SylabUZ

Generate PDF for this page

Teaching Techniques for Mathematics 3 - course description

General information
Course name Teaching Techniques for Mathematics 3
Course ID 05.3-WK-MATD-DM3-S19
Faculty Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics
Field of study Mathematics
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Available in specialities Mathematics Education
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Alina Szelecka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki matematyki związanej z nauczaniem w szkole ponadpodstawowej.

Prerequisites

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego (w ramach przedmiotów realizowanych na studiach pierwszego stopnia).

Scope

1.       Ramowe plany nauczania w szkole ponadpodstawowej. (D.1.W1., D.1.U3.)

2.       Program nauczania matematyki i rozkład materiału – tworzenie i modyfikacja, analiza, ocena i dobór. (D.1.W3., D.1.U2.)

3.       Podstawa programowa, cele kształcenia i treści nauczania matematyki w szkole ponadpodstawowej. (D.1.W1., D.1.U1.)

4.       Metody, formy pracy i systemy oceniania w szkole ponadpodstawowej. Wewnątrzszkolne i przedmiotowe (z matematyki) systemy oceniania w szkołach ponadpodstawowych. (C.W6.)

5.       Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów. Ocenianie bieżące, semestralne i roczne. Ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne. Egzamin maturalny. (D.1.W10., D.1.W11. )

6.       Kształtowanie kompetencji kluczowych. Rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów szkół ponadpodstawowych. (D.1.W2., D.1.U1.)

7.       Trudności w uczeniu się w szkole ponadpodstawowej. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia. (D.1.W6., D.1.W13., )

8.       Kształtowanie umiejętności praktycznych i społecznych uczniów, w tym umiejętności współpracy w grupie, rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy. (D.1.W12., D.1.U5.)

9.       Rola i autorytet nauczyciela w szkole ponadpodstawowej. Dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje między uczniami oraz ucznia i nauczyciela w toku lekcji. (D.1.W4., D.1.U4.)

10.    Kształtowanie motywacji do uczenia się matematyki w szkole ponadpodstawowej. (D.1.W4., D.1.W15.)

Teaching methods

Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: pisemnych referatów, notatek i przygotowanych materiałów do zajęć (27 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.

W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.

Recommended reading

1.          Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki.

2.          S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki.

3.          H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.

4.          Podstawa programowa kształcenia w szkole ponadpodstawowej.

5.          Informator o egzaminie maturalnym opracowany przez Centralną Komisję Edukacyjną.

6.          Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.

Further reading

1.          M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.

2.          Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki do szkoły ponadpodstawowej.

3.          Podręczniki z matematyki do szkoły ponadpodstawowej.

4.          Egzaminy maturalne.

5.          Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.

Notes


Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 10-10-2022 06:56)