. (4 godz.)
             - Metoda środków ciężkości
             - Taksonomia wrocławska
             - Drzewa decyzyjne (klasyfikacyjne)
4. Conjoint analysis. (3 godz.)
5. Skalowanie wielowymiarowe. (3 godz.)

Laboratorium
1. Zajęcia wprowadzająco-przypominające dot. wykorzystywanego oprogramowania (pakiet R-project) (2 godz.).
2. Podział, rozróżnienie i wstęp na analiza danych marketingowych ze względu na skalę pomiarową (2 godz.).
3. Przypomnienie metod analizy danych marketingowych ze względu na skalę pomiarową:
           a) metody stosowane w statystyce opisowej (3 godz.),
           b) testy statystyczne (3 godz.),
           c) metody analizy zależności (3 godz.)
4. Sprawdzian (2 godz.).
5. Metody statystyczne z wyróżnionymi zmiennymi zależnymi (5 godz.);
6. Metody analizy współwystępowania:
           a) metody klasyfikacji zbioru obiektów (4 godz.);
           b) metody porządkowania liniowego zbioru obiektów (2 godz.),
           c) skalowanie wielowymiarowe (2 godz.);
7. Sprawdzian (2 godz.)

Teaching methods

Wykład tradycyjny (kreda i tablica tylko do najważniejszych sformułowań, wzorów) z wyjątkiem omawianych przykładów zastosowań prezentowanymi w formie slajdów.
Laboratoria odbywają się przy wykorzystaniu sprzętu komputerowego z odpowiednim oprogramowaniem umożliwiającym zastosowanie metod statystycznych w rozwiązywaniu zadań (R-project), studenci w aktywny sposób uczestniczą w poszukiwaniu odpowiednich metod rozwiązania przedstawionych zadań

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

1. Sprawdziany z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności, pozwalającymi na ocenę, czystudent osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym.
2. Na ostatnim wykładzie (wtedy obecność jest obowiązkowa) wskazywani studenci odpowiadają przy tablicy na pytania dotyczące metod statystycznych stosowanych w badaniach rynku. Każdy ze studentów jest przynajmniej raz wywołany, a odpowiedzi są oceniane. W przypadku nie uzyskania oceny pozytywnej, jest możliwość poprawy.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (70%) i ocena z wykładu (30%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu. są pozytywne oceny z laboratorium i wykładu.

Recommended reading

1. Stanimir A.-pod red. „Analiza danych marketingowych Problemy, metody, zadania”, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2006
2. Mazurek - Łopacińska K. - pod red. „Badania marketingowe Teoria i praktyka”, PWN Warszawa 2005
3. Walesiak M., Gatnar E.-pod red. „Statystyczna analiza danych z wykorzystaniem programu R”, PWN Warszawa 2009
4. Maddala G.S. „Ekonometria”, PWN Warszawa 200

Further reading

1. Biecek P. „Przewodnik po pakiecie R", Oficyna Wydawnicza GiS Wrocław 2011
2. Kopczewska K. „Ekonometria i statystyka przestrzenna z wykorzystaniem programu R CRAN”, Wydawnictwa Fachowe CeDeWu Warszawa 2006
3. Koronacki J., Ćwik J. „Statystyczne systemy uczące się”, WNT W arszawa 2005
4. Welfe A. „Ekonometria Metody i ich zastosowanie”, PWE Warszawa 1998
5. Welfe A. -pod red. „Ekonometria zbiór zadań”, PWE Warszawa 1997
6. Dziechciarz J.-pod red. „Ekonometria Metody, przykłady, zadania”, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu Wrocław 2003
7. Zeliaś A. „Metody statystyczne”, PWE Warszawa 2000
8. Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S. „Metody statystyczne Zadania i sprawdziany”, PWE Warszawa 2002.

Notes


Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 19-05-2022 21:47)