SylabUZ

Generate PDF for this page

Teaching Techniques for Mathematics 4 - course description

General information
Course name Teaching Techniques for Mathematics 4
Course ID 05.3-WK-MATD-DM4-S19
Faculty Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics
Field of study Mathematics
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Available in specialities Mathematics Education
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Alina Szelecka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki matematyki związanej z nauczaniem w szkole ponadpodstawowej.

Prerequisites

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego (w ramach przedmiotów realizowanych na studiach pierwszego stopnia).

Scope

1.       Dobór metod nauczania w szkole ponadpodstawowej. Metody aktywizujące. Metoda projektów. (D.1.W5., D.1.U7.)

2.       Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, praca w grupach. Praca domowa. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie. (D.1.W7., D.1.W8., D.1.U8., D.1.K5.)

3.       Rozwijanie aktywności i samodzielności poznawczej uczniów oraz kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu. (D.1.W15., D.1.U7., D.1.K7. , D.1.K8. )

4.       Metody i techniki skutecznego uczenia się. Metody strukturyzacji wiedzy oraz utrwalania wiedzy i umiejętności. (D.1.W12.)

5.       Efektywność nauczania. Warsztat pracy nauczyciela. Analiza oraz ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. Projektowanie i planowanie rozwoju oraz awansu zawodowego. (D.1.W14. )

6.       Rozwijanie postaw etycznych uczniów. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. (D.1.W13., D.1.K6.)

7.       Stymulowanie samodzielnej i systematycznej pracy ucznia w kontekście uczenia się przez całe życie. Przygotowanie ucznia do samokształcenia. (D.1.W15.)

8.       Kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz motywacji do uczenia się matematyki. (D.1.W15.)

9.       Sposoby popularyzacji wiedzy wśród uczniów szkół ponadpodstawowych. (D.1.U5., D.1.K2.)

10.    Zasady udzielania pierwszej pomocy.

Teaching methods

Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: pisemnych referatów, notatek i przygotowanych materiałów do zajęć (27 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.

W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.

Recommended reading

1.          Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki.

2.          S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki.

3.          H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.

4.          Podstawa programowa kształcenia w szkole ponadpodstawowej.

5.          Informator o egzaminie maturalnym opracowany przez Centralną Komisję Edukacyjną.

6.          Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.

Further reading

1.          M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.

2.          Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki do szkoły ponadpodstawowej.

3.          Podręczniki z matematyki do szkoły ponadpodstawowej.

4.          Egzaminy maturalne.

5.          Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.

Notes


Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 10-10-2022 06:57)